Inrijg systeem N1502

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

BenM

22 feb 2021, 11:11

Dat zijn mooie beelden, Otto! Ik heb hier nog een VCR tape liggen met beelden van de Bijlmer ramp, maar niet in deze kwaliteit.

Ik vermoed dat compatibiliteit de issue is met die stoorband. Ik heb er verder niet meer naar gekeken, wil nog de crispening unit uitwisselen om te kijken of dat wat uitmaakt. De reden om compatibiliteit te verdenken is omdat alle 30+ banden, die op dezelfde machine zijn opgenomen, op die machine goed afspeelden en op mijn huidige N1502 niet. Verder zaten een aantal onderdelen van die andere machine op een hoger service niveau.

Ik neem je aanbod graag aan om een keer te testen hoe het met een echte TBC eruit ziet. We maken tzt een afspraak! Dank voor je aanbod!

Groeten

Ben
BenM

22 feb 2021, 11:15

Ik misbruik m'n eigen draadje maar voor deze vraag. Het moest er toch een keer van komen....gistermorgen heb ik een N1500 opgehaald. Ik vind het overigens een mooi apparaat om te zien met dat hout en chroom. Ik ben begonnen met het verwijderen van de vloeibare snaren maar twijfel over hoe ik onder bij de onderdelen onder de videokop kom zonder zaken kapot te maken. Wie kan me vertellen hoe ik die glimmende chromen schijf (bij de rode pijl) onder de videokop kan verwijderen om zowel de schijf als het gedeelte onder de videokop schoon te maken?
N1500 vraag.jpg
De schroeven bij de blauwe pijlen (3 van de chromen schijf en 2 van die electromagneet) heb ik gevonden, maar als ik die verwijder krijg ik die chromen schijf niet verwijderd. Moet ik ook die inbus schroeven bij de groene pijl verwijderen of is er een andere methode?

Foto geleend van het internet overigens

Groeten

Ben
Laatst gewijzigd door BenM op 28 feb 2021, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
gromsound
Contacteer:

22 feb 2021, 18:59

bovendien dooie musch want alleen text ''afbeelding'' tja.

Ik zou de manual maar eens ophalen daar staat het meestal het beste in beschreven. laatste keer drekscheppen in en 1500 is voor mij gelukkig al lang geleden en ik vergeet het graag... wat een boutklus ivgl met de 1502. ja alles moet uitelkaar t/m de houder van de inductieremspoel om de aluschijf eruit te krijgen. weest voorzichtig met al die kleine dunne draadjes her en der die breken graag los. En pas HEEL goed op bij het terugklappen van de hoofdprint EN GELEID DE METALEN VORKJES over de schakelschuiven anders druk je de print kapoo. knudde ontwerp, heeft al heel veel schade opgeleverd.

veel plezier! :mrgreen:
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
BenM

22 feb 2021, 23:13

Bedankt voor je reactie en adviezen, Gromsound.

Vreemd dat je het plaatje niet kunt zien, ik had het van internet gedownload, er pijlen op getekend en ge-upload op m'n eigen site. Misschien helpt een page refresh in de internet browser?

Het service manual had ik al geraadpleegd, maar daar werd ik niet veel wijzer van, helaas. Ik ga morgen nog 's naar de inductie remspoel kijken of ik die verder kan demonteren. Mijn vraag was over de inbus schroeven, die de videokop op z'n plek houden. Daar blijf ik liever af, tenzij het niet anders kan. De metalen vorkjes onder de opklapprint had ik al ontdekt en ook hoe deze goed terug te zetten, dank je.

Daar ik tot nu toe alleen de N1502 en N1700 van binnen heb gezien zie ik nu wel hoe bij Philips DFx (Design for Service in dit geval) serieus werd genomen. De verbeteringen in de latere modellen waren, afgezien van de functionaliteit verbeteringen, vooral ook om zo'n apparaat beter/sneller/makkelijker te kunnen servicen.

Groeten

Ben
famu
Donateur
Contacteer:

23 feb 2021, 20:39

Ben,

Ik zie de afbeelding ook niet (in edge, nieuwe versie) . Ik vermoed dat dat komt omdat de link "http://www.losgoud.nl/Fotos/N1500%20vraag.jpg" een http link is en geen https. . Browsers houden dat dan tegen tenzij je iets instelt. Bij Edge ben ik die instelling nog niet tegengekomen. In chrome zie ik hem wel.

Ik ga eens op zoek hoe je dit in edge kunt instellen, als het al kan.

