Inrijg systeem N1502

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

gromsound
Contacteer:

12 jan 2021, 17:15

1e verdachte: de pulskop loopt dicht met drek. die zit gecombineerd met de audiokop, spoortje aan de overkant van de bandbreedte. goed schoonmaken evt met een houtje (lucifer of tandenstoker).

2e verdachte: de band zelf, die ruisige ziet er erg brak uit daar krijg je toch geen behoorlijk beeld meer uit. heel misschien na een rondje door de rinispoelomaticwasstraat.

als uiteindelijk de snelheid wel goed komt zou ik niet gaan draaien aan de servo regelkring, linke soep. even op pause en dan weer los gaat ook. bij zwaar lopende cassettes kan ie het misschien helemaal niet halen en gaat het beeld inderdaad rollen. de machine is in basis wel oke aan Joop D. te zien. resultaat hangt vooral van de staat van de banden af en die is bij VCR vaker dan bij andere (nieuwere) systemen zeer wisselvallig...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
BenM

12 jan 2021, 21:51

Bedankt voor je analyse en suggesties, Gromsound. De pulskop was goed schoon toen ik met de opname begon, maar wordt inderdaad wel vuil.

Die ruisige opname met Der Rudi is een slechte opname, die op m'n andere N1502 (toen die het nog deed) geen verstoring bovenin het beeld gaf.

Als het beeld zo op één plek naar rechts afwijkt, kan het dan niet zijn dat juist op die plek het band-kop contact slecht is? Hier misschien een beter voorbeeld van de verstoring:

Afbeelding

Overigens, als ik de poor men's TBC (Panasonic DMR-EH57) ertussen hang krijg ik dit beeld:

Afbeelding

Maar bij die Joop Doderer band was het beeld met TBC wel prima. Ik heb ooit 's in een van jouw postings of op je website gelezen dat er een balk in het beeld kan verschijnen als de bandspanning niet op orde is. Ziet zo'n balk er dan uit zoals bij Vicky hierboven?

Groeten

Ben
gromsound
Contacteer:

13 jan 2021, 18:16

Hi again.

Dat kan inderdaad wel maar bij te lage bandspanning ziet het er meer uit als een ruisstreep, niet zozeer als een ''verzerrung'' zoals jij laat zien. Oogt een beetje als een trackingstreep. Dat zijn typische syncfouten, die met een TBC (een echte) zouden moeten verdwijnen. Otto en Marcel weten hier veel meer van, ik heb geen TBC alleen AMHD :)

Kijk eens langs de tape in strijklicht, zie je op een kleine afstand van de bandrand een ongerechtigheid? Kras, vouw, smeerstreep?

Kijk ook eens heel kritisch langs de koptrommel, zit daar een hardnekkig vuiltje op ergens?

Ach, Vicky.... de vrouwelijke concurrentie in de duitse schlagerwereld merkt wel eens op ''die slaapt in een vrieskist'' :lol: goeie griekse genen -GGG- blijkbaar.
BenM

13 jan 2021, 23:04

Bedankt voor de info en je advies, Gromsound.

Ik ben vandaag bezig geweest om oorzaken als vuiltje op de koptrommel, slecht contact in de opsteekprintjes, slechte rem-rubbertjes, vuile sync kop etc te vinden en op te lossen. Ik heb één rem-rubbertje in de spoelschotel vervangen. Verder heb ik zowel de Kop and de Tape servo afgeregeld en ik zie daardoor wel verbetering, maar de storing bij Vicky, Der Rudi en ook andere banden uit diezelfde batch bleef. Dit zijn banden, die meegekomen zijn met mijn vorige N1502, die problemen had met de sync kop (was aan gedraaid), zie ergens hierboven in deze draad. Ik heb intussen banden uit een paar andere batches gecheckt en die draaien prima. Alleen de banden, die met mijn vorige N1502 zijn meegekomen hebben dit probleem. Echter, op die machine had ik dit probleem niet. Die machine heeft wel een andere tape servo, de U221. Deze heeft de U220. Da's wel jammer, want dan kan ik de printjes niet uitwisselen. Ik ga morgen kijken wat er gebeurt als ik de andere opsteekprintjes uitwissel met de vorige N1502. Ik heb 't in ieder geval kunnen terugbrengen tot een bepaalde set banden, die met mijn vorige N1502 zijn opgenomen, maar waarom ze op die machine wel goed afspeelden en deze niet, mogelijk is het sync signaal op de band te zacht of op een andere manier niet compatibel met deze N1502. Als ik de oplossing gevonden heb, laat ik dat hier weten.

Ik heb nog een For.A en een Datavideo met TBC staan, ik ga kijken wat die met het signaal doen. Mijn ervaring met Video 2000 dat ze het signaal vaak niet beter maken. Ik ben nog op zoek naar een echte TBC, maar heb ik nog niet gevonden.

