Bias Oscillator Philips N2521

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Quadboy
Contacteer:

20 jul 2011, 21:58

Enkele dagen geleden begonnen aan een N2521 revisie. De oude versleten Philips wiskop vervangen door een SONY wiskop uit een sloopdeck (zie fig. 1).
fig. 1
fig. 1

De standaard opname voormagnetisatie stroom (richtwaarde 400µA) getracht voor Links en Rechts opnieuw in te stellen (Meetwaarde 8 mV tussen punt 3 en 4) met de daarvoor aanwezige ferrietkerntrafo's (L534/L535) op een klein printje van paneel 6 (zie schema fig. 2).
fig. 2
fig. 2
Door een foutje van mij met een te scherpe schroevendraaier en/of door de ouderdom van de ferrietkernen zijn deze onbruikbaar geworden. Nu rest mij niets anders dan deze twee ferrietkern trafo's/spoelen op de print toch te vervangen (zie fig. 3).
fig. 3
fig. 3
Vraag : Welke nieuwe ferrietkerntrafo's (MF) of ferrietkernspoelen kan ik hiervoor inzetten ?
De oude versie heeft een opschrift 7252.1 P 701 (zie fig. 3)

Het enige wat ik hieraan zelf nog kan toevoegen is dat de wisfrequentie van de wiskop 100KHz (+/- 5%) is en dat de vervanging van de wiskop hoorbaar succesvol was. Hierbij doel ik op het adequaat wissen van de al aanwezige signalen op de band tijdens de opname. Ook de opname/weergave qualiteit was na het inregelen van de 400µA bias zelfs op Ferro optimaal !
Laatst gewijzigd door Quadboy op 14 okt 2012, 12:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Raicho
Contacteer:

21 jul 2011, 20:39

Hoe zit dat met het afstellen van die wiskop, is dat niet heel erg moeilijk?

Mark V.
Will
Contacteer:

21 jul 2011, 20:54

Wat is er met het spoeltje mis? Als alleen de kern, die je afstelt, stuk is kun je het beste naar zo een passend kerntje zoeken in bv een radiootje. De eigenschappen van ferriet kunnen wel verschillen, maar dat kun je waarschijnlijk met de afstelling opvangen.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Quadboy
Contacteer:

21 jul 2011, 21:42

Beste leden, stel mij ook maar direct even voor. Quadboy, Philips liefhebber, 47 jaar en single.

Wiskop vervangen is niet moeilijk indien je een beetje nadenkt over het concept. Probeer vooral eerst een wiskop te bemachtigen die bijna net zo groot is als de oude versleten versie. Deze oude zwarte N2521 wiskop, u kent hem wel, had al een luchtspleet van meer dan 1 mm. Kon echt mijn tapes na 2x spelen wegdoen. Een kaasschaaf was het (zie fig. 1).
fig. 1
fig. 1
Sloop desnoods een mooie gladde wiskop uit een oud SONY tapedeck. Bewaar natuurlijk ook de opname & weergave combi kop met alle andere zaken zoals VU meters, tandwielen, snaren en elektronische componenten. Gelukkig bezit ik nu dus ook een Ferriet & Ferriet (in glas) kop met zeer kleine spleet (20Hz - 20KHz). Kan ik uiteindelijk ook deze mogelijk nog in een later stadium in een N2521 plaatsen (zie fig. 2).
fig. 2
fig. 2
Afstellen is wat lastig omdat je alles moet vastzetten in 3 of meer richtingen (o.a. Azimuth). In mijn geval moest ik wel een concessie doen aan de bevestiging van de kop en kiezen voor of het linker of het rechter schroefje. Ik heb gekozen voor het linker schroefje omdat dit trekkracht met de looprichting mee is. Enige wat je dan nog wel echt goed moet doen is de juiste hoogte van de wiskop t.o.v. de cassette-tape en loopwerk instellen. Let er hierbij op dat je de kleine schroefjes niet afbreekt door te veel moment te gebruiken (zie fig. 3).
fig. 3
fig. 3
Laatst gewijzigd door Quadboy op 24 jul 2011, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Raicho
Contacteer:

22 jul 2011, 21:17

Quadboy,

Bedankt, de foto's maken een hoop duidelijk.

