Loopwerk leesvoer

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
4000ds devil
Berichten: 860
Lid geworden op: 19 aug 2012, 11:05
Locatie: Borne

21 mei 2020, 11:04

Voor een paar jaar terug sprak ik met een man die bij CFT in Eindhoven had gewerkt en hij vertelde mij dat hij met een team een fabriek voor cassette loopwerken had ingericht in Althofen Oostenrijk. Ik dacht dus altijd dat dat plastic afbreek spul in Wenen werd gemaakt maar dat staat hier dus ook nog eens beschreven in dit artikel wat ik online vond:

https://www.engineersonline.nl/artikele ... eling.html

Het brakke loopwerk van de N7150 staat er ook in :D KRAK.
Gebruikersavatar
Remi
Berichten: 10121
Lid geworden op: 16 jun 2005, 21:04
Locatie: bij Arnhem

21 mei 2020, 11:15

prachtige info! :handgestures-thumbupleft:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Forsyth
Berichten: 1223
Lid geworden op: 27 apr 2015, 10:42
Locatie: Oost brabant

21 mei 2020, 11:22

Duidelijk interessant verhaal.
GA212, F4202, F2202, 22RH426
mae
Donateur
Berichten: 4944
Lid geworden op: 17 nov 2013, 02:42
Locatie: Randstad

21 mei 2020, 12:26

Zonder eerst te lezen, volgens mij is Althofen een Zweigwerk van Wenen. Ik ging er alleen van uit dat het in de buurt lag, dat is dus niet zo. De gebruikte letters zijn waarschijnlijk WT.

Er staat inderdaad dat er geen ontwerpteam in de fabriek was (typisch voor een Zweigwerk, zeg maar filiaal), dat zal dan mogelijk in Wenen (WR) gezeten hebben.

Outsert moulding... Waar kennen we dat ook weer van... Charly! Dat was dan weer wel een Weens product (WD).

Grappig dat ze plastic kaas noemen.

In elk geval een interessant artikel.
Laatst gewijzigd door mae op 22 mei 2020, 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7709
Lid geworden op: 26 jun 2005, 22:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

21 mei 2020, 16:37

misschien omdat in het duits ''Kaese'' ook zoiets betekent als ''volkomen rotzooi'' :mrgreen:

Zoals we altijd al dachten, zo goedkoop mogelijk produceren om de jap bij te houden maar helaas niet meer de langetermijn kwaliteit in het oog houden. Als het maar supergoeikoop in de winkel ligt en de garantieperiode volhoudt. dat is dan gelukt. de naam van Philips was daarna wel voorgoed naar de haaien, echt iedereen die ik kende gaf destijds af op die breektroep van na 1976.

En een elastisch plasticscharnier dat eeuwig houdt?? geef de man eens een N7150 te leen zou ik zeggen... :(
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
snameroc
Donateur
Berichten: 4568
Lid geworden op: 01 mei 2010, 13:45

21 mei 2020, 16:42

Mooi verhaal.
Laat ze hier maar lachen breekplastic.
Gebruikersavatar
4000ds devil
Berichten: 860
Lid geworden op: 19 aug 2012, 11:05
Locatie: Borne

22 mei 2020, 12:12

Als je een bandrecorder mechanisch wil voor eeuwig dan is Akai de enige keus , mijn gx-230d heb ik ooit alleen de capstan motor stuurtransistor van vervangen verder werkt deze altijd. De 4000 serie is ook goed behalve sommige modellen daar hebben ze zamac delen voor gebruikt welke ook uit elkaar brokkelen, waarschijnlijk een Philips gietsel :D .
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 4463
Lid geworden op: 24 mei 2009, 22:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

22 mei 2020, 12:49

De verhalen van de uit elkaar vallende nokken"schakelaars" van de bedieningsknoppen zijn inderdaad verontrustend.

