544 geen laag slecht geluid

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

wilfrid

17 nov 2020, 23:35

Hoi, ik ben nieuw op dit forum maar heb al bijna tien jaar een aantal MFB 532 boxen waar ik zeer tevreden over ben. 4 ervan gebruik ik en bij de vijfde werkt alleen het laag. Verder ben ik gitarist en verzamel en repareer wel eens buizenversterkers die ik dan niet verkoop zo dat ze hier ophopen. Echt kennis van zaken heb ik niet maar kan een beetje schemas lezen en ervaring helpt ook. De schakelingen van heel veel buizenversterkers lijken op elkaar en zijn een stuk eenvoudiger dan bijvoorbeeld die van een 544.

Maar goed, laatst zag ik hier bij de Emmaus winkel een set 544 boxen die niet getest waren voor de verkoop. Na een paar weken waren zij er nog en ik bood aan er een op de fiets mee te nemen om te testen. Er kwam geen bas uit en de rest was niet veel soeps. Later de tweede gehaald en die was een stuk beter. UIteindelijk mocht ik ze houden voor 50 euro.
Met dank aan deze website heb ik de betere box opnieuw afgesteld al moet ik de terugkoppeling nog afregelen. Klinkt toch bijna zo mooi als mijn 532.

Nu de andere. Geen laag dus. Van alles over gelezen en schemas bestudeerd die ik van deze site gehaald heb. Power transistors vervangen met een setje van de webshop nadat ik daar een probleem vermoedde. Nou dat was bepaald geen oplossing. Van ruststroom afregelen kon geen sprake zijn, de waarde schommelden enorm en waren eerder in hele volts dan millivolts. Bovendien kwam er een pulserende gejank uit de speaker. De twee andere transistoren uit de set (TS 430 en 431)ook vervangen maar deze bleken nog goed tot mijn verbazing. De 1 ohm weerstanden waren nog niet vervangen en zagen er prima uit. Toch maar aan één kant los en gemeten en inderdaad waren er twee met oneindige weerstand, en twee van 1,8 ohm ipv 1. Vervangen met die uit de set. Probleem niet opgelost. Verder gekeken oa op dit forum en heea gemeten. 10 ohm weerstand vervangen want die mat 18 ohm. Tegenkoppeling elco C518 losgegehaald, die tip las ik hier ergens en leek mij een goed idee. Deze bleek trouwens ipv 47uF ergens boven de 150uF te meten!
Aha, het pulserende gejank is weg en ik kan de ruststroom afstellen. Box aangesloten, er komt muziek uit maar met weinig power en ook weinig mid/hoog.

Verder kom ik vandaag niet maar zal binnenkort gericht vragen stellen. Een alvast nu: in het schema zie ik de voedingspanning +6 (en +8) op een stukje schakeling dat bij de ingang op de kleine print zit. Wat doet dit en waar komt +6 vandaan? Ik kan het niet vinden.

Bedankt voor de hulp die ik al heb gehad en wellicht nog ga krijgen!

Groeten, Willfrid
Remi
Donateur

18 nov 2020, 18:55

die komen bij de trafo weg net als alle andere spanningen. kijk bij de eerste brugcel, lijntje omhoog en dan linksaf. +6 is 57V en +8 is 18V
544.JPG
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
wilfrid

18 nov 2020, 19:11

Hoi, bedankt Remi ik zie het in jouw schema maar het schema dat ik heb gekregen heeft dit niet. Wat doet dit stukje electronica met zes transistoren? Het lijkt nergens naar toe te gaan, maar mijn begrip van electronica is dan ook beperkt...
fastfolkert

18 nov 2020, 19:28

wilfrid schreef: 18 nov 2020, 19:11 Hoi, bedankt Remi ik zie het in jouw schema maar het schema dat ik heb gekregen heeft dit niet. Wat doet dit stukje electronica met zes transistoren? Het lijkt nergens naar toe te gaan, maar mijn begrip van electronica is dan ook beperkt...
dat is de automatische inschakeling als er ingangssignaal wordt gedetecteerd (en uitschakeling). Uiteindelijk schakelt een relais (RE402) de voeding naar de eindtrap in. +4, te vinden bij de voeding, ook het relaiscontact vind je daar in het schema.
Woonkamer met min of meer moderne hifi in stereo en 5.0.
Mancave op zolder met hifi uit de 70's-90's waaronder Quad, NAD, ARCAM, Mission, Cyrus en Philips natuurlijk!
Remi
Donateur

18 nov 2020, 19:56

en hier vind je de manual, kan zijn dat je net een andere uitvoering van de box hebt maar hier kan je ook aardig mee redden.
klik onderin bij 'type a' op 22RH544 om deze manual te downloaden. met dank weer aan Wil Manshande voor het optuigen van deze geweldige bibliotheek 8)
>klik<
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
wilfrid

18 nov 2020, 21:16

Dank je, nu begrijp ik het. Dat relais heb ik bij het proberen steeds gebypassed met een kabeltje vanaf de diode ernaast naar de zekering. Het relais doet het trouwens wel als ik de box naar de installatie in de huiskamer breng om echt te testen.
Maar weer vragen...aan een ieder...
1) moet je altijd de stekker en dus de speakers aansluiten wanneer je de versterker voor werkzaamheden aan zet? Is die belasting nodig ? ( zoals bij mijn buizenversterkers)

2) bIj onderhavige box gaat het lampje niet aan maar bij de andere die het goed doet nooit uit. Ik concludeer dat in het eerste geval de LED (D480) mogelijk defect is want het relais en de stroomvoorziening werken, en bij de 'goede' box waar het lampje meteen aan gaat en nooit uit, is er iets mis met die automatische inschakeling . Klopt dit? Is dit een bekend euvel met bekende oorzaak?

