Hoe meet ik of een elco nog goed is?? edit volgend probleem

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Jurjen

26 feb 2008, 17:17

Ja simpele vraag toch? Hoe meet ik of een elco nog goed is??

Nu denk ik alleen dat me het met huis tuin en keuken meetapparatuur niet gaat lukken? Of in ieder geval ik weet het zelf even niet te verzinnen.

Kan ik dit makkelijk meten, of gewoon ff een elco's kopen en uitwissellen en kijken of m'n probleem dan weg is?
Laatst gewijzigd door Jurjen op 27 feb 2008, 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
MFB 532
Laurens

26 feb 2008, 19:30

1. Kijken of de elko er nog goed uitziet (geen gecorrodeerde aansluitingen, prut dat eruitkomt, kringen op de printplaat
2. eruithalen, op de helft van de max spanning zetten ongeveer, met een 100k weerstand in serie. Dag laten staan, en dan de spanning over de weerstand meten. Daar mag zo goed als geen spanning overstaan want dan is het beestje lek. Als hij er echter al uit is, dan is vervangen best makkelijk, en dan weet je zeker dat dat het probleem niet is.

Over grotere condensatoren (afvlakcondensatoren): die mogen ietsje lekken, zolang de dissipatie maar niet zo groot is dat ze opwarmen.
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank
Jurjen

26 feb 2008, 20:47

Sjuust! ff proberen dan....... normaal vervang ik ze gewoon als ze verdacht zijn, maar van de 8 die nu verdacht zijn heb ik geen enkele meer liggen..... dus ik moet ook weer ff wat bestellen.

Maar het is dus eigenlijk heel simpel te meten alleen vergt het wat geduld.
MFB 532
Thomas
Site Admin
Contacteer:

26 feb 2008, 23:30

Ik meet meestal grofweg of een elko nog OK is, door de ohm-meter erop te zetten. Ik heb een ohm-meter met een pieptoon, die hoor je gedurende korte of lange tijd, al naar gelang de capaciteit van de elko. Houdt hij op met piepen, dan wissel ik de polen van de meter om en verwacht dezelfde piep. Een elko met kortsluiting zal onafgebroken piepen, terwijl een goede elko stopt met piepen wanneer hij ontladen is.

Een andere (dure) methode voor exact meten is een ESR meter. Zie deze Vego site voor info: http://www.vego.nl/atlas/esr60/esr60.htm" target="_blank. Wel een dure oplossing! Ze zijn ook zelf te bouwen, zie http://www.flippers.com/esrktmtr.html" target="_blank. Ooit had (oud?)MFBfreak Cuno zelf een schema ontwikkeld voor een ESR meter, deze is later ook door Elektuur besproken in een nummer. Weet alleen niet welke... :P
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Laurens

26 feb 2008, 23:33

een diodetest gebruiken als elco meter is geen goed idee als je het zaakje ompoolt, daar kunnen elco's niet tegen. op de polariteit letten dus.
Als je 'm oplaadt en je poolt 'm daarna om, dan zet je spanning op je meetmachien en dat vind niet iedere meter even leuk.
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank
Jurjen

27 feb 2008, 16:19

Thomas schreef:Ik meet meestal grofweg of een elko nog OK is, door de ohm-meter erop te zetten. Ik heb een ohm-meter met een pieptoon, die hoor je gedurende korte of lange tijd, al naar gelang de capaciteit van de elko. Houdt hij op met piepen, dan wissel ik de polen van de meter om en verwacht dezelfde piep. Een elko met kortsluiting zal onafgebroken piepen, terwijl een goede elko stopt met piepen wanneer hij ontladen is.

Een andere (dure) methode voor exact meten is een ESR meter. Zie deze Vego site voor info: http://www.vego.nl/atlas/esr60/esr60.htm" target="_blank" target="_blank. Wel een dure oplossing! Ze zijn ook zelf te bouwen, zie http://www.flippers.com/esrktmtr.html" target="_blank" target="_blank. Ooit had (oud?)MFBfreak Cuno zelf een schema ontwikkeld voor een ESR meter, deze is later ook door Elektuur besproken in een nummer. Weet alleen niet welke... :P

Dat kan natuurlijk ook.......

Kom ik er dan zo ook achter welke elco slecht is? Ik heb het idde dat er eentje af en toe "doorslaat" eerst ruis op linker kanaal van versterker gevolgt door harde ploppen en tikken en knetters en dan werkt alles weer een paar minuten normaal...... print al een keertje helemaal opnieuw doorgesoldeerd.
MFB 532
Thomas
Site Admin
Contacteer:

27 feb 2008, 17:31

Dat van mij is echt een hele simpele basismethode, je kunt er niet de kwaliteit van elko's mee vaststellen maar wel een kortsluiting. Knetterende elko's hebben vaak ook wel lekkende troep hoor, heb ik gemerkt. En in gevallen dat nergens iets te zien is, bekijk het schema en probeer vast te stellen welke elko op een plaats zit waar hij dit probleem kan veroorzaken. Vaak zullen het de voedings- en ontkoppel-elko's zijn dit dit soort flauwe geintjes op hun naam hebben staan. Onbeduidende filterexemplaren zijn hier zelden of nooit verantwoordelijk voor.