Frans
Mijn 541 uit 1987, later gekocht 585 (nu bij de PC) ,586, 587 . 544 met Chris 2012 electronica (onder test). FB821, gemodificeerd, FB850 en Elipson 1303. Quad 44/405.
BenM

23 feb 2021, 21:13

Bedankt voor de tip, Frans. Ik zie 't nu ook. Zelf gebruik ik Firefox en die laat het wel zien, evenals Chrome en zelfs Internet Explorer. Ik heb ff zitten googlen, maar niet gevonden hoe je dat kunt veranderen in Edge.

Hoe dan ook, dankzij de tip van Gromsound is het me inmiddels gelukt om die chromen schijf eruit te krijgen. Ik heb de spoel van de electromagneet uit z'n behuizing gehaald (kost wel wat geduld, kracht en geluk ;) )

Groeten

Ben
gromsound
Contacteer:

24 feb 2021, 18:28

ik dacht zelf een ALU schijf, mogelijk hoogglans gepolijst. pak een magneet en je weetet. als ik me goed herinner kan je de remspoel met bracket en al losschroeven en opzij klappen dan geeft ie de remschijf vrij.

Ik gebruik Firefox met inderdaad (door duckduckgo) bewust ingestelde https voorkeur en zie de afbeelding dus niet. ook niet na refreshen. dit hele forum laat ie verder probleemloos door gelukkig.

Ben trouwens wel benieuwd of je de N1500 aan de gang krijgt. het is wel echt een sleutelbak voor gevorderden hoor, met al dat afbrekende inrijgmechaniek en overal verdrekte rubbertjes. lees maar eens in de historie van het forum, alles is al meermaals behandeld. Hij vernielt zichzelf bijzonder graag (harakiri mode).
Een erkend videoot als Otto werd er gierend gek van... en Thomas heeft ze uiteindelijk ook weer bij het vuil (in Hoksebarge) gezet. Op 1 achtergebleven sloper na allemaal weer een liefhebbend tehuis gevonden :D

[edit foto gezien, die 3 boutjes mogen rustig los dan kan de losse schijf eruit voor het poetswerk), de remspoel heeft verzegelde stelboutjes dus die hoogte afstelling luistert wel nauw... hopen dat je dat niet hebt losgehaald]
BenM

24 feb 2021, 19:27

Ik heb de grote schroef, bovenop de electromagneet, losgedraaid en toen kon ik de spoel uit de behuizing schuiven. Inmiddels zit alles weer goed op z'n plek en stelschroeven blijf ik inderdaad van af. De remspoel heb ik ook van gesmolten rubber ontdaan en als morgen de post de envelop met verse snaren en frictie rubbertjes brengt kan ik die gaan plaatsen en op maat maken (de frictie rubbers). Ik heb al veel op het forum zitten lezen over de (problemen) met het inrijgsysteem. De vorige eigenaar heeft wel even geprobeerd of er beweging inzit door met een Variac een lage spanning op de N1500 te zetten en te kijken of er beweging in het inrijgsystem zat.

Dat inrijg gebeuren wordt de volgende stap. Het tandwiel is goed (heb er ook een reserve tandwiel bij gekregen), maar er zit een barst in het wielgedeelte (zie foto hieronder). Ik wil in eerste instantie kijken of dat te lijmen is, anders de oplossing met het metalen vormpje eromheen proberen of een nieuwe bestellen bij Van Eck. Maar ik ga me eerst maar 's verder inlezen.
Inrijg.jpg
Ik hou wel van moeilijke puzzels, dus we zullen zien hoe ver ik kom ;) Bedankt voor je hulp en meedenken!

Groeten

Ben

PS
Wat wel grappig is , is dat bij het apparaat geen netsnoer (meer) zat. Maar, het draagbare cassette-recordertje dat ik in 1974 in de Philips Personeelswinkel in Nijmegen kocht, heeft exact dezelfde netsnoer aansluiting als de N1500. En het netsnoer, dat bij die casetterecorder zat, heb ik nog. Dus ... als het zover is, kan ik spanning op de N1500 zetten, maar dat duurt nog wel ff ;)
Laatst gewijzigd door BenM op 28 feb 2021, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
gromsound
Contacteer:

25 feb 2021, 18:52

de welbekende Morfkabel ja, lastig die korte periode bij Philips. cassetterecorders, pickups alles had dat ding.
ik zet er altijd meteen een standaard chassisdeel-8je in, keer een zak vol aangeschaft.

