Philips 977 ''toerenteller'' in de war

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Remi

17 nov 2011, 22:17

:D Gaaf Will, mooi gedaan, ziet er weer top uit als het display weer fatsoenlijk aanwijst ipv de alien taal die er meestal op komt 8)
ik heb nog wat andere dingen te doen maar dan ga ik mijn 977 ook besnuffelen
bedankt voor de mooie uitleg
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
tim89

17 nov 2011, 22:20

hoop dat het bij jou het zelfde probleem is
zou mooi zijn

succes
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
tim89

18 nov 2011, 13:09

ik heb hem weer terug :D

en hij werkt weer super
ben er heel erg blij mee

nu maar hopen dat ze allemaal het zelfde probleem hebben
dan zijn er straks nog meer die net zo blij zijn als ik

Will heel erg bedankt

groeten tim
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
egbert1987

31 jan 2012, 19:38

Woow best wel ingewikkeld hoe je zo'n ding moet maken :D

Ik zat ff te denken... Alz mijn draaitafel niet in werking is, geeft de ''toerenteller'' een waarde van 51,7 rpm aan
Nu schiet mij ineens te binnen dat op het lichtnet een frequentie staat van 50Hz wisselspanning.

Zou het eventueel misschien mogelijk kunnen zijn, dat dit er iets mee te maken heeft?
( bijna gelijke waardes 50 en 51,7 )
Daarmee bedoel ik lekspanning ofzo...

Ook als ik mijn versterker even aan en uit zet, springt de toerenteller heel even op 00,0 om vervolgens weer naar 51,7 te gaan. De versterker is op dezelfde stekkerdoos aangesloten als de pickup.
Will
Contacteer:

31 jan 2012, 21:18

Nee hoor, als de netfrequentie 51,7 Hz zou zijn, dan had heel Europa een probleem :roll:

Wat je beschrijft klopt helemaal met mijn ervaringen, blader maar eens terug in het topic. Ik denk dat je gewoon de reparatietips kunt volgen en dat het dan weer werkt.

Succes ermee!
Will
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
egbert1987

31 jan 2012, 21:24

Will schreef:Nee hoor, als de netfrequentie 51,7 Hz zou zijn, dan had heel Europa een probleem :roll:

Wat je beschrijft klopt helemaal met mijn ervaringen, blader maar eens terug in het topic. Ik denk dat je gewoon de reparatietips kunt volgen en dat het dan weer werkt.

Succes ermee!
Will
Hah okey tnx.. :)
Ik dacht dat 1,7 Hz niet zoveel verschil uitmaakte..
Immers er komt ook niet exact 230,00 V uit het stopcontact.
Nhaja, Het ziet er naar uit dat ik het zo maar laat. Haha dat solderen enzo.. da's me allemaal veel te fijn werk. Strax de HELE platenspeler naar de noppen in plaats van alleen het IC.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

31 jan 2012, 22:44

egbert1987 schreef:Nhaja, Het ziet er naar uit dat ik het zo maar laat. Haha dat solderen enzo.. da's me allemaal veel te fijn werk. Strax de HELE platenspeler naar de noppen in plaats van alleen het IC.
Dat ligt er misschien ook aan wat voor soldeerbout je gebruikt. Dit exemplaar is misschien iets té enthousiast...

Afbeelding

:mrgreen:
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
egbert1987

01 feb 2012, 20:27

Thomas schreef:
Dat ligt er misschien ook aan wat voor soldeerbout je gebruikt. Dit exemplaar is misschien iets té enthousiast...

Afbeelding

:mrgreen:
Zoiets heb ik dus! Haha maar dan in't zwart!

Nahjah Ik heb binnenkort een paar dagen vrij, en geen 2 linkerhanden,
Dus zal binnenkort wel es even uitvogelen hoe je dat allemaal moet doen. (dat solderen enzo)

Maar zoals eerder gezegd, kun je dat IC doormeten met de mutimeter?
K heb dat wel ene keer gedaan met de auto.. Maar nog nooit bij zo'n IC...

