Pagina 3 van 4

Re: B5X43A

Geplaatst: 11 mei 2015, 15:29
door correltje
Will schreef:
correltje schreef:Die 19kHz moet dat nog een bepaald niveau zijn?
Helemaal zeker ben ik er niet van, ik dacht ongeveer 10% van het audioniveau op dat punt, dus eerst even meten of nazoeken in de servicemanual.
De frequentie van 19kHz luistert (niet grappig bedoeld) wel nauw...

Er kunnen verschillende dingen mis zijn: lampje, schakelcircuit voor het lampje, lc-kring voor de 19/38kHz verlopen. Als de decoder locked op een andere frequentie dan is dat laatste het geval.

Nog een tip: in de servicemanuals van de oude hifi-series, zoals de 720 en eerder vind je vaak afregelvoorschriften en beschrijvingen van de decoder. Toen was FM-stereo nog wat bijzonders en in die apparaten zitten nog de basisdecoders die opgebouwd zijn uit losse componenten.
Vandaag weer eens met deze radio bezig geweest. De stereo decoder was simpel; ik ben bij het begin begonnen: het lampje brandde niet, dus meten of er spanning uit de aansturing kwam en ja hoor een dikke 6V! Lampje kapot dus? Nee ook niet.... En de spanning komt op de fitting...
Het bleek dat de soldeer tin aan de onderkant van het lampje helemaal in de vorm van het holnietje van de fitting was gevloeid. Een beetje oxidatie en het probleem was daar. De tin een beetje opnieuw laten vloeien en een beetje verse tin erbij was de oplossing. Nu reageert het lampje zoals het hoort, bij voldoende signaal en uiteraard stereo.
Ik ga er dus van uit dat de stereo decoder naar behoren werkt.
Nu nog even kijken wat ik met de voedings elco's ga doen, nog even andere bestellen, of de Yaego's er in?

Grtz,
Cor.

Edit: Is deze wat?

Re: B5X43A

Geplaatst: 11 mei 2015, 22:22
door Remi
tjee dat verzin je ook niet, wordt dat zo warm dan dat de tin gaat lopen?

Re: B5X43A

Geplaatst: 11 mei 2015, 22:50
door correltje
Nee, dat niet, maar soldeertin heeft de eigenschap dat het onder druk gaat vervormen, dat wordt wel eens "koud vloeien" genoemd.
Het lampje gaat volgens mij erg lang mee, want er komt ongeveer 4,5 V op te staan, dus misschien zit dit lampje er al vanaf het begin in. In ieder geval was de afdruk van het holnietje precies te zien op het tin. Een oxidelaagje deed de rest.

Re: B5X43A

Geplaatst: 14 mei 2015, 11:53
door correltje
rob68 schreef:PS mocht je nog wat inspiratie nodig hebben: http://www.olworld.de/projekte/b7x43a.php
Dit is een twee niveautjes luxere broer van het toestel waar jij nu aan werkt. Zelfde chassis met uitgebreidere toonregeling, grotere speakers (AD3800 AM), een galmveer en wat hoger uitgangsvermogen (2 x 3 Watt ipv 2 x 2). Hier is ook de voedingselco vervangen.
Ik denk dat hij deze elco's gebruikt heeft, ik denk dat ik die maar eens ga bestellen.

Re: B5X43A

Geplaatst: 09 jun 2015, 20:02
door correltje
Vandaag nog even de roosterspanning van de EL84's gecontroleerd, zoals Rob aangaf:
rob68 schreef:Kijk ook goed naar de buisvoetjes van de eindpijpen. Als die donker/zwart geworden zijn, moet je ze vervangen. Dat is een hele klus helaas. Meet ook de DC spanning op de stuurroosters (pin 2) van de EL84's na een tijdje spelen. Die moet ongeveer 0 Volt blijven. Als het hier gaat oplopen (niet zelden gebeurt dat), dan zijn de buizen aan vervanging toe.
Helaas, op één van de 2 loopt hij op tot ongeveer 0,7V.... :oops:
20150609_203657_204.jpg
De andere blijft op ongeveer 0,01V staan....
Beide eindbuizen onderling verwisseld en de fout gaat mee. :cry:
Toch de eindbuizen vervangen?

Edit: Rob, je hebt een PB.