de katrolbeun (metalen pijpje eromheen en dan weer vastschroeven) werkt op zich goed (lijmen werkt niet dat barst toch weer los de krachten zijn te groot op dat flutding). alleen als het plastieken toptandwieltje onherroepelijk scheurt loopt de hele handel alsnog finaal in de soep. altijd eerst proef inrijgen zonder cassette (dat doet ie) en hand bij de 220 plug om hem bij vastlopen direct te stoppen!

maar eigenlijk is het een onvervalste tijdbom. alleen de gromsoundmod biedt blijvend soelaas. 8) maar da's wel veel werk, dus opnieuw meer wat voor de echte videoten die de eerste home-VCR ter wereld spelend willen kunnen demonstreren. Als je regelmatig banden graaft kan je echt 1500x beter de N1502 nemen.

(fotos doen het nog steeds niet, je kan ze ook gewoon hier toevoegen hoor, plek zat in Thomas zijn bezemkast)
BenM

25 feb 2021, 21:02

Ik vind het gewoon leuk om met zo'n apparaat bezig te zijn. Eerder dan verwacht heb ik er spanning opgezet en kijk, er zit beweging in (with a little help ;) ):

Het inrijgen loopt erg zwaar, ik heb al rijkelijk met WD40 gesproeid, maar dat heeft bij het inrijgen nog onvoldoende effect. Het uitrijgen gaat inmiddels wel een stuk soepeler. Verder loopt één van de rotorblaadjes van de motor, die de videokop aandrijft, nog wat aan. Moet nog bijgesteld worden.

Maar 's kijken of ik het inrijgen wat soepeler kan krijgen. Sowieso moet ik 'm nou een handje helpen en dat zou niet moeten (neem ik aan).

EDIT : Ik had de netspannings selectors achterop op 246 Volt gezet (voor de veiligheid). Ik heb ze nu op 220 V gezet en dat gaat met name het inrijgen sneller/beter (schokt niet meer zo). Maar, ik moet 'm nog wel op gang helpen, komt moeilijk van z'n rem af ;). Op het moment dat ik op de inrijgen-knop druk, komt er een spanning van 7 Volt op de inrijgmotor te staan, tijdens het inrijgen loopt die op naar 8.5 Volt en bij het uitrijgen is die 10 Volt. Allemaal wat aan de lage kant. De oorzaak kan zijn dat er (een) diode(n) stuk is in de gelijkrichter of dat de motor zoveel stroom trekt dat de spanning uit de trafo daardoor zakt. Ga ik verder uitzoeken.

Ik ga ook 's kijken of ik een geschikt metalen pijpje kan vinden.

Gromsoundmod lijkt me prachtig, maar ik zou dat alleen overwegen als deze in de soep zou lopen.

Voor wat betreft digitaliseren heb ik nu één N1502 draaien, ik zoek alleen nog een vervang-videokop voor de andere N1502. Dan kan ik de banden met stoorband in beeld ook digitaliseren.

Groeten

Ben
Laatst gewijzigd door BenM op 26 feb 2021, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Otto

26 feb 2021, 07:40

Inrijgkatrollen met verentouwtjes voor de N1500 heb ik nog nieuw op voorraad.
Ook heb ik nog een doos nieuwe/gebruikte videkoppen.
Stuur me een privébericht met de nummers die op het etiket staan van jouw videokop, dan neem ik een duik in de restanten van de voorraad.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van oude tv's en video's (innamestop, geen plek meer)
- Geregistreerd Zendamateur
BenM

26 feb 2021, 10:19

Hartelijk dank voor dit prachtige aanbod, Otto! Ik heb je een PM gestuurd.

Groeten

Ben
Otto

28 feb 2021, 11:11

Ja ik ga even kijken wat er nog op voorraad is.
De graafwerkzaamheden van vandaag hebben het volgende opgeleverd..

Het tandwiel doe ik niet weg, er staat nog steeds een 1500 uit de familie in de berging te wachten. Wellicht aankomende vakantie als ik zin heb (lees: zin maken) die te herstellen. Maar zo'n katrolsetje kan ik wel missen.
20210228_110905.jpg
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van oude tv's en video's (innamestop, geen plek meer)
- Geregistreerd Zendamateur
rini

28 feb 2021, 19:10

Das lang geleden zeg ;-)

As ut neet kapot is moi ut niet maak'n!
BenM

28 feb 2021, 19:58

Otto schreef: 28 feb 2021, 11:11
Maar zo'n katrolsetje kan ik wel missen.
Dat wil ik graag van je overnemen, Otto.

Groeten

Ben
Plaats reactie