22RH532 PL14

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rudie

10 jun 2021, 16:43

Ik heb mijn 532 MFB luidsprekers in 1974 of 1975 in de Philips personeelswinkel gekocht en ben nu de Elco’s aan het vervangen omdat één Elco (C534: 4,7uF 16V) in één van de luidsprekers geheel was uitgedroogd en daardoor had de luidspreker een erg doffe klank. Mijn 532 luidsprekers zijn revisie PL14.
Tijdens het vervangen zag ik dat mijn PL-14 modificatie zoals indertijd door Philips reparatie-service is aangepast niet overeenkomt met de PL14 aanpassing in de technische documentatie van Philips.
R642 is 6.8 K i.p.v. 12K en de extra condensator Ce zit tussen R642 en Rd (de extra 1.5K weerstand) i.p.v. tussen Rd en R641(4.7K).
PL14.png
Zie hierboven links het originele schema, in het midden de PL-14 aanpassing uit de Philips documentatie en rechts het schema van de aanpassing in mijn MFBs.
Ik heb de volgende vraag:
  1. Is deze aanpassing aan het feedback circuit indertijd verkeerd door Philips aangepast en is het, het beste om naar de PL-14 van de documentatie gaan of is er een rede voor andere deze versie van PL14 en moet ik het zo laten zitten?
Ik neem aan dat PL-14 de mate van terugkoppeling van de lage tonen luidspreker regelt, dus belangrijk voor de "motional feedback"!
correltje
Donateur

11 jun 2021, 08:52

Deze modificatie staat verkeerd in de service mededeling getekend. Zoals het uitgevoerd is in jouw box is dus de juiste manier.
Condensator Ce vormt samen met weerstand Rd een laag doorlaat filter en dient om de eventuele ruis van zener diode D457 te onderdrukken.
Zoals het getekend staat in de service mededeling, zou weerstand Rd geen enkele toegevoegde waarde hebben.
Het gebeurd wel meer dat er nu nog steeds foutjes in de service documentatie gevonden worden; dit is echt niet de eerste....

Grtz,
Cor

Naschrift: Oh ja, welkom hier!
MFB servicepunt in het zuiden van het land.
Rudie

11 jun 2021, 20:08

Hartelijk dank, Cor.
Ik kan nu ook deze laatste Elco's vervangen en weer van mijn MFB-luidsprekers genieten.
Ik woon al 31 jaar in Dublin (Ierland) en dit zijn mogelijk de enige MFB-luidsprekers in Ierland.
Terwijl ik naar muziek via mijn MFB-luidsprekers luister kan ik mijn volgende project beginnen.
Dit project is mijn TRF radio met honingraad spoelen die in 1927 door mijn grootvader (samen met de broer van mij grootmoeder) gebouwd is. Hier zitten dezelfde buizen in als de eerste Philips radio ( de Philips 2501 van de NSF fabriek in Hilversum). Dus een radio volgens principe Koomans, maar wel met netvoedings i.p.v. accu's . . .
correltje
Donateur

11 jun 2021, 22:55

Graag gedaan en succes met de revisie van de boxen!
En heel veel luister plezier ermee, ze zullen je niet teleurstellen.

Die radio is natuurlijk ook een geweldig mooi project.
Zijn dat soort buizen nog aan te komen? Ik repareer, heel af en toe, ook wel eens een buizen radio, maar die zijn dan uit de jaren 50/60 en soms is er wel eens een buis versleten. Ik neem aan dat dit bij een radio uit de jaren 20 ook voorkomt en wat doe je dan?

Ik wens je iig heel veel succes met de reparatie van de radio.
Het zou leuk zijn als je hier iets van op dit forum laat weten.

Grtz,
Cor
MFB servicepunt in het zuiden van het land.
Plaats reactie