Bedankt voor je hulp!

Groeten

Ben
mae
Donateur

14 jan 2021, 04:10

In plaats van een te lage bandspanning zou het ook een te hoge kunnen zijn. Onder voorbehoud, want bij VHS gebeurt het 'vlagwapperen' echt puur aan de bovenant van het beeld en niet in de vorm van een soort streep (hoewel de kopschakelzone hier wel wat duidelijker staat te vlagwapperen). Met VCR helaas onvoldoende ervaringom iets met zekerheid te zeggen.
BenM

14 jan 2021, 10:38

Da's een interessante, Mae. Ik had me al afgevraagd waar dat kromtrekkende beeld bij sommige VHS opname door werd veroorzaakt. Ik heb inderdaad wel geprobeerd bij de N1700 de bandspanning handmatig te verhogen, echter omdat deze geen bandspanning regeling heeft heb ik geen idee hoe ik de bandspanning zou kunnen verlagen. Wat me wel opvalt is dat als ik bij het afspelen van een band, die de verstoring in beeld geeft, de audio/sync kop maar een beetje aanraak, de bandsnelheid meteen op hol slaat.

Ik heb vandaag alle opsteekprintjes, behalve de tapeservo, uitgewisseld met m'n vorige N1502. Alleen bij de rampgenerator merkte ik een kleine vermindering van de beeldverstoring, ook het op hol slaan van de bandsnelheid gebeurt nu minder snel. Verder heb ik de rimpelspanningen van de N1502 vergeleken met de N1700. Op meetpunt B32 (Tape servo) is het signaal redelijk hetzelfde. Maar op meetpunt B31 (kopservo) zit er bij de N1502 een veel grotere piekstoring op het signaal dan bij de N1700. Hieronder zie je de verschillen:

Afbeelding

Of zo'n puls van 0,7V pp (op een spanning van 32 volt) voor de beeldverstoring zou kunnen zorgen? Ik heb geen idee. Wat ik bij de N1700 zie is dat die verstoring (puls) ongeveer een tiende is van wat deze bij de N1502 is. Nou zitten er nog wel wat spoelen en condensatoren tussen B32 en de motor dus het kan zijn dat de motor weinig van de puls merkt. Morgen maar 's op de motor meten.

Overigens, bij zowel de N1502 als de N1700 is de rimpelspanning op minimaal afgeregeld (R2 van U219 op de N1502).

Groeten

Ben
gromsound
Contacteer:

14 jan 2021, 19:03

blijf het opvallend vinden dat er een verBAND bestaat tussen gestoord weergevende tapes en je oude recorder. Ik tip toch op een kras op de band die door die machine is veroorzaakt. dat kan een scherp stukje troep zijn op een bandgeleidertje, of een braampje ofzo.
erg jammer, ik kreeg eens een kist vol VCC banden die ALLEMAAL een kras op 1/4 hoogte hadden = een vaste streep in beeld, omdat de man zijn recorder ergens een braampje had... :(

Dat beetje ruis op het servosignaal heeft m.i. geen enkel effect, het gaat om de afstand tussen de hoogste pulsen en die doen het zo te zien nog. kopservoregeling (insteekunitjes) van 1502 en 170x is gelijk, bandservo niet.

Dat de servo op hol gaat als je de pulskop aanraakt is logisch, je introduceert er een harde brom mee (net als op een geluidskopje in een bandrecoder) dus weg pulssignaaltje.

kortom: een band probleem geen machineprobleem (althans niet in deze).
BenM

14 jan 2021, 22:39

Bedankt voor je advies, Gromsound.

Ik ben het met je eens dat de band (en alle banden uit dezelfde batch) een probleem heeft. De band is fysiek helemaal intact overigens (de band is niet beschadigd). Wat ik wel apart vind is dat ik door het draaien aan de tracking knop die stoorband kan verplaatsen en zelfs bijna uit beeld kan krijgen:

Afbeelding

Hier nog een plaatje van dezelfde band, afgespeeld op m'n vorige N1502 (toen die het nog deed):

Afbeelding

Ik heb de syncpuls bemeten en ik zie dat die soms wat instabieler is dan bij de N1700, maar wel netjes pulsen van 7 volt geeft uit de Tape Sync opsteekptrint. Het "aanraken" van de sync kop deed ik met een geisoleerde schroevendraaier, waarbij ik de kop wat naar beneden duwde, daardoor werd het sync signaal in de kop zwakker.

Ik heb nog even een filmpje opgezocht, dat de vorige eigenaar had gemaakt van het beeld, toen hij een band op deze recorder afspeelde:

Afbeelding

Ik wil deze 30 banden graag digitaliseren, ik zoek nog wat verder.

