N5581 onderhande genomen

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

snameroc
Donateur

13 feb 2020, 12:46

De mijne had een beschadigd kopje welke ik vervangen heb. Heb je al geprobeerd links en rechts te wissellen?
sjonny

13 feb 2020, 16:34

Johan,Bedoel je dan de 2 kabeltjes grijze en de bruine (zwarte is wiskop dacht ik) ?

Heb ik nog niet gedaan moet ik nog testen .

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
snameroc
Donateur

13 feb 2020, 18:22

Idd er gaan 2 kabeltjes naar de opname weergave kop die kun je wissellen als het probleem meeverhuist ligt het aan de kop. De kleuren weet ik niet uit mijn hoofd.
sjonny

13 feb 2020, 19:21

Dank voor de tip ik had ze eerder al wel een keer gewisseld maar dat was toevallig.
Nog een ander vraagje over de wiskop instelling in de service manual staat dat deze naar 460mV moet worden gezet maar ik kom niet verder als 420 de instel potm gaat niet verder zou dat in de ossilator kring/ regeling zitten ?

John
snameroc
Donateur

13 feb 2020, 22:41

Gebruik je wel de juiste meter die die frequentie aankan?
Of een scoop en meet je dan de top of effectief?
Los van alles moet eerst afspelen gewoon goed zijn tot die tijd heeft de wisoscilator geen prio
sjonny

13 feb 2020, 23:21

Hoi Johan ,morgen avond heb ik weer even tijd om eea te proberen.heb meters genoeg en ja die ook die freq aan kunnen.Ben al vanaf zeg maar de meeting met het deck bezig en wil m graag weer goed hebben.Toen ik eraan begon had ik gewoon wat elco's eruit gehaald om te meten en de kleintjes waren gewoon lek en rot.Na eigenlijk allemaal te hebben vervangen nog wat mechanische problemen gehad tot een weekje of 2 geleden nog een andere (orginele) motor erin gezet omdat het deck met de nieuwe motor die echt kleiner was bleef jengelen.Daarna met een orginele test cassete (geen Philips) met 3150 toon op -10db en andere kant witte ruis op -10db.
Zo heb ik iig de snelheid goed kunnen afregelen die is nu zeker goed.bij het afspelen /afregelen viel mij al op als ik de Potmeters voor uitgang al aan tikte dan was tval prijs heb deze voor phier vervangen en dat maakte t al rustiger dan is de VU meter aan de beurt en die kreeg ik niet goed af geregeld (volume verschil) en -20 db punt ging ook niet goed (Potmeter op z'n eind) .ik heb toen zomaar eens gemeten voor de wiskop instelling (kan je goed bij ) en hier viel mij op dat ik die 460mv ook niet helemaal haal (Potmeter).
Ik ga t morgen ff testen .

John
sjonny

14 feb 2020, 22:25

Avond is t alweer.
Vanavond nog even de tip van Johan uit geprobeerd.
Maakte gelukkig niets uit (dan is de kop nl nog goed).
Toch nog even die print los gemaakt en een goed gekeken spoortjes volgen kom ik nog een elcotje van 1uf tegen die ik waarschijnlijk over het hoofd heb gezien de meeste waren nl van Panasonic en donkerblauw (nieuwe) maar die van 1uf waren ook zwart net als de oude.
Na deze vervangen te hebben ging het afregelen beter.
Maar nog steeds kan ik die voormagetisatie /wiskopstroom niet op 460 mv krijgen kom niet verder dan 423 en dan gaat de potm niet verder
Als ik nu een opname maak ik stuur 400hz in zet m op 0db en speel daarna af heb ik toch nog een verschil in links en rechts.opname klinkt goed weliswaar.

John
Plaats reactie