Auto: koplamp poetsen

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Remi

20 aug 2020, 18:47

De koplampen van mijn inmiddels oude auto waren aardig dichtgeslagen en daar wilde ik eens wat aan gaan doen
20200813_135314.jpg
20200813_135309.jpg
Ik had al eens eerder wat geprobeerd een paar jaar terug maar dat moest met de hand en was geen succes, ze waren aardig verweerd, ook door steenslag want dit is er een die z'n meeste kilometers in Duitsland heeft afgelegd. (Zit ook een plakkertje binnen op de ruit dat je met winterbanden niet harder dan 210 moet rijden :P )
Dat spul van Turtle Wax is wel goed en ik heb er voor de accuboormachine 70mm pads bij gezocht in korrel 800,1000,2000,3000 en 4000.
20200813_140425.jpg
20200813_140420.jpg
Dit knapte al lekker op maar het was het toch niet , ben nog eens begonnen en nu eerst met de hand 600
20200813_165053.jpg
Flink gesproeid en helaas niet zo'n beste foto
20200813_173341.jpg
Sealer van Turtle wax erop gedaan
20200813_173335.jpg
20200813_173327.jpg
Dit is al een stuk beter!
20200814_163224.jpg
volgende dag, ben er wel gelukkig mee
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Hans63

20 aug 2020, 18:53

Mijn zoon heeft de vergeelde lampen van z'n Celica ook op die manier weer goed gekregen. Was effe werk maar resultaat was er dan ook naar.
Frankenstein installatie, van alles wat zonder enige lijn.
RobbinM

20 aug 2020, 20:22

Prachtig resultaat Remi!
Het is zeker de moeite waard, en deze methode geeft naar mijn mening een mooier resultaat dan het opnieuw spuiten met blanke lak.
Ben sowieso fan van het model. Het smoelt weer goed! Zo te zien ook vol met opties, heeft de jouwe een dubbele fan? Voor de gein de visco eens losgeschroefd op een koele dag. Linksom of rechtsom, was leuk zoeven!
Groet,
Robbin
esgigt

20 aug 2020, 20:55

Remi schreef: 20 aug 2020, 18:47 De koplampen van mijn inmiddels oude auto waren aardig dichtgeslagen en daar wilde ik eens wat aan gaan doen
Remi schreef: 20 aug 2020, 18:47 Sealer van Turtle wax erop gedaan
Dat zal ook een stuk schelen in de lichtopbrengst van de koplampen, denk ik zo..

Schitterend werk, Remi!
CD880, FT880, FA880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
PeterPhilips900

20 aug 2020, 21:04

Ik heb al veel vergeelde BMW koplampen voorbij zien komen, vooral van de E46 (en daar rijden er nog steeds heel veel van). Kunststof veroudert en wordt troebel, ook door UV-straling van buitenaf en warmte in de koplamp zelf. In de ergste gevallen wordt een auto bij de APK keuring hierop afgekeurd (lichtbeeld onvoldoende, onveiligheid). Een herstelde, heldere koplamp geeft inderdaad een hogere lichtopbrengst door. In de donkere wintermaanden merk je dat direct.
De aanpak met nat schuurpapier is goed, dus van grove (400) naar fijne korrel (2000). Dat zou ik sowieso handmatig doen. Je voelt dan het beste waar de problemen het ergst zijn. Daarna met een grove cleaner naar een fijnere cleaner, dus van schurende naar polijstende werking. Er zijn meerdere merken en soorten die goed werken. Eventueel kan ik nog wel adviezen geven.
De fijne cleaner werkt het mooiste met een machine met kleine spons, maar kan uiteraard ook handmatig. Let wel op de warmte die bij de wrijving bij machinaal polijsten vrijkomt, want kunststof kan inbranden. Regelmatig wachten en een laag toerental is daarom belangrijk. Als laatste afwerking (voor het verwijderen van de laatste krassen e.d.) gebruik ik Meguiar's Ultimate Polish, voordat er een goede wax (zonder siliconen) op komt. Turtle heeft redelijke produkten voor verweerde koplampen, maar er zijn betere merken.
In sommige gevallen is de verwering net begonnen (begint op bovenste deel van de koplamp). Dan is schuren van dat gedeelte met nat schuurpapier (korrel 2000), cleanen en beschermen met wax al voldoende.
Ik gebruik geen blanke lak, want die hecht niet altijd goed op transparant kunststof en brokkelt na verloop van tijd door interne en externe warmte toch weer af. Bovendien zie je de verwering na verloop van tijd toch weer terug komen en moet de blanke lak er weer helemaal af (en dat valt niet mee). Als een verweerde kunststof koplamp eenmaal verweerd is geweest, komt het gegarandeerd weer terug. Regelmatig reinigen en opnieuw behandelen met een fijne cleaner en goede wax vertraagt het verweringsproces.
Soms hoor ik ook wel eens verhalen over het "polijsten" met tandpasta. Het resultaat is uiteraard maar tijdelijk, maar voor een snelle APK voldoende.
Laatst gewijzigd door PeterPhilips900 op 23 aug 2020, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Remi

