Philips 977 ''toerenteller'' in de war

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Harry

07 nov 2011, 10:03

Daar sluit ik me geheel bij aan en volg dit topic met grote interesse! Als deze reparatie een beetje te doen is kunnen er heel wat van deze modellen "gered" worden.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Will
Contacteer:

08 nov 2011, 21:57

Zoals ik al eerder geschreven heb bestaat het foutzoeken voor een groot deel uit het uitsluiten van het onmogelijke. Daar ben ik bij de 977 ook mee begonnen.

De teller en displayprint heb ik met draden buiten de pick-up gebracht. Dan kan ik makkelijk aan alle IC's meten. Eerst eens de signalen naar de print meten, daar moeten pulsen op staan. Vergeet het maar: niks. Nou als er niets naar de tellerprint gaat kan die ook niet tellen.
Maar in de servicemanual staat dat je in dat geval de signalen moet meten met losgekoppelde tellerprint. :?

Dan meteen grondig aanpakken: de draden doorknippen en over een experimenteerbord aansluiten: Nog steeds geen signaal van de PU. Voor de volledigheid maar eens aan de tellerprint meten.
He wat nu: de teller begint te lopen als ik de meetpen op de Reset houd. :P
de teller loopt!
de teller loopt!
Nou dat vraagt om een onderzoek: wat doet de tellerprint wel? Via een kleine hulpschakeling (een 4011) koppel ik een toongenerator aan de teller. Met die hulpschakeling bescherm ik het teller-ic -dat niet meer te koop is- tegen te hoge spanningen en statische elektriciteit aan de ingangen.
tellen met hulpschakeling
tellen met hulpschakeling
Het resultaat is leuk: zolang R(eset) laag is en T(ransfer) laag zie je het display de pulsen van de toongenerator tellen. Met R hoog zet je de teller op 00.0 en met T hoog blijft het display staan, zodra je T weer laag maakt springt de stand van het display omhoog en gaat verder met tellen.
Waarom dat zo is heb ik al enkele posts geleden beschreven, blader nog maar eens terug... :wink:

De conclusie:
Het goede nieuws: de tellerprint werkt nog :D :D
Het slechte nieuws (voor mij dan): de fout zit op de grote print en die kan ik niet zo makkelijk buiten het apparaat hangen. Dat wordt lastig met meten :(
de grote print, hier nog met de ingebouwde tellerprint er naast
de grote print, hier nog met de ingebouwde tellerprint er naast
Wordt vervolgd...
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
tim89

08 nov 2011, 22:22

mooi werk

dan is in ieder geval het IC goed

als het nu bij iedereen op het moederbord zit kunnen er een hoop gemaakt worden

ben heel benieuwt hoe dit afloopt

groeten tim
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
Remi

08 nov 2011, 23:27

waar komen de pulsen dan vandaan, een tacho op de draaitafel as?
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Will
Contacteer:

10 nov 2011, 22:15

Gisteren ben heb ik de grote print toch kunnen uitbouwen. De PU ligt nu op z'n kop en zo kan ik aan de ic's meten.
IMG_3876_k.jpg
Op IC437 komen wel signalen binnen, maar er komen geen signalen uit. Helaas zijn alle IC's gesoldeerd en kan ik die er niet "even" uit halen om het buiten de schakeling te testen.
De stuursignalen naar het IC begrijp ik nog niet helemaal en er kan ook iets heel anders aan de hand zijn.
Het tacho-signaal van het plateau (foto voor Remi :wink: ) is erg variabel en het kan dus ook dat de PLL de zaak niet gelocked (ingevangen) krijgt.
De Tachogenerator
De Tachogenerator
De sturing van het display is niet constant hetzelfde, maar is afhankelijk van de stand Kristal/Pitch en ook van het synchroon zijn van het toerental. Zo heeft het display vier verschillende reactiesnelheden en dat maakt het meten wat moeilijker.
Maar wel interessant en leuk. :mrgreen:

De servicemanual is uitstekend, voor mensen die geïnteresseerd zijn in digitale techniek, PLL en regeling een aanrader.

Edit: nieuwe foto's
Laatst gewijzigd door Will op 13 nov 2011, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Remi

10 nov 2011, 23:44

lijkt wel een spoeltje oid die tacho, er zal wel een magneetje rondgaan denk ik?
mooie foto's weer, ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
je zou verwachten dat er een redelijk gelijkmatige pulsstroom uit de tacho moet komen. misschien zit hierin inderdaad het probleem.
Lijkt me sterk dat een ander model uit deze serie (zonder display) een andere tacho aan boord zou hebben dan hierin zit.
Dat zou de kans op succesvolle (donor) reparatie weer groter maken
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
tim89

11 nov 2011, 00:00

ik neem aan dat hij dat signaal ook gebruikt om te kijken of het toerental klopt
want spelen doet hij voor de rest super
Remi

11 nov 2011, 20:59

ja dat is de hoofdzaak van het toepassen van de tacho
de weergave op het display een extra'tje
tim89

11 nov 2011, 21:03

ja en het extra'tje moet het wel doen
want dat maakt deze speler zo leuk
Will
Contacteer:

11 nov 2011, 22:30

Het ligt even stil. Intussen kunnen jullie al eens de servicemanual bekijken :wink: daar staat een blokschema in, maar ook een hele uitleg hoe het apparaat werkt.

Omdat de PU op z'n kop ligt draait die niet lekker, bovendien ligt het plateau er niet op dus is de vliegwiel-werking ook weg. Zonder plateau moet je een correctie RC op de print solderen en dat heb ik ook nog niet gedaan, dus conclusies kun je nog niet trekken.

