BNS 394, welke woofer hoort er in?

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Harry

21 feb 2021, 10:33

De afgelopen dagen bezig geweest om een complexer filter te bouwen,
E33E4500-BCD0-450A-B6FB-CE3BD2462035.jpeg
maar het eindresultaat was niet overtuigend. Eenvoud is bij deze set toch misschien wel het kenmerk van het ware :). Dus ik houd het bij wat kleinere wijzigingen, met name het vergroten van de seriespoel voor de woofer naar 3,9 mH en het vergroten van de C voor de mid naar 22 μF. Zo klinkt het prima!
Alleen heb ik nu nog een tweeterprobleempje, alle drie de Vifa’s in mijn bezit geven een hoorbaar verschillend volume bij dezelfde input. Dus nog maar op zoek naar een extra setje, ze zijn gelukkig niet zeldzaam.
Ook het uiterlijk van de boxen mag wel wat aandacht hebben, maar dat moet maar wachten tot de winkels (specifiek de Action) weer gewoon open zijn.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten

21 feb 2021, 23:11

Harry schreef: 21 feb 2021, 10:33 alle drie de Vifa’s in mijn bezit geven een hoorbaar verschillend volume bij dezelfde input.
Mogelijk is er dan tóch sprake van (verschillende stadia van) indrogende FF? :think:
Twee exemplaren van FF ontdoen?
Mogelijk worden ze dan gelijk van output... :?
Nieuw zijn er vervangers bij de conculega's van Seas:
Stof:19TFF1H0737: https://www.speakerland.nl/files/h0737-1.pdf
Metaal: 19TAFD/GH0532: https://www.speakerland.nl/files/h0532-2.pdf
Meten is weten en weten wat je meet.
Harry

22 feb 2021, 00:07

Karsten schreef: 21 feb 2021, 23:11 Mogelijk is er dan tóch sprake van (verschillende stadia van) indrogende FF? :think:
Ja, dat is een lastige vraag. Twee van deze tweeters komen namelijk uit de kortgeleden van Marcrolfes gekregen MB Quart boxen waarin ze niet van origine thuishoorden. Kan dat misschien voor overbelasting hebben gezorgd waardoor ze zijn aangetast?
Een setje nieuwe, met stoffen dome, zou natuurlijk veruit het mooiste zijn! Maar ja, die prijskaartjes altijd..... :roll: Een andere optie is inderdaad om twee exemplaren van de FF te ontdoen en dan hopen dat dat het probleem verhelpt. Ik zal er nog eens een nachtje over slapen.
Karsten

22 feb 2021, 10:44

...maar niet wakker van liggen hè? :naughty:
Of het de investering van twee nieuwe tweeters waard is weet ik niet maar ik kan me wél herinneren dat vorige winter er een set 394 voor een paar honderd Euro van eigenaar wisselden. :think: De tweeters uit de MB Quart's kunnen best overbelast geweest zijn; Het zijn immers geen klassieke drieweggers met hoog kantelpunt.
Harry

22 feb 2021, 12:11

Budgetneutraal houden van de hobby is tegenwoordig (helaas!) erg belangrijk, er komt dan ook handel bij kijken :( . Maar de hobby houdt gelukkig prioriteit en deze 394’s zijn blijvertjes, de middentoners hierin klinken echt fijn en mooi gedetailleerd! Geen investeringen voor de handel dus, en ook geen snelle beslissingen nodig om wakker van te liggen ;).

