Help, 545 probleem!!!

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

David
Contacteer:

10 jul 2021, 09:25

Thanks. Hou wel van een uitdaging. Erg benieuwd wat we gaan vinden.
MFB Collectie: Aanwezig...
Hobby's: MFB's, boten, auto's, modelvliegen, experimenteel radio onderzoek
Bert1964
Donateur

10 jul 2021, 14:05

Janjanse schreef: 10 jul 2021, 07:44 De A5 gaat weer on the road again. Succes samen. :auto-layrubber: :auto-swerve: :handgestures-thumbupleft:
A7… 😜
Ondanks Corona blijven we posimistisch. (positief en optimistisch :D )
Janjanse
Donateur

11 jul 2021, 04:47

Oeps, sorry. :oops: is de morfine, zullen we maar zeggen. :D
Te veel
Bert1964
Donateur

15 sep 2021, 00:21

Belofte maakt schuld zullen we maar zeggen...

Even een update van het "avontuur" dat David en ik hebben gehad met de probleem 545.
Na de eerdere mailwisseling ben ik een half juli met de probleembox naar David gereden en zeer gastvrij ontvangen. David boog zich over de electronica en warempel vond hij na een tijdje meten en controleren een defecte transistor. Aangezien ik helaas geen reserve onderdelen bij me had (lagen keurig klaar op de werkbank, maar vergeten...) hadden we in eerste instantie geen mogelijkheid om de eindtrap te testen met een goede transistor.
Ook hier had David natuurlijk een oplossing voor... Men neme dezelfde tor van een andere (middentonen) versterker van de box. Het type zat er toch meerdere keren in. Zo gezegd zo gedaan, echter nog was het resultaat niet goed... Verder zoeken... Volgende probleem gevonden. Het bleek dat een doormetalisering niet goed was en de printplaat bij een tor geen doorverbinding had tussen boven en onder printspoor... Niet te zien. Door het veelvuldig omdraaien van de print kwamen intussen ook verschillende aansluitdraden spontaan los...
Dit werd door David ook verholpen. Met een externe voeding erop bleek de versterker goed te reageren. Probleem opgelost. Nu alleen nog een nieuwe transistor op de middentonen versterker plaatsen en klaar is kees.
Vol goede moed terug naar het Zuiden...

Nieuwe transistor geplaatst en versterkers weer ingebouwd in de box.
Voor de zekerheid de lamp in serie met de box gezet om eventuele schade te beperken en dat was maar goed ook...
De lamp brandde weer fel na het inschakelen van de box. Een teken dat er toch nog iets niet in orde was...
De electronica weer uitgebouwd en nu met David op afstand als hulplijn weer systematisch door de componenten gewandeld. Het bleek nu dat de laag versterker (waar het probleem in zat) onbelast (dus met de woofer niet aangesloten) wel na het inschakelen zich stabiliseerde.
Vervolgens met een aantal vermogensweerstanden en de Fluke gekeken wat het gedrag van de uitgang was na het inschakelen. Het bleek dat deze zich zeer grillig deed stabiliseren na het inschakelen. Hoe meer belasting op de uitgang hoe moeilijker hij in balans kwam. Met een weerstand van 4 ohm (gelijk aan de weerstand van de woofer) lukte dit dus niet meer...

Lang verhaal kort, (half juli tot begin september...)
Na menig uurtje meten, testen en met David als hulp lijn (dat hij geen slechte zin kreeg, als ik hem weer voor de zoveelste keer om raad vroeg, snap ik niet...) kwam het er op neer dat alle componenten los gemeten in orde waren, maar in belaste toestand op de print de eindtrap niet in balans kwam, met alle gevolgen van dien.
Intussen had de eindtrap al zoveel keer bij testen op zijn donder gekregen dat ik eigenlijk nog maar een uitweg zag. Ik vertrouwde de nieuwe componenten ook niet meer, dus op de print alle elco's, transitoren (driver + eind torren + alle andere torren op de print), zeners en diodes vervangen.
Gelukkig woon ik in Sittard, waar ik bij de Regenboog (electronica shop) intussen kind aan huis ben en kon ik bijna alle onderdelen nog krijgen. De ontbrekende onderdelen heb ik in Ierland bij Dönberg Electronics kunnen krijgen. (Is een aanrader voor NOS Philips onderdelen).
Na deze operatie weer gaan meten en met de lamp ervoor de boel op spanning gezet.
Onbelast, hoera, het gaat goed. Nu met de 4 ohm weerstand eraan. Ook goed... Dit beloofd wat...
Hierna zonder lamp op spanning gezet met de 4 ohm weerstand op de uitgang en de fluke erop... Versterker komt mooi in balans, hoera...
Ruststromen nog even gecontroleerd en afgeregeld. Blijven ook mooi stabiel.

