Hoe meet ik of een elco nog goed is?? edit volgend probleem

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

27 feb 2008, 22:18

Mooi dat je nu weet dat het in de eindversterker zit, slimme zet om de boel los te koppelen. Heeft de eindversterker geen uitgangs-condensatoren op de speakeraansluitingen zitten? Misschien is dat wat. En anders zit er vóór een eindtorren-paartje vaak nog een driver tor die ook wel eens misselijk wil doen. Wat betreft het bestellen van Japanse torren, is die nieuwe meneer van http://www.newtone-online.nl" target="_blank met al zijn exotische onderdeeltjes wellicht een optie? En anders is er op het AnalogAudio.nl forum iemand met de naam Siem die je daar wel aan kan helpen, heeft een eigen zaak in elektronica onderdelen en levert ook per post aan forumgebruikers. 't Is maar een tip... Veel van die AnalogAudio mensen zitten met hun neus in de Akai decks, één en al Japanse torren daar...
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Jurjen

27 feb 2008, 22:53

Morgen verder prullen...... ben er nu blind op gestaard dat ik van ellende aan het bier ben gegaan 8)

Zal de drivers morgen een gaan opzoeken op de print en dan links en rechts even omwissellen. Het probleem zou zich dan moeten verplaatsen. En die torren daar kom ik vast wel aan. Maar japanse ipv andere vervangers houdt het wel lekker origineel natuurlijk..... niet dat ik daar om geef... als hij werkt is het goed en als het even kan moet er nog beter van worden ok.
MFB 532
Josbourne
Contacteer:

29 feb 2008, 20:15

Jurjen schreef: Zal de drivers morgen een gaan opzoeken op de print en dan links en rechts even omwissellen. Het probleem zou zich dan moeten verplaatsen. En die torren daar kom ik vast wel aan. Maar japanse ipv andere vervangers houdt het wel lekker origineel natuurlijk..... niet dat ik daar om geef... als hij werkt is het goed en als het even kan moet er nog beter van worden ok.
Ieuw.. Drivers omwisselen? Ik ben geen pro, maar ik zou het zelf niet durven doen; als zo'n ding echt kapot is kan hij zo'n hoge stroom laten lopen dat hij pardoes je andere kanaal om zeep helpt!

Japanse torren of BC's; Als je hier een beetje op het forum rondkijkt kun je heel wat posts vinden die ageren tégen het gebruik van japanners. Oxidatie aan de pootjes en/of andere problemen schijnen bij deze vaak voor te komen. Gewoon BC's gebruiken dus, en wanneer je de elco's vervangt door nieuwe van een goed merk (ook op dit forum verschillende aanraders te vinden) zul je zeker iets 'beters' vinden
Jurjen

29 feb 2008, 20:25

Josbourne schreef:
Jurjen schreef: Zal de drivers morgen een gaan opzoeken op de print en dan links en rechts even omwissellen. Het probleem zou zich dan moeten verplaatsen. En die torren daar kom ik vast wel aan. Maar japanse ipv andere vervangers houdt het wel lekker origineel natuurlijk..... niet dat ik daar om geef... als hij werkt is het goed en als het even kan moet er nog beter van worden ok.
Ieuw.. Drivers omwisselen? Ik ben geen pro, maar ik zou het zelf niet durven doen; als zo'n ding echt kapot is kan hij zo'n hoge stroom laten lopen dat hij pardoes je andere kanaal om zeep helpt!

Japanse torren of BC's; Als je hier een beetje op het forum rondkijkt kun je heel wat posts vinden die ageren tégen het gebruik van japanners. Oxidatie aan de pootjes en/of andere problemen schijnen bij deze vaak voor te komen. Gewoon BC's gebruiken dus, en wanneer je de elco's vervangt door nieuwe van een goed merk (ook op dit forum verschillende aanraders te vinden) zul je zeker iets 'beters' vinden

Ik durf ook nog niet echt..... beter denk maar eerst een paar vervangende torren aanschaffen......

Ben nu bezig de print uit te pluizen en circuit te tekenen. Dan even de toonfiets op een ingang. Scope aanzetten en meten maar. Als er een tor rot is moet ik hem dan haast ook wel kunnen vinden.
MFB 532
Josbourne
Contacteer:

01 mar 2008, 01:53

Hó! Stop!

..Nee hoor, ga maar door :P

Alleen.. Op internet zijn echt voor álle apparaten de schema's te vinden. Zo was ik een maand geleden op zoek naar een Pioneer SA-506 schema omdat ik zo'n ding voor een vriend aan het repareren ben; het ding leek nergens te vinden, tot ik een anderhalve week later eindelijk op een vage Spaanstalige site voor audiohobbyisten het schema vond. Gratis :)

Er zijn ook sites waar je kunt betalen voor een pdf'je, waar ze zeggen dat ze 'alle' schema's op voorraad hebben, maar ik geloof er eerlijk gezegd geen drol van. Ik zal zodadelijk even voor je op zoek gaan; je apparaat is een juweeltje om te zien, het zou mooi zijn als het weer geluid zou geven :)
Jurjen

01 mar 2008, 02:45

Josbourne schreef:Hó! Stop!

