Gibson innovations

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

schoute

10 jun 2021, 20:52

Was een PFL4007. Voordelige tv maar stukken betere beeldkwaliteit dan de vergelijkbaar geprijsde Samsungs van zowel mijn ouders als broer uit dezelfde periode.
De bleeding issue bij de nieuwe is bij normale kijkomstandigheden en instellingen overigens niet aanwezig hoor. Puur als je in een donkere kamer de helderheid te hoog (hoger dan nodig voor een optimaal beeld) opkrikt, wordt dit zichtbaar (bij zwart beeld). Overigens moet je voor een optimaal beeld met goed bronsignaal zoals bij de meeste televisies bepaalde "beeldverbeteraars" uitschakelen. Zullen bij minder goede bronsignalen vast verbetering geven maar bij reeds goede bronsignalen werkten sommige verbeteraars juist averechts.

Bij de LG viel het me op dat onder andere de (optimale) kijkhoek erg slecht (klein) was. Nou heb ik sowieso de indruk (op basis van de verschillende schermen die ik in de loop der jaren bij anderen en in de winkels gezien heb) dat de 4K-schermen op dat punt veel slechter presteren dan de betere HD-schermen van zo'n 8 jaar geleden.
O.a. 2 paar RH532, FB563, FA880 DFA888, CD850, CD834, FT880, FT980, FC870, DCC600, AF667, GA212, AH280, AH305, N4520 en nog wat spul van andere merken...
mae
Donateur

11 jun 2021, 13:41

Dat het een PFL4007 was verklaart veel. Ik wist niet dat TPV toestellen destijds al zo goed beeld hadden dus ik verbaasde me daarover. Het gaat om een Q552.4E chassis van Philips. Toen geleverd onder de naam TP Vision en misschien zelfs nog de productie overgebracht naar TPV in Gorzow (zou oorspronkelijk een model uit Lysomice geweest kunnen zijn toen Philips daar met Sharp samenwerkte, dat weet ik niet zeker), maar heeft qua ontwerp niets met TPV te maken. Het was dus een echte Philips, vandaar de beeldkwaliteit. Die hadden ze erg goed op orde, dat wist ik van de duurdere modellen (QFU chassis) maar dus kennelijk ook van de middenklasse..

Voor de genen die meelezen en het verschil niet weten: TP Vision is een joint venture van Philips en TPV waar waarin zowel ontwikkelingen, personeel en vestigingen van TPV als van Philips in ondergebracht waren. Het aandeel van Philips is zowel technisch als financieel teruggeschroefd, de belangrijkste inbreng van Philips zal op het moment nog het modelbeleid zijn. Eventuele technische ontwikkelingen zijn geïntegreerd in de bestaande TPV organisatie. In de begintijd was dit anders. Philips bracht onder andere het QFU chassis in, wat een actuele high-end ontwikkeling was waar TPV (als van huis uit monitorfabrikant) geen alternatief voor kon bieden en kennelijk dus ook nog het Q552.4 chassis.
Plaats reactie