Maar de Akai's zijn wel stukken degelijker dan Philips recorders.
De enige Philips recorders die voor de eeuwigheid zijn, zijn de cassettedecks met het oer-mechanisme en de magnocontroller bandrecorders.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
snameroc
Donateur
Berichten: 4568
Lid geworden op: 01 mei 2010, 13:45

22 mei 2020, 13:48

Dan praten we nog maar niet over de zamac vliegwielen van akai. Philips was gewoon zijn tijd voorruit want niet veel later kwamen alle merken met plastic moldings op de gestanste stalen platen. En stilaan komen er ook steeds meer plastic breekdelen in andere merken.
Gebruikersavatar
4000ds devil
Berichten: 860
Lid geworden op: 19 aug 2012, 11:05
Locatie: Borne

22 mei 2020, 17:08

Ja dat klopt ja idd zag ik met die vliegwielen, en aan Will: hoort daar de n4504 ook bij? Deze heb ik al jaren en is erg betrouwbaar.
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 4463
Lid geworden op: 24 mei 2009, 22:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

22 mei 2020, 18:18

In essentie is het loopwerk van de N4504 en alle verwanten gelijk aan dat van de N4510 reeks.
Als de bandspanningsregelaars het houden dan is er weinig wat de pret kan bederven.

Bij de N4504 is het probleem dat de tuimelschakelaars wel eens afbreken en dat de druktoetsen door de kamer gelanceerd worden.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Rob
Donateur
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 jun 2005, 00:49

22 mei 2020, 18:57

Will schreef:
22 mei 2020, 18:18

Bij de N4504 is het probleem dat de tuimelschakelaars wel eens afbreken en dat de druktoetsen door de kamer gelanceerd worden.
En natuurlijk de fluitende capstan motor, snaren drap, rotte elko's en niet te vergeten... de power switch. Zo'n ding een keer helemaal gereviseerd. Dus alle schakelaars uit elkaar en reinigen, potmeters ultrasoon en elko's vervangen. Presteert echt geweldig daarna. Om vervolgens geconfronteerd te worden met knoppen die afbreken :evil: Ik begin er niet meer aan.
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 4463
Lid geworden op: 24 mei 2009, 22:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

22 mei 2020, 21:29

Rob schreef:
22 mei 2020, 18:57
En natuurlijk de fluitende capstan motor, snaren drap, rotte elko's
Dat is normaal onderhoud. Drupje olie, snaren worden bij elk merk rot na zoveel jaar, elco's slijten ook van het niets doen. Allemaal niet uniek voor Philips apparaten.
Een auto laat je ook geen twintig jaar staan, om er daarna zonder enige vorm van onderhoud in te gaan rijden.

De andere punten zijn trouwens ook niet uniek voor Philips hoor, kijk maar eens op andere fora zoals Tapeheads en hun Duitse collega Magnetofon.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Rob
Donateur
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 jun 2005, 00:49

23 mei 2020, 01:01

Will schreef:
22 mei 2020, 21:29
Rob schreef:
22 mei 2020, 18:57
En natuurlijk de fluitende capstan motor, snaren drap, rotte elko's
Dat is normaal onderhoud. Drupje olie, snaren worden bij elk merk rot na zoveel jaar, elco's slijten ook van het niets doen. Allemaal niet uniek voor Philips apparaten.
Een auto laat je ook geen twintig jaar staan, om er daarna zonder enige vorm van onderhoud in te gaan rijden.

De andere punten zijn trouwens ook niet uniek voor Philips hoor, kijk maar eens op andere fora zoals Tapeheads en hun Duitse collega Magnetofon.
Je hebt helemaal gelijk, mijn punt was alleen dat afbrekende meuk de pret lelijk kan bederven na een revisie.
Gebruikersavatar
Albert900
Berichten: 2182
Lid geworden op: 04 apr 2013, 23:56

25 mei 2020, 12:38

4000ds devil schreef:
22 mei 2020, 12:12
daar hebben ze zamac delen voor gebruikt welke ook uit elkaar brokkelen, waarschijnlijk een Philips gietsel :D .
Zamac problemen zijn een welbekend verschijnsel in de modeltreinen wereld.
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
Plaats reactie