Na deze overwinning de electronica weer in de box ingebouwd (lukt intussen al in 10 minuten) en aan de 220V gehangen.
Box blijft zo dood als een pier... Signaal erop gezet, geen reactie...
Niet in paniek raken... De boel even rustig aan de 220V laten en ja hoor na een paar minuten komt er geluid uit de luidsprekers...
Omdat ik alles heb vervangen ben ik ervan overtuigd dat de luidsprekers ook opnieuw afgeregeld moeten worden. Omdat ik niet naar buiten kan in verband met regen, heb ik de luidsprekers op het gehoor afgesteld met als referentie de 567 + 541 combinatie. Deze klinken samen geweldig. Dit is natuurlijk niet de juiste manier, zeker niet omdat mijn gehoor ook niet meer best is, maar het klinkt nu voor mijn gevoel super en evenwichtig. Dit weekend is het droog en ga ik met de meetmicrofoon en de software aan de gang om te kijken hoe ver ik naast de "ideale" rechte lijn zit.

Ik ben voornemens om van de restauratie van de boxen, waarmee ik met kleine tussenpozen toch een half jaar ben bezig geweest, een verslag te maken. Ik heb van alle werkzaamheden uitgebeid foto's gemaakt. Behalve de electronica heb ik ook het fineer aangepakt. (was waterschade), de scharniertjes van de klepjes vervangen door 3D geprinte scharniertjes, de sqaukers gerepareerd, nieuwe draaischakelaars aan voorzijde op internet gevonden en deze aangepast voor de functie die gevraagd werd, en nog tal van zaken aangepakt.

Al met al een heel avontuur waarbij ik vooral bij de problemen met de tweede box, een lange adem nodig heb gehad...
Met het resultaat ben ik tot nu toe al tevreden. Er zijn nog een paar kleine zaken die nog aandacht vragen, maar dat komt helemaal goed.

Ben me nu nog aan het bedenken hoe ik de vloerstaanders ga maken. Ik had een tekening gemaakt voor een paar metalen vloerstaanders, maar aan materiaal en maakloon was ik meer dan 400 euro kwijt. Dat gaan we dus maar niet doen. Ik wil de boxen in ieder geval wel van de grond af hebben.

Tot zover het relaas van de probleem 545 die nu intussen alweer zo'n 10 uur probleemloos aan het werk is...

Groetjes, Bert
marcrolfes
Donateur

15 sep 2021, 06:56

Wow Bert, wat een speurtocht! Fantastisch dat het uiteindelijk gelukt is. :clap: Ook David's hulp fantastisch natuurlijk. :clap:
Nu stop ik er echt even mee (grapje) :whistle:
Karsten

15 sep 2021, 17:26

Het duurde ff maar dan heb je ook Watt! :mrgreen:
Meten is weten en weten wat je meet.
Remi
Donateur

15 sep 2021, 19:09

fijn dat het weer voor elkaar is, je kan er knap simpel van worden als je de vinger er maar niet achter krijgt waar het mis gaat.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Janjanse
Donateur

15 sep 2021, 19:57

Hoi Bert,

Van harte gefeliciteerd met het volledig functionerend krijgen van deze prachtige speakers. Ik hoop datbje er heeeeeeeeeeel veeeeeeeeel plezier aan gaat beleven. Vooral de bas heeft mij aangenaam verrast.
( maar ik ga je geen marktplaats tips meer geven, ik voel me wel een beetje schuldig)
Te veel
Bert1964
Donateur

15 sep 2021, 22:57

Beste Jan,

Voel je absoluut niet schuldig, het is/was een leerzame ervaring. David heeft me geweldig geholpen en door de tips van de andere forumleden ben ik ook weer veel wijzer geworden. De 545 mfb’s zijn ook niet de eerste de beste boxen… David heeft me erg geholpen om ook de techniek en de opbouw van de versterkers te kunnen doorgronden. Heb er absoluut geen spijt van dat ik aan dit avontuur ben begonnen. En ze klinken echt kolossaal, dat is voor mij de kers op de taart.
In de woonkamer komen echt wel tot hun recht, ondanks dat dit maar een ruimte is van 60 m2, maar of ze de 825-ers gaan vervangen weet ik nog niet…

En als er leuke pareltjes op marktplaats staan mag je me altijd nog tippen… (vindt de douane niet erg hoor😁)

Groetjes, Bert
David
Contacteer:

16 sep 2021, 22:44

Hi Bert,

Je geeft me teveel eer hoor. Ik heb je wat geholpen hier door die missende doorverbinding te vinden, en wat bijgestaan in je traject daarna, als klankbord. Ik vond je nooit vervelend overigens met die vragen of uitwisselingen van ideetjes. Het vervolg-werk en de volhardendheid, dat heb je echt zelf gedaan.

Ik zeg :clap: goed gedaan, en wat fijn dat het probleem nu opgelost is, ook al snappen we nog steeds niet wat er nou écht mis was.

Groet,
David
MFB Collectie: Aanwezig...
Hobby's: MFB's, boten, auto's, modelvliegen, experimenteel radio onderzoek
Bert1964
Donateur

16 sep 2021, 23:23

Het is gewoon fijn dat we op zo’n mooi forum zitten met een groot aantal gelijkgestemden, die mekaar af en toe een helpende hand toesteken als dat nodig is.

Groetjes, Bert
Plaats reactie