541 woofer tocht mod

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

RobbinM

13 jan 2014, 21:11

Jaaaaaa!!!
Na lang wikken en wegen presenteer ik U: De 'Tocht-mod' voor 541 woofers!
Deze modificatie moet het mogelijk maken voor 541 woofers om verder 'uit te slaan'.
Het bekende 'klapperen' van de woofer moet hierdoor niet, of pas bij hoger volume optreden.
Feitelijk zorgt deze modificatie er voor dat de conus verder 'naar binnen' gedrukt kan worden, zonder aan te slaan tegen de pool.

Afbeelding

Er moeten een aantal dingen gebeuren:
- Verwijderen woofer uit kast
- Verwijderen stofkap
- Losnemen opneemelement
- Doorboren van de poolplaat, precies in het midden onder het centrale poolstuk
- Achterkant woofer volledig afplakken met een krant/schilderstape
- Doorgesneden autoventiel vanuit voorkant tegen het gat van het poolstuk houden/lijmen,
- luchtddruk er op zetten,
- Gat boren vanaf de achterkant (kolomboormachien). Door de perslucht komen er geen deeltjes in de woofer.
- Tussenplaatje monteren tussen conus en opnemer, waardoor deze opgehoogd word.
- Opnemer terugmonteren (e.v.t. litzes vervangen)
- Stofkap terugmonteren

Nu nog een gek vinden die het me wil laten proberen :lol:
Er zijn natuurlijk een aantal dingen die belangrijk zijn om achter te komen voor de haalbaarheid:
- Is het effect op de Fs klein genoeg, om niet, of in de meeste gevallen niet het laagophaalfilter aan te hoeven passen
- Kan het boren precies genoeg (oftewel, kan ik precies genoeg boren)
- Ontstaan er geen (hoorbare) bijgeluiden, zo ja: zijn die op te lossen op de gebruikelijke manier (trechtervorm)
- Wat is nu het limiet? Haalt de versterker het? DHCP-2 aanbevelen?
- Moet de tegenkoppeling aangepast worden?

De praktische uitwerking van dit idee heeft een paar kleine slingeringen gehad. Het verhogen en inkapselen van de opnemer, en het ventileren van de opnemermontageplaat heeft een open verbinding tussen kast en buitenlucht tot gevolg, een kleine misrekening waardoor de werkelijke oplossing even op zich heeft laten wachten.
Van deze methode durf ik wel een practicum aan, ik heb alleen voorlopig geen donor-541s. Heb wel een setje AD7066/W4 die eventueel onder het mes mogen...

Als het blijkt te werken, dan zou het een nieuwe impuls voor type 541 kunnen zijn.
En meteen een goede reden om een DHCP-2 aan te schaffen.

Groeten!
Turbo.d
Contacteer:

13 jan 2014, 21:14

ik vraag me af of je ophanging wel stijf genoeg is voor het compenseren van het verdere terugslag die je ga genereren.
Kan je voor een test geen bami woofer gebruiken om te kijken of het lukt :?:

gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Harrie
Contacteer:

13 jan 2014, 21:18

ik zie in je 2e tekening de ophoging niet... (?)
het frame moet dan ook opgehoogd worden, anders klopt het niet meer
bij de rolrand.
je kunt ook, simpeler, een zwaardere woofer nemen ?
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
RobbinM

13 jan 2014, 21:25

In tekening 2 zie je de 'ophoogringring' tussen de conus en het opnemerplaatje liggen.
Behalve het gat in de poolplaat en deze ophoogring zijn er geen bewerkingen meer nodig mechanisch gezien, dat is het mooie ervan. Alles is verder gelijk aan de oude situatie.
De 541 woofer is 'beperkt' door de opnemer zo diep in de conus te leggen, dat is ook het getik wat je hoort.

De ophanging van deze woofers is inderdaad relatief 'slap'. Dat is wel nodig, omdat het een 2-weg speaker is. Daar ligt dan ook meteen het moeilijke van het vinden van een goede vervanger.
De oplossing zou in het 'limiter' circuit kunnen zitten, net als bij de andere MFB's.
Remi

14 jan 2014, 01:35

:lol: wát een uitvinding!

maar de vraag is natuurlijk hoeveel luchtdruk moet er op?
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
RobbinM

14 jan 2014, 11:12

Remi schreef::lol: wát een uitvinding!

maar de vraag is natuurlijk hoeveel luchtdruk moet er op?
Tja, het stelt eigenlijk niets voor... Van uitvinding zou ik niet durven spreken. Ventilatie door middel van een open poolstuk gebeurd bij bijna alle woofers met een dichte stofkap, die toch ver moeten uitslaan.
En hoeveel luchtdruk? Dat is een kwestie van proberen. In ieder geval genoeg om ervoor te zorgen dat het slijpsel van het boren niet het poolstuk in valt tijdens het boren. De meeste compressors leveren 6 tot 8 bar en dat lijkt me meer dan voldoende.
esgigt

14 jan 2014, 16:09

Ongetwijfeld heeft zo'n operatie gevolgen voor een aantal TS parameters.