Grtz,

Mark V.
Quadboy
Contacteer:

22 jul 2011, 21:50

De N2521 bezit 2 variabele ferrietspoeltjes om de vaste biasstroom voor CrO2 (Chrome) op 400µA in te kunnen stellen voor zowel het linker als het rechter kanaal. Verder zijn er 3 groepen van 2 potmeters voor de fijnregeling van de bias op drie tape soorten. CrO2 (Chrome), Fe (Ferro) en Fe2O3 (FerroChrome) waarvan de laatste twee op respectievelijk -2.5dB en -5.25dB t.o.v. Chrome. Het beste is natuurlijk alle hier genoemde waarden opnieuw te calibreren voor nieuwe tapes.
Bron: Philips Service Manual N2521 (pagina 11)
Bron: Philips Service Manual N2521 (pagina 11)
Biasstroom.jpg (65.31 KiB) 8236 keer bekeken
Thomas
Site Admin
Contacteer:

22 jul 2011, 22:37

Ik zal eens op mijn werk kijken of ik dergelijke spoeltjes in sloopapparaten kan vinden; wellicht kun je die gebruiken of in elk geval de kerntjes wellicht?
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Quadboy
Contacteer:

23 jul 2011, 10:19

Helaas zijn deze spoeltjes met variabele ferriet schroefkern niet meer te krijgen. Althans dat blijkt uit de vele E-mails die ik heb verstuurd naar diverse electronica shops. Een aantal van die bedrijven hebben wel degelijk een alternatief in hun pakket maar geven aan deze niet meer te kunnen leveren. Een moderator, Rinus, van kent-electronics gaf als suggestie aan dat de waarde van de spoel met een natte vinger te berekenen is door de condensator van 330pF als discriminator (zie schema) te vergelijken met andere gangbare ferrietspoeltjes met ingebouwde condensator. Hij gaf hierbij aan dat in combinatie met de minimale HF van 100KHz er mogelijk een waarde van 7.6mH voor de primaire uitrolt. Een gangbare waarde bij variabele inductors zo blijkt later. Een bedrijf in Frankrijk aangeschreven die leverancier/importeur is van TOKO spoeltjes. Na een onderhoud met Gérard Kieft over de fouten in teksten (oeps) die ontstaan door Google te gebruiken als vertaler gaf hij mij aan te moeten rekenen op een bedrag van € 60,- tot maximaal € 150,- voor het op maat laten maken van de benodigde 2 spoeltjes.

letterlijk: Gérard Kieft (info@gekade.com)
Het wordt een dure oplossing: spoel naar ons opsturen met zo veel mogelijk gegevens, en nieuwe spoel laten ontwikkelen.
Voor U dergelijk producten (weer) aanpakt, meet eerst de inductie van ALLE wikkelingen (LCR-meter nodig), de weerstanden indien mogelijk, de fase van de wikkelingen en de PINOUT. Kijk of en hoeveel gelijkstroom door welke wikkeling gaat (hangt af van de spanning en de serieweerstanden; in Uw geval komt er via SK1 gelijkspanning op wikkeling 1-2?). Kijk of de eventuele koppelcondensatoren niet kort gesloten zijn met de jaren. Afstemcondensatoren verlopen tot 80% van de originele waarde, en slaan ook vaak door. Teken het elektronische schema na voor de zekerheid. En met dat alles kan dan vaak een nieuwe spoel gemaakt worden die het echt doet, en niet met de “natte vinger” methode. Maar zo’n spoel kost een hoop: gauw 60 to 150€ voor een spoeltje dat 20 jaar geleden 75 cent koste (per 10000 stuks)!

Het bestellen van de alternatieve gangbare exemplaren gaat pas van start als je bereid bent € 20,- of meer voor de start + verzendkosten op te hoesten, heb je nog niets gekocht. Zo ziet u maar hoe vervelend zo een uitglijder met je schroevendraaier kan uitpakken.

Enkele vertalingen: Gérard Kieft (info@gekade.com)
Citaat:
"Googelwaanzin : een hoop woorden die als een tang op een varken slaan."
Ce message ne ​​peut pas juridiquement contraignant.
Dit bericht kan wettelijk niet verbindend.
Ce messageélectronique est destiné exclusivement à son destinataire (s).
Dit electronischbericht is exclusief bestemd tot zijn geadresseerde(n).
Si vous voyez ce message, il a reçu, par erreur, s'il vous plaît de le détruire et en informer l'expéditeur.
Als U dit bericht ziet, heeft hij ontvangen, per ongeluk, als U blieft het vernietigen en de zender ervan informeren.
Je vous conseille de doute sur l'exactitude ou l'exhaustivité de ce message me contacter pour prendre par chèque certifié portail privé chat en direct live.
Ik raad U aan van twijfeling over de nauwkeurigheid of de uitputting van dit bericht contact met me opnemen om voor een meegenomen verzekerde cheque private chat portiek online.
Vous pouvez éventuellement faire de manière anonyme!
U kunt eventueel op anonieme wijze doen!
Maak dit nu maar de kat wijs!
Einde citaat

Maar dit terzijde

De redders in nood: Canadezen.