Bedankt voor je hulp!

Nog een toevoeging. Ik heb vandaag de kopmotor spanning bekeken op de scoop:

Afbeelding

De spanning op de kopmotor is zo rond de 15 Volt, met een dip tot 12,4 volt gedurende het eerste gedeelte van de cyclus van 40 msec. Ik kan me voorstellen dat je zoiets kunt zien in het beeld?

Groeten

Ben
gromsound
Contacteer:

15 jan 2021, 17:14

nee hoor ziet er keurig uit, dat is het servogeregelde signaal denk ik. dat merkt die motor helemaal niet met zoveel mechanische vliegwielwerking eraan vast. het gaat om de gemiddelde spanning.

Als jij het Vicky beeld streeploos krijgt door de tracking te verstellen doe je het precies volgens de gebruiksaanwijzing! dat is nou net de functie van die schuifknop, uitwisselbaarheid met een andere recorder garanderen. Alleen bij weergave van een ''eigen'' opname zou ie in het midden moeten staan.
de koppen van deze lijken me trouwens wel beter dan de vorige, die oudere foto toont duidelijk meer ruis.

niks aan de hand dus? :D
BenM

15 jan 2021, 19:31

gromsound schreef: 15 jan 2021, 17:14
niks aan de hand dus? :D

Grapjas ;)

Als er geen syncsignaal vanaf de band binnenkomt slaat de capstanmotor op hol, maw gaat op dubbele snelheid lopen. Jouw opmerking over de 50 Hz triggert wel een gedacht bij me om de rimpel op de DC voedingen nog 's goed te bekijken.

Deze N1502 geeft zeker wel een mooier beeld dat m'n vorige, inderdaad minder ruis. Maar met die zwabberende stoorbalk over het beeld (ik kan 'm uit beeld verplaatsen met de tracking knop, maar ff later komt-ie dan toch weer terug) kun je er niet al te lang naar kijken zonder zelf ook "gestoord" te raken ;)

Wel erg leuk, fout zoeken, was "vroeguh" ook al een hobby van me ;)

Een goed weekend gewenst!

Ben
BenM

16 jan 2021, 22:44

Omdat ik de indruk had uit het plaatje, waarbij de poor men's TBC ertussen zat dat het begin van een beeldlijn wat varieerde heb ik in de service documentatie zitten zoeken wat daar iets mee te maken zou hebben. Voor mij als videobeet viel dat niet mee maar op de één of andere manier kwam ik bij opsteekprint U513E uit. Ik heb die uitgewisseld met die van m;n vorige N1502 en jawel, uit de Poor men's TBC komt nu een "normaler" beeld, nog wel met stoorbalk, maar niet zo slecht als ik in een eerdere posting in een plaatje liet zien.

Met die TBC tussen N1502 en ADVC geschakeld heb ik 3 filmpjes opgenomen, die ik achter elkaar op youtube hebt gezet :

Wie heeft eerder een storing gezien, zoals in het tweede en derde filmpje?

Groeten

Ben
bobkrijger
Contacteer:

24 jan 2021, 11:34

wat betreft langzaam of onstabiel draaien, kan zijn dan de record schakelaar slecht contact maakt in de play staat (dus record niet ingedrukt). je kun de contacten even 'poetsen' door de record knop 10 keer in te drukken. uiteindelijk contatspray de echte oplossing misschien, maar ben niet zo van de contact spray, verplaatst t vuil en gaat dan op den duur op een slechte plek echt vast koeken
Into oude media; Film, Video, Grammofoon.
In bezit van: EL3402, CV-2100ACE, AV3670CE, VT700, N1500, N1501, VR40, N1700, LDL1100, VLP720, VLP830, VR2024, VIP201P, CL-C30E, VO9600P, VR6180, CLD-D515, DVL-909, VR1100
BenM

24 jan 2021, 13:39

Bedankt voor de tip, Bob. Ik had de record knop al verschillende keren ingedrukt, maar zag geen verschil. Ik zal 's kijken of ik het contact kan schoonmaken. Overigens loopt de machine niet te langzaam of onstabiel. Er zitten nieuwe snaartjes in en de aandrukrol is nog prima.

Ik heb nog wat zitten lezen in de service documentatie en heb met name alle service wijzigingen doorgenomen. Ik lees daar dat er wel wat problemen waren met de crispening unit, waardoor de lijnimpulsen niet meer (of niet goed) herkend konden worden. Lijkt een beetje op wat ik had met de output van de Panasonic DMR-EH57 voordat ik de U513E uitwisselde met m'n oude N1502:

Afbeelding

Ik ga die service wijziging op de crispening unit maar 's verder proberen te begrijpen.

Groeten

Ben
Plaats reactie