Groot voordeel van de operatie is dat er achter de stofkap minder onder/overdruk opbouwt. De meest direkte gevolgen aan het business-end zijn betere lineariteit en veranderd impulsgedrag. Voor de luisteraar betekent dat een meer live-indruk.

Bij mijn weten beschikken nagenoeg alle top luidsprekers over doorboorde poolkernen. Dat is om een duidelijke reden.

Echter vroeg ik me af of het niet mogelijk was om na het verwijderen van de conus, ook de spleet gewoon af te plakken en vervolgens de hele poolkern in een keer te doorboren? dan de schilfers en snippers te verwijderen en de ls weer samen te bouwen...

In de fabriek zullen de poolkernen wel doorboord worden voor de magneet erbij komt.

Overigens lijkt het me wel zinvol om de randen dusdanig te bewerken dat het ontstaan van ruis aan weerseinden van het boorgat voorkomen wordt.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
RobbinM

14 jan 2014, 18:42

Hoi Edwin, je slaat een aantal spijkers op de kop :)
esgigt schreef:Ongetwijfeld heeft zo'n operatie gevolgen voor een aantal TS parameters.

Groot voordeel van de operatie is dat er achter de stofkap minder onder/overdruk opbouwt. De meest direkte gevolgen aan het business-end zijn betere lineariteit en veranderd impulsgedrag. Voor de luisteraar betekent dat een meer live-indruk.
Inderdaad, dé reden voor de aanpassing.

De compressie is handig in een passieve luidspreker:
De gaatjes in de spreekspoeldrager gedragen zich een beetje als de cilinderwand van een tweetaktcilinder. Op het moment dat de zuiger (de poolkern) boven de gaatjes uit komt, vind compressie plaats. (Feitelijk beweegt in dit geval de cilinderwand, en niet de zuiger)
Goede manier om een passieve luidspreker te begrenzen, bij MFB gaat het echter helemaal mis (opwaardse spiraal van spanning op de spoel met overbelasting tot gevolg). Dit is naar mijn idee de reden voor Philips om de uitslag te begrenzen tot een punt waar nog geen compressie optreed in het geval van MFB.
Bij mijn weten beschikken nagenoeg alle top luidsprekers over doorboorde poolkernen. Dat is om een duidelijke reden.

Echter vroeg ik me af of het niet mogelijk was om na het verwijderen van de conus, ook de spleet gewoon af te plakken en vervolgens de hele poolkern in een keer te doorboren? dan de schilfers en snippers te verwijderen en de ls weer samen te bouwen...

In de fabriek zullen de poolkernen wel doorboord worden voor de magneet erbij komt.
En dan komt nu de easter-egg van Philips, de poolkernen zijn namelijk al doorboord, alleen de onderste plaat nog niet!
Afbeelding
Overigens lijkt het me wel zinvol om de randen dusdanig te bewerken dat het ontstaan van ruis aan weerseinden van het boorgat voorkomen wordt.
Bedoel je electromagnetische ruis, in het fluxpatroon? of simpelweg 'poortruis' oftewel het suizende geluid dat scherpe randen kunnen voortbrengen als er lucht langs stroomt?
esgigt

14 jan 2014, 19:05

De poortruis...

aan de voorkant is dat al getackeld. Aan de achterkant zullen de scherpe randen tgv het boren afgevlakt/-gerond moeten worden.

Overigens zijn tegenwoordig veel passieve luidsprekerchassis (ook de Dynaudio's hier) voorzien van doorboorde poolkernen. Dit juist vanwege de nadelige effecten op de weergave tgv compressie.

Uiteindelijk wordt iedere luidspreker bij genoeg vermogen tot voorbij de Xlim getrokken :(
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
David
Contacteer:

14 jan 2014, 20:39

De zwaardere 541 woofer, herkenbaar aan de "grote dop", zit iets anders in elkaar dan de 'kleine dop" versie.

DWZ het bakje van de opnemer komt niet (zo snel al) aan de poolkern. Hoe dit precies gerealiseerd is weet ik niet. Wel weet ik dat de rubber rand van het zwaardere broertje wat steviger is dan van het lichte type woofer.