De tacho is eigenlijk niets anders dan een kleine dynamo die een wisselspanning afgeeft. Het zijn twee kleine spoeltjes op een anker. Ik wil nieuwe foto's maken, want hier ben ik niet tevreden over.
Van het tachosignaal maken ze voor het gemak een blokgolf. Dat signaal wordt gebruikt om de PLL te sturen voor de toerenregeling en tevens wordt het signaal afgetakt voor het display.

Ik ga toch proberen om de print buiten de kast te halen en de PU weer op zijn pootjes te zetten.
Het doorgronden hoe het apparaat werkt vind ik nu veel interessanter dan het repareren. Daarbij kom ik dan vanzelf de fout wel tegen.
arco

12 nov 2011, 14:14

Weet iemand trouwens waar ergens een goed leesbare manual is te downloaden? Bij alle pdf's van de 977 die ik heb gezien staan de blz. 2,4,6 er maar half op helaas. (Terwijl daar zo netjes wordt uitgelegd hoe de diverse schakelingen werken, heel informatief)
Mvg,

Peter.
Will
Contacteer:

13 nov 2011, 20:40

De PU staat weer op z'n pootjes, of eigenlijk op blokken :roll: Daarvoor heb ik wel de draden van de motor moeten verlengen. Hoewel deze nog erg meevalt waren de eerdere Philipsen toch wat servicevriendelijker.
De PU op blokken...
De PU op blokken...
Nu het plateau er weer op ligt is het tachosignaal een stuk stabieler. Het viel me wel op dat de snaar "huppelt", het is net alsof die te slap is. Nou daar mag Tim zelf naar kijken als hij hem weer terug heeft. :wink:
Speciaal voor Remi heb ik het tachosignaal even vastgelegd. Het bovenste is het signaal dat direct van de tacho komt, het onderste is het signaal op de c van TS462. Je ziet dat het signaal van de tacho bij 45 toeren een hogere spanning en een hogere frequentie heeft dan bij 33 toeren.
Tachosignaal, links 33 en rechts 45
Tachosignaal, links 33 en rechts 45
In de vorige post heb ik nieuwe foto's gezet, blader nog maar eens terug dan kun je de tacho wat beter zien.
Remi

13 nov 2011, 21:13

dat ziet er toch uit, hier zal het probleem niet vandaag komen lijkt mij.
tim89

13 nov 2011, 21:35

als ik hem weer terug heb maar even een nieuwe snaar bij Thomas bestellen
heb nog meer op mijn lijst dat ik bij hem wil bestellen

het is een aardig project geworden
ben echt benieuwt waar het hem nu in zit
Will
Contacteer:

13 nov 2011, 22:45

De ontknoping van dit spannende verhaal :mrgreen:

Nu het tachosignaal stabiel is is de PLL ook in staat om in te vangen. Het werkt net zoals is de manual staat: na enkele seconden regelt de PLL zich in en wordt het in-lock signaal hoog. Rem je het plateau een beetje af dan valt de in-lock weg en laat je het plateau los dan regelt de PLL het toerental weer netjes bij.
Dat is mooi want nu kan ik de signalen in de schakeling volgen. De signalen in de tacho-multiplier kloppen allemaal. Ze gaan IC437b in en het directe signaal of het 1:10 signaal komt netjes op pen 3 naar buiten. Toen het plateau er niet op lag was het tachosignaal zo instabiel dat de PLL niet "vangt", daardoor blijft de "inhibit" op IC437b hoog en komt er geen signaal naar buiten.
De andere helft: IC437a werkt echter nog steeds niet. Er gaan wel signalen naar binnen op pen 5 en 8, maar op pen 4 komt niets naar buiten. Dat kan aan IC437 liggen, maar ook aan IC439, het kan zelfs een sluiting op de print zijn.

Het is een dubbelzijdige print, maar ik kan geen sluiting ontdekken. Dan moet IC437 er maar uit. :cry:
Zonder speciaal gereedschap krijg je zo een IC maar moeilijk van de print gesoldeerd, dus normaal knip ik er gewoon de pootjes af. Nu wil ik het IC echter nog testen, dus moet het er heel uit komen.
Afijn, ik zal jullie de details besparen :twisted: :twisted: , maar na een half uur pielen met tinzuiger, litzedraad en cocktailprikkers komt het eindelijk netjes van de print...
De print zonder IC437, zie ik al iets in de rechterbovenhoek???
De print zonder IC437, zie ik al iets in de rechterbovenhoek???
Het IC prik ik op een experimenteerbord om het te testen. Dat maakt het duidelijk: IC437a is kapot. 8)

Om te testen of er nog meer kapot is verbind ik pen 5 met 4 en 1 met 3. Zo is is het IC geschakeld in de "snelle-update" stand van het display.
De signalen blijven nu stabiel en op de drie aansluitingen van het display staan nu ook weer pulsen. :)

Zal ik het er op wagen... Ik zet alles weer uit en verbind de aansluitingen van het display, stekker weer er in en na een lichte tik met de vinger op de contacten van toets 33 begint het plateau te draaien. Het display licht op... telt... en stopt bij 33,6
Dan op 45 het loopt netjes door en stopt bij 45,4. 8) :D
Het display...
Het display...
Nog even getest in de Pitch stand en dat werkt ook netjes, als je aan de potmetertjes draait dan zie je het toerental veranderen.

Zo, nu vast staat dat dat het IC437 kapot is kan ik op zoek naar een 4085. Regenboog???

Wordt vervolgd...
Plaats reactie