Re: B5X43A

Geplaatst: 10 jun 2015, 21:56
door rob68
Jep en voor de lezers hier de korte versie van m'n antwoord:
- buis waar deze spanning oploopt vervangen (fout verhuist mee bij omwisselen dus het zit niet in koppel-C'tje of het voetje)
- beide buizen vervangen indien er nog een gemeenschappelijke kathodeweerstand inzit
- ook de 'goede' buis nog eens checken na een half uurtje spelen

Rob

Re: B5X43A

Geplaatst: 10 jun 2015, 22:23
door correltje
rob68 schreef:Jep en voor de lezers hier de korte versie van m'n antwoord:
- buis waar deze spanning oploopt vervangen (fout verhuist mee bij omwisselen dus het zit niet in koppel-C'tje of het voetje)
- beide buizen vervangen indien er nog een gemeenschappelijke kathodeweerstand inzit
- ook de 'goede' buis nog eens checken na een half uurtje spelen

Rob
Bedankt voor je antwoord Rob!
Die 0,7V was al na een paar minuten aanwezig en omdat de andere mooi rond de 0,01V bleef hangen, was dat voor mij een teken dat het niet goed was met die 0,7V. Ook hoorde ik een brom, die mee verhuisde toen ik de buizen gewisseld had.
De kathode weerstanden zijn wel gesplitst, maar ik heb toch maar 2 buizen besteld en tevens 2 voetjes. Voor hetzelfde geld begint die andere buis volgend jaar moeilijk te doen.

In je antwoord in de PB schrijf je ook over de ECC85, wat kan ik daar nog aan meten /checken?

De eerste fout die ik tegen kwam en waarvoor ook de radio bij mij belande, was een kapotte ECC83; één van de triodes had een flinke afleiding van de anode naar het rooster, waardoor hij zichzelf helemaal open stuurde en één kanaal niet werkte.

Grtz,
Cor.

Re: B5X43A

Geplaatst: 11 jun 2015, 18:04
door rob68
Als de FM goed werkt zal je ECC85 nog wel goed zijn. Soms zijn deze versleten en dan kan de oscillator er de brui aan geven. Dan valt ineens de ontvangst weg.

Voor wat betreft die meeverhuizende brom: dat kan natuurlijk ook komen door die meetpen aan het rooster.

Re: B5X43A

Geplaatst: 22 jun 2015, 22:48
door correltje
Afgelopen zaterdag de eindbuisjes en 2 buis voetjes ontvangen, dus aan de slag gegaan met het vervangen van de buis voetjes.
Wat een klus zeg! Je kunt bijna nergens bij en die holnietjes, waar ze mee vast zitten, krijg je bijna niet weg. Geprobeerd uit te boren, maar op een gegeven moment draaien die rot dingen mee... :twisted:
Maar goed, uiteindelijk gelukt en vanavond de 2e buisvoet vervangen. Ik had van tevoren foto's gemaakt en opgetekend hoe de voetjes aangesloten waren, dus het aansluiten was geen probleem, buiten het gefriemel helemaal onder in het chassis. Maar ook dat tot een goed einde gebracht.
Dus uittesten die hap! Eerst maar even met de oude EL84's, want die werkten op zich wel en alles OK!
Dus de nieuwe buisjes er in !
Helaas eentje gloeide niet op..... Buis er uit en de gloeidraad meten: oneindig! Onderbroken gloeidraad dus.
Morgen even overleggen hoe we hier mee verder gaan.
En ik zal komende week even kijken of ik wat foto's kan plaatsen.

Re: B5X43A

Geplaatst: 25 jun 2015, 22:07
door correltje
Hierbij dan wat foto's:
Buisvoetje_leeg.jpg
Oude voetje los gesoldeerd, op de gloeispanning na.
Buisvoetje_nieuw.jpg
Metalen beugeltje komt op het veertje waar de afscherming van de EAA91 onder geklemd moet worden, dat past dus niet..... :roll:
Vanonder_gemonteerd.jpg
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan! :P
Voetje van onder gemonteerd.

Re: B5X43A

Geplaatst: 25 jun 2015, 22:09
door Thomas
Netjes, Cor! Dat ziet er weer keurig uit :)

Re: B5X43A

Geplaatst: 25 jun 2015, 22:20
door correltje
Zo ziet het er dan van de onderkant uit:
Opnieuw_bedraad.jpg
En het andere voetje:
Opnieuw _bedraad_2.jpg

Re: B5X43A

Geplaatst: 25 jun 2015, 22:21
door correltje
Thomas schreef:Netjes, Cor! Dat ziet er weer keurig uit :)
Dank je Thomas! En ook nog bedankt voor de goede service!

Re: B5X43A

Geplaatst: 25 jun 2015, 22:43
door Karsten
Hey Cor;

Dat ziet er inderdaad netjes uit zo! :wink:
Keramische buisvoeten zijn ook de beste keuze voor de eindbuizen; Die worden nogal heet waardoor pertinax-voeten verkleuren en, in extreme gevallen, ook een beetje geleidend worden. :(

Groet;


Karsten

Re: B5X43A

Geplaatst: 25 jun 2015, 22:51
door Harrie
pittige maar mooie klus met een goed eindresultaat: je collega weer blij met een perfect werkende B5X43A :D

paste het voetje probleemloos onder de stalen plaat of moest je nog e.e.a. aanpassen ?

grt, Harrie