Docserver upgrade

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

12 mei 2020, 12:54

In sommige routers/kabelmodems kun je een mac-adres koppelen aan een voorkeurs-ip.
Als je dat voor je NAS doet dan krijgt die altijd hetzelfde IP-adres.

Alleen hebben de ouwe Cisco kabelmodems Van Ziggo last van Alzheimer, die gooit telkens die tabel leeg...
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
correltje
Donateur

12 mei 2020, 13:33

De NAS kun je ook zelf een fixed IP adres geven, dan ben je niet afhankelijk van de kuren van je modem.
MFB servicepunt in het zuiden van het land.
Will
Contacteer:

12 mei 2020, 16:40

Ja, maar als je modem dat IP dan al aan een ander apparaat geeft kun je het helemaal schudden.
Ik ben niet zo een liefhebber van vaste IP adressen, en al helemaal niet van een mix van vast en Dynamic IP (DHCP) in een netwerk.

Zo regel ik het nu:
Schermafbeelding 2020-05-12 om 16.29.32.jpg
p.lankhaar
Contacteer:

12 mei 2020, 22:38

@Thomas

Je Synology via DDNS koppelen. Daarmee geef je je NAS een domeinnaam, bijvoorbeeld mfbfreaks.synology.me
Dan kan je provider zo vaak mogelijk een nieuw IP adres uitgeven als het wil, jouw synology koppelt dan zelf zijn domeinnaam aan het nieuw verkregen IP.
En jij forward niet meer naar een IP adres, maar naar de domeinnaam.

Vaak zo gedaan, bijvoorbeeld bij Ziggo verbindingen.
Will
Contacteer:

13 mei 2020, 10:47

In je kabelmodem moet je "portforwarding" instellen voor de poorten van je nas. Bijvoorbeeld poort 80 voor http. Dat doe je op lokale ip van je nas. Niet op internet ip van je aansluiting

Als je dat niet instelt, weigert je modem de aanroep vanaf het internet door te geven aan je nas.

Dit is precies het probleem van Thomas. Als de router de NAS een nieuw ip geeft, dan klopt de portforwarding in het lan niet meer.

Je kunt natuurlijk je hele modem open zetten :o
mae
Donateur

13 mei 2020, 12:30

Zelfs dat werkt niet want je kunt een enkele poort niet naar alle interne IP adressen sturen, de enige oplossing is een vast intern IP. Echt vast buiten de DHCP range of via DHCP vast uitgedeeld.
cyrano

14 mei 2020, 20:06

Dat kan wel hoor, via DHCP Reservation. ALS de router dat ondersteunt...

Mijn fix is de DHCP range beperken van 10.0.0.1 tot 10.0.0.100 voor DHCP en de ip's vanaf 10.0.0.101 gebruiken voor vaste ip's. Ik denk dat alle routers ook nog routeren naar ip's buiten de DHCP range, maar ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet.

Ik gebruik 101 tot 200 voor printers en 200 tot 253 voor servers. Maakt het iets makkelijker om routing problemen op te lossen...
mae
Donateur

15 mei 2020, 02:27

Ik gebruik adressen buiten de DHCP op dezelfde manier (nouja, vanaf 200 voor printers dan) en routers ondersteunen dat altijd bij mijn weten.
MGf
Donateur

15 mei 2020, 13:45

Will schreef:
12 mei 2020, 16:40
Ik ben niet zo een liefhebber van vaste IP adressen, en al helemaal niet van een mix van vast en Dynamic IP (DHCP) in een netwerk.
Kan prima samen hoor.
Met DHCP reserveringen of met een kleiner DHCP range en de adressen buiten die range voor vaste adressen gebruiken.
Ik zou alle netwerk apparaten altijd een vast IP geven. Dan ben je niet afhankelijk van de DHCP server(= meestal de router/gateway)
Voor een NAS is een vast IP-adres (evt via DHCP reservering) zeker wel aan te raden.

Om te voorkomen dat je forwarding bij de hosting provider steeds moet aanpassen als je jouw internet router even uit hebt gehad en een nieuw extern(internet) IP adres krijgt, dan is DDNS inderdaad een prima oplossing.

Voor je interne netwerk met DHCP, krijgen de meeste apparaten wel hetzelfde IP adres weer terug, maar dat ligt vooral hoe netjes die DHCP server de aanvragen behandeld en hoe de instelling zijn (zoals lease tijd).
Een goed werkende DHCP server zal altijd een ping sturen naar een nieuw uit te geven IP adres om te controleren of die niet toch al in gebruik is.
Apparaten (dhcp clients) in jouw netwerk zullen ook altijd een verzoek doen om het oude IP adres weer te krijgen. Of dat lukt na een herstart van de router, is de vraag. De reservering tabel is dan namelijk leeg.
Wel zal elke cliënt na verstrijken van 50% van de leasetijd van het IP adres een verlenging aanvragen bij de DHCP server. Dan staat de leasetijd weer op 100%.
~ Mark ~
Plaats reactie