Stapje voor stapje...
fastfolkert

18 nov 2020, 21:38

1- nee, deze versterkers kun je ook zonder speakers testen.
2- ik weet niet hoe het met de 544 zit, maar bij de 541 is er een variant waarbij de led uitgaat als het relais afvalt, en een variant waarbij de led aan blijft zolang er netspanning op de box staat. Ik heb beide varianten. Bij mijn 544 blijft de led aan zolang de stekker in het stopcontact zit.
Mancave op zolder met hifi uit de 70's-90's waaronder Quad, NAD, ARCAM, Mission, Cyrus en Philips natuurlijk!
Remi
Donateur

18 nov 2020, 22:10

de meeste (en vroege) uitvoeringen hebben nog een extra schakelaar achterop om de automaat te omzeilen waardoor hij altijd aan is, in de automaat stand schakelt de box in als er genoeg signaal op de ingangsbus komt.
wilfrid

19 nov 2020, 17:55

Ik heb een versie met slechts twee knoppen, kanaal wisselen en ingangsgevoeligheid instellen. Het is de 50 R versie. Ik heb morgen of zondag pas weer tijd om verder te kijken en meten, de manual geeft veel nuttige informatie trouwens en met jullie erbij moet het goedkomen! En dan is de stapel elektronica weer wat groter....
wilfrid

29 nov 2020, 13:21

HOi, eindelijk weer even tijd gehad om aan de 544 te werken. Ik heb een scope maar gebruik die niet vaak. Ik dacht eens om te beginnen een signaal zoals dat bedoeld is om het MFB te regelen op de ingang te zetten en dan het signaal van 125 hz en 10 mV te volgen. Nou, ik strand al op de ingang van de DIN bus. Er is dus meteen geen signaal meer te zien. Let wel, ik heb de versterker nog niet eens aangezet maar ik moet het signaal op de print bij de ingang terug kunnen vinden? Dus letterlijk op de gesoldeerde pootjes van de DIN bus. Ik heb daarna gemeten of er daar een kortsluiting plaatsvond en meet daar een weerstand van 3 a 4 ohm slechts. Tot mijn verbazing op de goed box hetzelfde. Toen was de tijd op. Wat doe en denk ik fout?

Dank!

Wilfrid
Remi
Donateur

29 nov 2020, 13:29

verkeerde pennetjes? prik eens met een uitgevouwen paperclip in de DIN bus ingangen? op een van de pennen moet hij knap gaan brommen en als je dan de links-rechts schakelaar verzet op één van de andere pennen.
Als hij dat doet is de ingang wel ok en ben je iets raars aan het doen met je meting eerder

er zijn twee van de 5 ingangen ongebruikt, de derde is massa
wilfrid

30 nov 2020, 11:13

Dank je Remi,

wat blijkt, ik wist dat pin 3 en 5 het signaal voeren en vond het signaal ook op die pinnen op mijn DIN stekker. Maar aangesloten op een goede box gaf deze pas geluid nadat ik de andere twee van de vier tulp ( geel en wit ipv rood en zwart) stekkers gebruikte die aan de DIN stekker zitten. Kortom gat 3 en gat 5 van het chassis deel ( vrouwtje) worden bedoeld.

Afijn, het signaal dat de kleine print verlaat is denk ik nog onversterkt, toch? Ik heb geen versterking gezien op de scope.

Pijnlijke fout achter de rug, is weer een goede les... en vooruit...

Wilfrid
fastfolkert

30 nov 2020, 11:50

TIP: pak het servicedoc erbij; dan zie je precies waar welk signaal staat. Op het "DIN-printje" zit grofweg een buffertje (TS421) en de inschakelautomaat.
correltje
Donateur

30 nov 2020, 14:16

TS421 en TS422 zitten beiden op de ingangsprint. Het zijn allebei emittervolgers, dus versterken doen ze niet, maar ze kunnen wel voor problemen zorgen. Het zijn allebei PNP torren en ik heb al meerdere keren meegemaakt dat die kapot zijn.
Dus toch even checken.

Suc6!
Cor
MFB servicepunt in het zuiden van het land.
fastfolkert

30 nov 2020, 14:44

correltje schreef: 30 nov 2020, 14:16 TS421 en TS422 zitten beiden op de ingangsprint. Het zijn allebei emittervolgers, dus versterken doen ze niet, maar ze kunnen wel voor problemen zorgen. Het zijn allebei PNP torren en ik heb al meerdere keren meegemaakt dat die kapot zijn.
Dus toch even checken.
+1. Volgens mij kan TS het best een signaal op de ingang zetten (100Hz?) en met een scoop of dmm via het schema het signaal volgen. Je ziet dan vanzelf waar het mis gaat.
My 2c.
Plaats reactie