Vr 2020 zwartbalkje

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DTF

23 mar 2020, 14:50

Hallo allemaal,
Ter afleiding in deze moeilijke tijden heb ik mijn zwartbalkje maar weer eens aangesloten.
Hij leeft nog! :D
Echter nog steeds met zeer gestoord zwart wit beeld en af en toe geluid, wat dan ook nog zweverig klinkt.

Ik heb een nog gloednieuwe kop liggen, ooit gescoord op marktplaats.
Die wil ik uitproberen, maar eerst moet de bandspanner goed werken.
Die is er namelijk uit gevallen.

Hij zit weer op zijn plek, maar ik moest er een extra veertje bijzetten omdat de band veel te slap stond en eraf liep.

Het loopt nu weer goed, maar ik vraag me af of de spanner wel goed zit.
Ik heb geen andere machine waar ik in kan spieken.
Wie heeft er een foto van zo'n spanner waarop te zien is hoe de veer of de veren horen te zitten?? :geek:

Het kan goed zijn, dat er inderdaad een tweede veertje op hoort, maar die is onvindbaar...
mae
Donateur

23 mar 2020, 19:58

De fouten die je noemt lijken niet direct op kopfouten. Ik kan je helaas niet verder helpen, maar Dr. VCC is vast wel in de buurt.
DTF

23 mar 2020, 23:09

:D Aha,

In ieder geval bedankt voor het meedenken, Maarten!

Is het een goed idee om er een scoop aan te hangen? ( heb ik van iemand gekregen).

Ik weet dat ik dan verlengprinten nodig heb, maar misschien lukt het bij sommige metingen ook zonder die dingen.

Welk signaal op welke print zou verdacht kunnen zijn?

Kan je iets op bijvoorbeeld de DTF printen meten met een scoop? En zitten die printen allemaal aan de rechterkant naast het loopwerk?

Ik heb trouwens ook meegemaakt dat de kop niet ging draaien, achteraf bleek dat het klemschroefje niet vast genoeg zat. :oops:

Na dat strakker gezet te hebben, deed hij het weer als vanouds met veel storing...
gromsound
Contacteer:

24 mar 2020, 19:26

Riep daar iemand? :lol:

Een vcc heeft geen bandspanner. Wel een bandspanningsvoeler die de ingebouwde (lichtjaren vooruit) micro electronica achter de spoelmotoren haarfijn bijregelt zodat de bandspanning rond de kop deugt. De veren hebben daar dus niet rechtstreeks mee te maken het is geen ouwe EL bandrecorder of derailleur he!

Geen bandspanning dan conform de vcctips2 afstellen en als dat niet werkt is de sensor op de voeler kaduk (of natuurlijk de elektrickery die erachter hangt, affijn zie schema bij motor control).

Je kan in de manual (tpv de pagina ''ontploft zicht'') zien hoeveel veertjes er waar zitten. In mijn herinnering is het er maar eentje en ook nog erg slap.

gestoord z/w beeld is inderdaad mogelijk een half rippe kop, dan gaat geluid ook in mute (af en aan). Maar een defecte DTF of kopmotorservo kan natuurlijk ook, dan wordt het ook nooit wat. Het valsige geluid lijkt daar op te wijzen. Hoor je de kopmotor ook onregelmatig draaien? Is de drukrol gaaf, is de capstan schoon?

het blijft een lastig ding die eerste vcc. bij mij vallen ze ook altijd snel weer uit, het is niet anders. Of dat nou de remmende voorsprong van het ontwerp is of gewoon de inmiddels vergevorderde leeftijd weet ik niet. Als over een paar jaar de latere vccs net zo gaan doen weet ik het wel :(

Een scoop is echt niet nodig, de aangesloten TV is aan een video de beste scoop daar herken je de fouten vanzelf op. en statisch meten levert ook al veel op. Voor DTF is het wel handig de scoopbeelden staan in de manual. maar als je niet weet wat je daarmee doet heeft het weinig zin (geldt ook voor mij hoor!).

in de manual staat echt alles wat je wil weten ook de plek van de prints. dat was perfect geregeld bij Philips. ik heb 1x lopen ploeteren met een YNOS manual ach man wat een onoverzichtelijke ellende... :roll:

Nou veel plezier er weer mee!

drVCC
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
DTF

25 mar 2020, 11:18

:D Ha, bedankt, daar kom ik weer iets verder mee.
Er zijn weer nieuwe ontwikkelingen: het mechaniek blijft halsstarrig in de ingeregen stand staan en na ongeveer 5 sec gaat hij in de beveiliging.
Leuk he 😤

Resetten helpt niet, dus nu heb ik de print waar de nieuwe batterij op zit eruit gehaald.
Maar eens goed kijken naar de plaatselijk zwaar gecorrodeerde printbanen.
Ik zie ook twee kleine elcotjes op de print, die ook maar vervangen?

Als er weer leven in komt ga ik de nieuwe kop uitproberen...
gromsound
Contacteer:

25 mar 2020, 18:21

blijft inrijgen na power on? bij inschakelen heb je de bekende korte zelftest: even tegengesteld spoelen en remmen, en heel iets inrijgen en meteen weer terug. Tenminste: ALS ie de inrijgbeweging registreert met de ''lichtschrankjes''. Zo niet trekt ie verder tot aanslag en ontdekt na timeout dat er iets niet deugt en gaat in failsafe.

Om het nog te compliceren staan er drie van die lichtschrankjes in serie dus 1 (infrarood)led defect = allemaal buiten werking. je kan het doormeten. Zie het logicschema.

De remsolenoid wordt gemonitord met een microswitch, ook die wil wel eens slecht werken met hetzelfde resultaat: failsafe stop.
Tot zover was het allemaal te lezen op de vcctips2 pagina, ik doe dit even uit mijn hoofd.

Als de controlprint de weg kwijt is kan je natuurlijk ook problemen verwachten met de selftest.. alleen dan meet je het niet zo makkelijk. Heeft Otto nog steeds die kist overtollige prints? plug and prey = de snelste foutzoekmethode in deze machines.

Have fun!

drVCC

PS even teruggelezen en we gaan blijkbaar in rondjes:
viewtopic.php?f=17&t=8456
het kwam me allemaal al bekend voor... :?
Toch handig zon allesonthoudend forum met ongelimiteerde zoekfunctie 8) dus ik adviseer de waarde knutselaar om zijn eigen topic nogmaals door te spitten, de meeste antwoorden staan er al lang... en bij Otto was ie ook al langs geweest!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Plaats reactie