koptelefoonuitgang 32PFS6402/12

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
recycle

12 jan 2020, 13:04

Bij mijn vorige Philips TV werd het TV luidsprekergeluid uitgeschakeld als je de koptelefoon aansloot.
Tot mijn verbazing doet bovenstaand type dat niet. Bovendien krijg ik geen geluid als ik de koptelefoonuitgang aansluit op mijn audioversterker, wat bij mijn oude TV prima werkte. Ook als ik via de remote het koptelefoonvolume op maximaal zet, krijg ik geen geluid via de versterker.
Mij werd bij aanschaf een soundbar aangeraden, maar daar heb ik geen zin in, en ook geen ruimte voor.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen met dit type, of is het een exemplarische fout?
Suggesties voor een oplossing zijn welkom.
MGf

12 jan 2020, 13:42

Werkt een gewone koptelefoon wel?
Eventueel een headsetje van een mobiel als je geen koptelefoon hebt.

Ik zou verwachten dat het geluid zou moeten uitschakelen, maar ik ken die TV niet.
Misschien gaat het uitschakelen niet via een schakelaartje (contact in de 3,5mm aansluiting) maar met een impedantie detectie ofzo. Dan zal die niet omschakelen omdat de ingangsimpedantie van jouw versterker veel hoger is dan die van een koptelefoon.

Misschien is het daarom ook beter om te kijken of je op een meer ‘officiële’ manier de tv op de versterker kan aansluiten, zodat je het volume gewoon via de versterker regelt en niet via de TV en de versterker en de impedanties overeenkomen.
Bijvoorbeeld via een line out, optical out of evt. scart als die tv dat nog heeft. :D
~ Mark ~
recycle

12 jan 2020, 14:06

Bedankt voor de reactie en het meedenken. Koptelefoon werkt, maar er komt weinig signaal uit de uitgang. Ik moet het volume op maximaal zetten om er een redelijk luisterniveau uit te krijgen, geprobeerd met verschillende koptelefoons.
Ik ben er nu achter, dat dit lage signaalniveau, of de impedantie, het probleem is. Normaal staat het volume op mijn versterker op een kwart tot een derde van het regelbereik. Als ik het volume van de versterker op de helft zet (wat ik dus bij andere bronnen nooit nodig heb), heb ik een bruikbaar niveau. NB, mijn versterker is een Rotel met 2x 60 watt bij 8 ohm.
Ik wist voor de aanschaf, dat dit type TV een matig geluid heeft. Geen speakers aan de voorkant, zeer kleine speakers die naar onderen afstralen, nauwelijks stereo effect. De praktijk is nog een stuk slechter dan mijn verwachting, echt een afknapper.
Robertvs

12 jan 2020, 15:16

Sommige Philips TV's hebben ergens verborgen in de menustruktuur, een aparte volumeregeling voor de koptelefoon zitten (Mijn Philips TV in ieder geval wel, is een 40inch FlatTV van ong. 10jr.)
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)
recycle

13 jan 2020, 15:51

Bedankt, maar dat had ik al gevonden en op maximaal gezet. In de default mode (50 %) is het volume met een koptelefoon te laag.
snameroc

13 jan 2020, 18:13

Je kunt parrallel aan de versterker ingang per kanaal een weerstandje van bijv 47 ohm doen dan denkt de koptelefoonversterker een belasting te zien. Andere optie is een optisch digitaal naar analoog converter kopen en de optisch out gebruiken.
Plaats reactie