Jouw probleem klinkt trouwens ook redelijk transistor-achtig. Ik zou daar eens naar gaan kijken.
Thomas Baur
Jurjen

27 feb 2008, 17:58

Thomas schreef:Dat van mij is echt een hele simpele basismethode, je kunt er niet de kwaliteit van elko's mee vaststellen maar wel een kortsluiting. Knetterende elko's hebben vaak ook wel lekkende troep hoor, heb ik gemerkt. En in gevallen dat nergens iets te zien is, bekijk het schema en probeer vast te stellen welke elko op een plaats zit waar hij dit probleem kan veroorzaken. Vaak zullen het de voedings- en ontkoppel-elko's zijn dit dit soort flauwe geintjes op hun naam hebben staan. Onbeduidende filterexemplaren zijn hier zelden of nooit verantwoordelijk voor.

Jouw probleem klinkt trouwens ook redelijk transistor-achtig. Ik zou daar eens naar gaan kijken.
Schema..... welk schema?? Is geen philips maar een sansui 5050 dus vrees dat niemand hier het heeft ook.... Ik heb het niet in ieder geval en ben niet bereid er eentje te downloaden voor 20 pleuro......
Net even elco's aangevuld hier thuis en hele stuurtrap voorzien van nieuwe..... probleem is er nog gedeeltelijk. Knetteren klappen enz enz is weg... heb nu een ruis in het linker kanaal wat je een beetje kan vergelijken met de ruis als je je tuner niet op een zender hebt staan. Moet ik dat ook in de torren gaan zoeken?
MFB 532
Thomas
Site Admin
Contacteer:

27 feb 2008, 19:28

Dat is natuurlijk erg vervelend. Zoiets zou inderdaad door een tor kunnen worden veroorzaakt, maar met zekerheid kan ik het niet zeggen. Ik ken het apparaat helaas niet van binnen... In de MFB's ben ik dit wel eens tegengekomen, dus zou er niet van opkijken...
Thomas Baur
Jurjen

27 feb 2008, 20:19

Gaat zonder schema nog een hele zoektocht worden denk ik. Zitten ook alleen japanse torren in dus even wissellen om te proberen is ook nog niet zo snel gedaan steeds eerst een europese vervanger zoeken......
MFB 532
Josbourne
Contacteer:

27 feb 2008, 21:09

Is een multimeter met een capaciteitsmeter er op niet een stuk handiger, dat zegt toch ook veel meer over de condensator dan wanneer je hem een dag over een weerstand oplaadt?

Waar kun je axiale condensatoren bestellen? Ik zie ze niet staan op electronica-online..

Torren.. Misschien een mooie gelegenheid om die BC560 eens te proberen ipv de BC558 :wink:
Jurjen

27 feb 2008, 21:13

Waar kun je axiale condensatoren bestellen? Ik zie ze niet staan op electronica-online..
deze handel zit zo ongeveer bij mij om de hoek 8) 14 km.....
AST electronia
Die heeft ze.

Helaas weet ik niet of die torren er in kunnen, omdat het geen mfb en zelfs geen Philips is..... en moet nog even iets zoeken om japanse type nummers om te zetten in BCxxx ofzo.....
MFB 532
Laurens

27 feb 2008, 21:31

De meeste multimeters met cap. meting zijn niet geschikt voor elco's. Het werkt namelijk door de wisselstroom door een condensator te meten.
Bovendien gaan de meeste niet verder dan 20muF.
Als je een capaciteitsmeter koopt, let daar dan op.
Jurjen

27 feb 2008, 21:38

Voor de beeldvorming het gaat om dit apparaat, een sansui 5050 2*30 watt receiver uit 1971.

foto even geleend, die van ligt nu uit elkaar.......

Heb ondertussen intern wel de scheiding tussen voor- en eindversterker gevonden. Losgekoppeld, goede voorversterker er aan...... helaas het zit ergens in de eindtrap, maar ben alweer een stapje verder.......
Bijlagen
5050_front.jpg
Laatst gewijzigd door Jurjen op 27 feb 2008, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
MFB 532
Josbourne
Contacteer:

27 feb 2008, 21:40

Kijk das info waar je iets aan hebt! :D Thanks Laurens! Dat bespaart me twintig euri, voor die prijs zet je flink wat nieuwe elcootjes in je mfb's :wink:

@Jurjen: ik typ altijd gewoon "typenummer datasheet" in op google. Weet je hoe de japanse typenummers in elkaar zitten? Als er één letter en dan wat cijfers staan is het vaak iets als "2S[letter]cijfers" evt andere toevoegingen zijn voor de fabrikant of kom je eventueel in de datasheet tegen. Er staan op internet ook handige lijstjes daarvan, met europese, japanse en amerikaanse torren. Zoeken op iets als "transistor naming" of "transistor coding" ofzo..
Plaats reactie