20 aug 2020, 21:33

Ik ben er ook wel de hele middag mee onderweg geweest, het ging bepaald niet vanzelf ondanks de accuboormachine erbij.
Maar deze koplampen waren eigenlijk niet eens vergeeld, ze waren heel mat. Heb nog niet in het donker gereden maar ben wel benieuwd.

@Robbin, ja inderdaad twee keer een fan, een elektrische en eentje op de visco koppeling.
Die heb ik een paar maanden terug vervangen, samen met de waterpomp.
Rust roest zullen we maar zeggen, die waterpomp was helemaal aan gort en het lager in de visco inmiddels ook.
Als je die moer een slinger gaf bleef hij maar doordraaien en ratelen.
Ook meteen de multiriem en loop- en spanwielen vervangen, was dat ook weer gedaan.

En je hebt gelijk, veel opties. Zou zo gauw niet weten wat er niet op zit, lekker overdreven maar ook de hoofdsteun gaat met een knopje op en neer :)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
David
Contacteer:

23 aug 2020, 13:27

Netjes hoor!

Die tips die aangeboden worden heb je zo te zien helemaal niet nodig :) (evengoed tof dat er hulp aangeboden wordt, natuurlijk!!).

Ik rijd nu in mijn 7e Mondeo, en daarvan heb ik de ervaring dat de koplampen niet mat of geel worden. Er is iets heel anders "mis" mee, namelijk dat de Xenon projectors waardeloos zijn. Geven, zeker voor Xenon, weinig licht.

De oplossing komt dan ook bij retrofitlab vandaan, waar ze heel erg goeie Xenon projectors hebben die plug&play zo in de koplamp passen, en zeker 3x zo veel licht op de weg leggen, met een heel mooie aftekening waardoor tegenliggers niet worden verblind.

Verbazingwekkend gewoon, hoe je met een andere projector en hetzelfde !! Xenon lampje zo veel mer licht kunt hebben.

Mijn Mondeo heeft ook zo'n beetje alle opties en de meest zinloze is nog wel de tig-weg stoelverstelling die sleutel afhankelijk de stoel goed zet... (ben de enige die er in rijdt).

Ah ja ik ga wat off topic, maar als jouw projectors niet goed zouden zijn is Retrofitlab misschien ook wel wat voor jou. Niet duur en erg goed (en nee ik heb geen aandelen).
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
cyrano

23 aug 2020, 15:44

Je moet wel erg opletten met het polijsten. Bij bv. Subaru zit er een UV bescherming als toplaag op. Dan zit je uren te schuren en bent erg tevreden, maar enkele dagen in de volle zon, en het acrylaat vertoont talloze barstjes. Nog een paar dagen volle zon later en 't valt gewoon uit mekaar...
Plaats reactie