Jawel een bedrijf in Canada levert de spoeltjes per 10, 20, 50 of 100 in bulk voor kleine prijzen (€ 0.20 p/s, zie fig.1).
fig. 1
fig. 1
De link naar de ebay site vindt u hier.
http://stores.ebay.com/dipmicro-electro ... nkw=DE1707

Het is wel handig als u snel met PAYPAL kunt afrekenen. Nu gewoon nog 3 weken wachten.
Bibliotheek Arnhem (0641221411)
Bibliotheek Arnhem (0641221411)
Laatst gewijzigd door Quadboy op 25 jul 2011, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Quadboy
Contacteer:

24 jul 2011, 11:24

Loopwerk N2521 uit kast genomen door 3 schroeven los te draaien en 4 stekkers uit 4 voetjes te trekken. Bias printje, nu zichtbaar zonder ferrietkern spoeltjes, is haaks gemonteerd op paneel 6, zie rood kader (fig. 2)
fig. 1
fig. 1
Printje is gereed voor het solderen van 2 nieuwe ferrietkernspoeltjes, variabele inductors (zie uitvergroting fig. 2)
fig. 2
fig. 2
Onderzijde is mogelijk lastig bereikbaar met soldeerbout (zie fig. 3)
fig. 3
fig. 3
Quadboy
Contacteer:

14 okt 2012, 12:09

Philips n2521 is, na restauratie en met gebruik van Chrome tapes,
een zeer goed alternatief voor de bandrecorder.
Restauratie Philips n2521
Restauratie Philips n2521
Nieuwe wis & opname/weergave kop
Nieuwe wis & opname/weergave kop
Zie video: http://youtu.be/-l71E6ucVtM
Raicho
Contacteer:

14 okt 2012, 12:35

Mooi stukje werk, op het filpje is te zien dat hij het weer prima doet.

Mark V.
Quadboy
Contacteer:

14 okt 2012, 14:14

Soms moet je ook een beetje geluk hebben met aankopen op marktplaats.nl waarbij de n2521 nog in goede staat voor weinig wordt aangeboden. Kopen van minimaal twee decks voor restauratie en onderdelen is zeker nodig. Het is dan leuk om de vorige eigenaren (meer dan 1) achteraf te laten zien wat er van geworden is. Beiden weten dat nu en reageerden!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Deck 1: 29-09-2012

Hoy Robbert,
Leuk om te horen dat hij zo goed terecht is gekomen.
Groetjes Netty
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Deck 2: 21-09-2012

Hallo,
Leuk om te lezen dat de decks bij een liefhebber zijn terecht gekomen.
Ik denk dat u nog lang kunt genieten van het apparaat, het was toch 1 van de
betere/geavanceerdere Philips modellen.
Succes ermee!
Groeten Pieter
Ik bedank nogmaals de mensen die afstand doen van hun oude Philips n2521
Harrie
Contacteer:

14 okt 2012, 14:57

wat een prachtig deck, weer als nieuw. :) mooi interessant verslag.
met vakmanschap en liefde gerestaureerd, dus eer van je werk. :wink:
de verkopers ook tevreden, en jij geniet er daarmee extra van,
veel plezier er mee ! grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Quadboy
Contacteer:

14 okt 2012, 20:05

Nu we iets last begonnen te krijgen van jengel, rubberen capstan aandrukrolletje wordt dan te oud oud en komt los van zijn wieltje, deze vervangen door een Sony versie. Deze is massiever, dikker en vooral veel stijver, zie foto's. Hierdoor kan de aanlegdruk wat worden verhoogt waardoor ook gelijkloop strakker is bij 4.76 cm/s en dus de frequentie karakteristiek mooie vlak verloopt. Dit hoor je direct bij weergave van muziek met veel hoge tonen en Dolby B in het stereo klangbeeld.
Capstan aandrukrol van een Sony Deck.
Capstan aandrukrol van een Sony Deck.
Mooie n2521 koppenbrug (Alles nieuw)
Mooie n2521 koppenbrug (Alles nieuw)
4000ds devil

18 okt 2012, 11:27

Mooi stukje vakwerk.
Plaats reactie