Of een dergelijk "eenvoudige" aanpassing werkt? Gewoon proberen!
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
HansMons
Contacteer:

14 jan 2014, 21:47

Robbin,
Heel interessant wat je hier aan het doen bent!

Het aanslaan van de opnemer module tegen de poolkern is een van de problemen met de originele 7066MFB woofer. We liepen daar pas vrij laat tijdens de ontwikkeling van de 541 box tegenaan. Dit "even" aanpassen voor de productiestart zou de introductie van de 541 aanzienlijk hebben vertraagd, en dat was niet acceptabel omdat er heel veel interesse in dit kaboutertje was.

Toen we een poos later de eerste exemplaren met een vergrote slag kregen kwam het volgende probleem boven water, de buitenrand. Murphy kijkt tenslotte altijd mee bij de ontwikkeling. :wink:
RobbinM schreef:...
De 541 woofer is 'beperkt' door de opnemer zo diep in de conus te leggen, dat is ook het getik wat je hoort.
Helemaal correct.
De ophanging van deze woofers is inderdaad relatief 'slap'. Dat is wel nodig, omdat het een 2-weg speaker is.
Van de originele 7066MFB is inderdaad de rubberrand te slap voor een box met de inhoud van een 541. Die rand was zo slap omdat het voor de niet-mfb versie beter was voor de laag weergave in een gesloten box. Met de eerste versie 7066MFB was dat noch niet echt een probleem omdat het opnemerbakje voordat er problemen met de rand kwamen meestal al tegen de poolkern aansloeg!

Met een vergrote slag en de erg kleine kastinhoud van de 541 werd echter de compressie zo groot dat bij lage frequenties de buitenrand soms dubbel ging klappen. Daarom heeft de grote dop versie van de 7066MFB een buitenrand met een grotere stijfheid gekregen. Die dikkere buitenrand veroorzaakte geen lastige extra opbreekverschijnselen, de wat hogere Fres namen we maar voor lief.

Dat de buitenrand te slap was ontdekten we doordat er met de grote slag woofers bij hogere geluidsdruk in het laag ineens erg veel, heel goed hoorbare, vervorming bijkwam. We zijn toen met een stroboscoop gaan kijken en ontdekten dat de rand dubbel ging slaan bij grote amplitudes.

Groeten,
Hans

PS Of het volledig doorboren van de poolkern wel een goed idee is voor een mfb box weet ik niet. De akoestische consequenties van de poort die daardoor ontstaat kan ik niet goed overzien.
Groeten,
Hans
Harry

15 jan 2014, 17:48

HansMons schreef:Die dikkere buitenrand veroorzaakte geen lastige extra opbreekverschijnselen, de wat hogere Fres namen we maar voor lief
Mag ik hieruit aflezen dat de woofers met kleine dop bij laag volume eigenlijk beter zijn dan de exemplaren met grote dop? Of is dat weer veel te simpel gesteld? :?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
HansMons
Contacteer:

15 jan 2014, 20:09

Harry schreef:
HansMons schreef:Die dikkere buitenrand veroorzaakte geen lastige extra opbreekverschijnselen, de wat hogere Fres namen we maar voor lief
Mag ik hieruit aflezen dat de woofers met kleine dop bij laag volume eigenlijk beter zijn dan de exemplaren met grote dop? Of is dat weer veel te simpel gesteld? :?
Beter op welk gebied?

Op laag volume in een mfb box zie ik geen relevant verschil tussen de grote en de kleine dop 7" woofers.
Als je het verschil in Fres bedoelt, dat is als ik het me goed herinner kleiner als de exemplaar verschillen die je ook al kunt verwachten. Het belangrijke verschil zit in de uitstuurbaarheid in het laag, en daar wint de grote dop woofer met glans.

Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Harry

15 jan 2014, 20:14

Helemaal duidelijk, Hans, had geen idee hoe groot/klein die verschillen in Fres waren. Bedankt!
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Henk D

16 jan 2014, 13:13

Het belangrijke verschil zit in de uitstuurbaarheid in het laag
Dan ben ik eigenlijk heel benieuwd of deze uitstuurbaarheid ook een specificatiepunt was bij de ontwikkeling. Wat je ziet bij de specificatie van de 532 zijn vermogens voor laag en mid/hoog, gerelateerd aan een harmonische vervorming, maar is het voor een actieve box niet interessanter om een maximale SPL (op b.v. 1m) te specificeren en dit dan voor enkele karakteristieke frequenties in laag, mid en hoog?
Plaats reactie