..Nee hoor, ga maar door :P

Alleen.. Op internet zijn echt voor álle apparaten de schema's te vinden. Zo was ik een maand geleden op zoek naar een Pioneer SA-506 schema omdat ik zo'n ding voor een vriend aan het repareren ben; het ding leek nergens te vinden, tot ik een anderhalve week later eindelijk op een vage Spaanstalige site voor audiohobbyisten het schema vond. Gratis :)

Er zijn ook sites waar je kunt betalen voor een pdf'je, waar ze zeggen dat ze 'alle' schema's op voorraad hebben, maar ik geloof er eerlijk gezegd geen drol van. Ik zal zodadelijk even voor je op zoek gaan; je apparaat is een juweeltje om te zien, het zou mooi zijn als het weer geluid zou geven :)

Ik zou zeggen die studenten hebben tijd zat..... 8) :P doe jij ff zoeken het is een sansui 5050 receiver. De goedkoopste die ik kon vinden was 14 dollar voor een pdfje..... en ja sorry dat vertik ik toch mooi!
MFB 532
Josbourne
Contacteer:

01 mar 2008, 02:59

Jurjen schreef:
Josbourne schreef: Ik zou zeggen die studenten hebben tijd zat..... 8) :P doe jij ff zoeken het is een sansui 5050 receiver. De goedkoopste die ik kon vinden was 14 dollar voor een pdfje..... en ja sorry dat vertik ik toch mooi!
Groot gelijk dat je dat vertikt, afzetters! Studenten zoals ik hebben inderdaad tijd zat. Ik reken daarom ook 10 euro per uur :wink:

5050? geen letters bij de type-aanduiding?
Jurjen

01 mar 2008, 13:26

Josbourne schreef:
Jurjen schreef:
Josbourne schreef: Ik zou zeggen die studenten hebben tijd zat..... 8) :P doe jij ff zoeken het is een sansui 5050 receiver. De goedkoopste die ik kon vinden was 14 dollar voor een pdfje..... en ja sorry dat vertik ik toch mooi!
Groot gelijk dat je dat vertikt, afzetters! Studenten zoals ik hebben inderdaad tijd zat. Ik reken daarom ook 10 euro per uur :wink:

5050? geen letters bij de type-aanduiding?
Zo das nie mis dat uur tarief 8)

Nee geen type verder gewoon "Sansui 5050" google maaar ff..... de grotere broertjes 8080 en 9090 en 9090DB zijn ook zeer mooie receivers, maar daar wordt dan ook de hoofdprijs voor betaald!
MFB 532
PatrickVB
Contacteer:

02 mar 2008, 08:48

Voor het meten van elco's gebruik ik een capaciteits-meter:
cm200.jpg
cm200.jpg (14.97 KiB) 1505 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PatrickVB op 04 feb 2018, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurjen

02 mar 2008, 16:37

Dat kan ook natuurlijk. Ik heb het nu opgelost door ze allemaal te vervangen. Ze zaten er al vanaf 1971 in. Heb geen speciale extra audiofiele types gewoon standaard elco's tot max 105 graden. Koste me een kwartje negentig en een kauwgombal.

Maar inderdaad wel ens iets om naar uit te kijken zo'n meter. Meten is weten! Als je dan ook nog weet wat je meet......
MFB 532
Vlaakie
Contacteer:

02 mar 2008, 17:30

Vaak hebben een beetje uitgebreide multimeters een capaciteit stand, die geven ongeveer de capaciteit van een elco bij één frequentie.

Als een elco echt kapot is dan maakt ie sluiting of is ie hoog ohmig, maar of de elco nog goed is bij de frequentie waarin die gebruikt wordt kan je op een goede LCR meter meten. En dan heb je de temperatuur.
Als je beperkte meter hebt, en twee of meerder elco's van het zelfde type kan je vergelijkend meten. Succes!
8x MFB541, 4x MFB532, 13x MFB544 & 4x MFB587 [PB50] en 4x MFB567 [PB50].
2x 22AH270, 22AH080, 22AH180, 22AH280, 4x 22AH209, 4x 22AH109, 3x 22AH309 1xN5581
Josbourne
Contacteer:

02 mar 2008, 22:10

Nou ik met mijn grote mond :roll:

Ik heb een hele tijd gezocht, en uiteindelijk - weer op die gekke spaanse site - een stel servicemanuals gevonden. De Sansui 7070 komt qua uiterlijk heel erg overeen, het binnenwerk weet ik niet, maar als de eindversterkertrap hetzelfde is heb je voldoende. Ik zal zodadelijk die spaanse site hier posten, omdat die site - dat forum - enkel en alleen dient om mensen aan gratis servicemanuals te helpen :D
Sansui STEREO RECEIVER 7070 Service.pdf
(1.85 MiB) 60 keer gedownload
Jurjen

02 mar 2008, 22:28

Ja die had ik ook al.......

Lijkt er heel veel op.........

totdat je hem open schroeft :mrgreen: Maar bedankt voor het zoeken!!!!

Edit:
verlichtingspaneel en toonregeling zijn hetzelfde alle meetpunten voor de scope zijn helaas ook zwart gemaakt. eindtrap helaas niet hetzelfde, wel dezelfde torren alleen meer deze levert ook 60watt en die van mij 30 op 8 ohm.
MFB 532
Jurjen

02 mar 2008, 22:51

Torren op het driver board zijn:
B560 F-6M
D438 F-6L
C1951 HW1
A726 S68G

Daar moet ik dus 2s voor zetten en een stukje vergeten en dan wordt het:
2S B560 = BC640 ?
2S D438 = ?????
2S C1951 = ????
2S A726 = bc560

En nu ff googlen...... en dan vervangers ervoor bestellen. Als er iemand nu ineens wakker schrikt en zegt nou voor die tor moet je zeker de BC nogwat nemen want die is helemaal geweldig en een dikke verbetering....... dan mag je dat laten weten natuurlijk.....
MFB 532
Jurjen

05 mar 2008, 20:40

Bij analogaudio veel hulp gehad. Weet nu wat ik moet hebben.
Dus binenkort weer in volle glorie te bewonderen hoop ik

Afbeelding
MFB 532
Plaats reactie