De meer relaxed klinkende 382’s gaan, zodra ik er een passende Heco tweeter bij heb gevonden, wel de handel in. Ook dit zijn prima boxen maar met minder detaillering en daarin heb ik hier al veel keuze, Kef 104ab en Sony ss-g1 bijvoorbeeld. En ik wil niet weer dezelfde stapels krijgen als in mijn vorige woning :snooty: Keuzes maken dus, al valt dat voor een verzamelaar niet mee....
marcrolfes
Donateur

22 feb 2021, 21:01

Karsten schreef: 22 feb 2021, 10:44 De tweeters uit de MB Quart's kunnen best overbelast geweest zijn
Dat acht ik niet onmogelijk. Die kameraad van mij schroomde niet verregaande testen door te voeren met als gevolg dat er wel eens wat sneuvelde. :wink:
Er zit altijd een aap op de hoedenplank :animals-chimp:
Harry

22 feb 2021, 22:13

Mmm, zo zullen dan de oorspronkelijke tweeters ook wel gesneuveld zijn? Dit waren in ieder geval niet de beste vervangers daarvoor, maar dat moet je natuurlijk maar net weten. Ik was in ieder geval al van plan ze te vervangen, heb al een Mpl-zoekopdracht daarvoor uitstaan dus dat komt t.z.t. vast wel goed :)
De tweeter in de BNS zal trouwens ook wel door overbelasting gesneuveld zijn gezien de symptomen.....
piet2401
Donateur

23 feb 2021, 08:18

Lekker bezig Harry. Ik heb helaas niets meer liggen anders kreeg je ze wel.
Paar weken terug de laatste overblijfselen van de luidsprekerzelfbouw gedoneerd aan Joppe van de magnetostaten zelfbouw.
Waren ook geen paartjes meer, en ook geen tweeters dus helaas.
Harry

23 feb 2021, 09:16

Maakt niet uit, Piet, ik vind wel een keer wat. Er is geen haast bij, ik hoop nog wel een aantal jaren met deze hobby bezig te zijn. Jij bent nu zo tevreden over je laatste set dat je met zelfbouw bent gestopt? Het is in ieder geval mooi weer nu om te gaan vissen :)
piet2401
Donateur

24 feb 2021, 09:04

Ik ben idd nu super tevreden met de huidige setup.
Overdag laat ik de Magnepans zonder iets van filters draaien, achtergrond muziek (Arrow Rock enz.).
Gaat het serieuzer dan komen de sub's erbij vanaf ~55Hz en zijn er wat kleine correcties op de Magnepans.
Ik heb 4 presets op de DSP die ik vrij kan programmeren. :D
Daar speel ik nog wel eens wat mee, verder is zelfbouw gestopt.

Behalve vissen doe ik nu weer de oude foto hobby nieuw leven in blazen.
Beetje bezig met astro fotographie, Melkweg, Orionnevel enzo.

Mocht er iets van tweeters op mijn weg tegen komen laat ik het je weten.
Harry

24 feb 2021, 10:40

We zijn niet allemaal verzamelaars/stapelaars, fijn dat je nu zo tevreden bent over je luidsprekers :)
En dan vervolgens een oude hobby weer oppakken is ook niet verkeerd, astrofotografie lijkt me zeker mooi om te doen!
Karsten

24 feb 2021, 14:46

Harry schreef: 23 feb 2021, 09:16 ik vind wel een keer wat.
Bijvoorbeeld in een setje zwarte BNS E12's; Daar zitten ze ook in, met opdruk. Standaard klinken die dingen in mijn oren veel te schel. De E12 S is veel beter in balans en verdient beluisterd in plaats van gestript te worden. :naughty:
Harry

24 feb 2021, 15:32

Geen zorgen, er wordt altijd eerst geluisterd voordat er iets gedemonteerd wordt ;)
Harry

24 feb 2021, 21:22

Karsten schreef: 21 feb 2021, 23:11Mogelijk is er dan tóch sprake van (verschillende stadia van) indrogende FF? :think:
Misschien wist jij dit al wel maar voor mij was het nieuw: er zijn exemplaren met en exemplaren zonder FF geproduceerd. Staat er -05 achteraan het typenummer dan is de driver met, staat er -00 achter dan is ‘ie zonder FF. Op de BNS drivers staat alleen maar D 19 TD 8 Ohm, en daaronder nog 50/83. Misschien zijn die wel zonder? :?
Karsten

25 feb 2021, 17:36

"There's only one way to find out" :mrgreen:
Dat van die 00 of 05 dat wist ik niet; Thanks! :D
Plaats reactie