dss930 geen lampjes voorzijde

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pinguin

21 feb 2021, 14:05

Allereerst ben ik fan van deze speakers, ik had al een set fb825 en ben erg fan van de ribbon tweeter. Met het heldere geluid.

Probleem 1:
Ik heb 2 setjes elke aangesloten op een sonos connect. Van de connect naar de linker speaker en van daar naar de rechtse.
De linker speaker staat altijd aan ivm het basis volume. Die is standaard laag in volume en dan zet ik m harder zodat de sonos de het volume van het signaal regeld. In het begin ging dit heel goed en als de verlichting in de kamer aan ging ging ook mn rechter speaker mee op het zelfde volume als links.

De rechter speaker heeft nu het volgende probleem, de voorste lampjes branden niet meer en als ik m inschakel gaat de linker terug naar het zachte volume. De rechter speaker doet het wel.

Ik heb de recher al een keer opengeschroefd en alle stekkers een keer eraf en erop gezet. daarna deden de voorste lampjes het 1 dag. De speakers zijn voorzien van nieuwe elco's.

Probleem 2:
Van een andere speaker met de zelfde opzet is het probleem dat deze even nodig heeft om op te starten, pas na een minuut of 10 doen zowel de lage als de hoge tonen het.

Wat zou ik eraan kunnen doen? en ja ik kan smd solderen.

alvast bedankt
Remi
Donateur

21 feb 2021, 14:56

Hallo Pinguin, welkom hier!

om bij probleem twee te beginnen, daar lijkt het relais wel de boosdoener.
schakel eens -als je bv op "A" staat, A eens een paar keer in en uit door achterop de keuzeknop te verdraaien?
verandert dan het het geluid wel enigszins?
Ik zet er altijd een nieuwe in met een elko revisie.

Probleem 1: ik durf niet te zeggen in hoeverre zo'n Sonos matcht met de DSS930.
In combinatie met een DSC950 spreken ze onderling af wie de baas wordt, denk niet dat Sonos dat ook doet?
Verder zijn er naast het digitale audio signaal nog andere stuursignalen als volume, klankkleur en compenstion on/off

Het lijkt erop dat je nu wel problemen hebt met één of twee smd ic's op de ingangskaart.
Waardoor dat komt durf ik niet te zeggen maar ik geen er geen garantie op als het niet de oorspronkelijke combi is van DSS930's met een DSC950 controller. Ik kan me wel voorstellen dat het vreemde effecten op kan leveren als je hiervan af wijkt.

Of dat meteen op de ledjes terug slaat lijkt me niet, daar zal weer iets anders loos zijn maar weet nog niet wat
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Albert900

21 feb 2021, 15:19

Remi schreef: 21 feb 2021, 14:56 om bij probleem twee te beginnen, daar lijkt het relais wel de boosdoener.
schakel eens -als je bv op "A" staat, A eens een paar keer in en uit door achterop de keuzeknop te verdraaien?
verandert dan het het geluid wel enigszins?
Ik zet er altijd een nieuwe in met een elko revisie.
Dat lijkt mij ook het eerste om naar te kijken, het relais. 36 volt relais zijn lastig te krijgen/duur, ik zet er dan een 24 volt type in en vervang een draadbrug door een weerstand (620 ohm 0,5 W dacht ik)
Remi schreef: 21 feb 2021, 14:56 Probleem 1: ik durf niet te zeggen in hoeverre zo'n Sonos matcht met de DSS930.
In combinatie met een DSC950 spreken ze onderling af wie de baas wordt, denk niet dat Sonos dat ook doet?
Verder zijn er naast het digitale audio signaal nog andere stuursignalen als volume, klankkleur en compenstion on/off
Normaal wordt de eerste die aangaat de master, de rest slave. Sonos geeft alleen SPDIF, geen stuursignalen, dus is nooit master of slave voor de besturing.
Zit er wel een 75 ohm afsluit weerstand op de uitgang van de laatste in de keten?
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
Plaats reactie