Is er iemand die me dat misschien kan uitleggen?
Remi

01 feb 2012, 21:00

vrij simpel, kan niet :mrgreen:

je kan wel met een scoop kijken welke signalen er ingaan en eruit komen.
Will heeft daar ook plaatjes van gemaakt, zie verder terug in dit topic
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
arco

04 feb 2012, 02:49

Als 1,7Hz afwijking in de netspanning zou voorkomen, dan zou een klok die op de netspanning/frequentie loopt per dag 2937 seconden verlopen, lijkt me vrij ernstig... :mrgreen:
Mvg,

Peter.
Remi

05 feb 2012, 01:16

Remi schreef::D Gaaf Will, mooi gedaan, ziet er weer top uit als het display weer fatsoenlijk aanwijst ipv de alien taal die er meestal op komt 8)
ik heb nog wat andere dingen te doen maar dan ga ik mijn 977 ook besnuffelen
bedankt voor de mooie uitleg
Van de week dan toch o.a. het benodigde IC besteld dat vandaag binnenkwam, snel de 977 tevoorschijn gehaald, oud IC eruit, nieuwe erin en....noppes.
Display gaf 00.0 aan van tevoren en daarna ook, dat is ook voor het eerst want voorheen was het abracadabra.

Hier moet dus meer besnuffeld worden, maar hij is nog niet aan de beurt
Will
Contacteer:

05 feb 2012, 11:23

Als je het ic in een voetje gezet heb kun je de signalen makkelijk meten met en zonder ic. Krijg je nu steeds 00.0 ?, dan wordt de teller wel gereset, maar komt het klok of gatesignaal niet door het ic.

De print is wel dubbelzijdig, maar ik vraag me af of die overal goed doorgemetaliseerd is. Ook een extra controle waard na het solderen.
Het gaat je zeker lukken!

Will
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Remi

05 feb 2012, 13:15

dat is een goede tip Will, zal het onthouden.

ik had er geen voetje ingezet, gokte erop dat hij het ging doen.
Je gebruikte van die mooie IC testklemmen zag ik op de foto's , die zal ik ook aanschaffen want dat moet wel super werken lijkt me.

Deze 977 moet nog even blijven wachten tot ik de handen er weer voor vrij heb.

Ik zag overigens hierin ook zo'n fijne niet verkrijgbare spanningsregelaar die in de N4520/N4522 vaak defect raakt.
Mocht dat in een 977 en consorten ook eens defect raken, er zijn in de recorder alternatieven voor.
Eentje wordt gebruikt voor de capstanregeling en andere voor de voedingsspanning. Afhankelijk van het doel (variabel of vaste spanning) kan wellicht een van beide alternatieven ook op de 977 worden losgelaten mocht die regelaar eens defect raken
Remi

21 okt 2012, 21:09

Het heeft even geduurd, maar het is voor elkaar :P
Het was nog best wel een bevalling, er bleken nog fouten in te zitten / ontstaan zijn waardoor ik IC's kon vervangen tot ik een ons woog maar geen stap verder kwam.

Ik heb twee 977's achter elkaar open gemaakt en de toeren aanduiding gerepareerd, toen ik er een maal één aan de gang had, had ik mooi vergelijk materiaal.

Afbeelding
contactjes doorverbonden zodat de speler kan gaan draaien zonder aan de arm te zitten

Ik heb bij beide de tijdelijke fix toegevoegd die in de doc staat zodat ook zonder plateau de toerenregeling kan 'vangen' , hij is anders te wisselend en zal het nooit werken. Plateau kan er niet op want hij staat immers op de kop
Afbeelding

Afbeelding
2uF had ik niet maar wel 2x 1uF parallel, dan zijn we er ook.

Afbeelding
met de printen zo los in de kast kan je proefdraaien, hier was er succes, er kwam weer leven in het display.
Toch wel de nodige IC's vervangen voor het zover was.

Afbeelding

Afbeelding

nu kon ik ook meteen het andere display testen, gelukkig deed hij het prima.
Er zat wel een zwartpoot op, die heb ik er wel meteen uitgehaald
Afbeelding

En toen kwam nr.2 ....
Die wilde niet, overtuigd als ik was dat het toch ergens een defect IC zou zijn die me in de weg zit ben ik de tactiek van de verschroeide aarde gaan toepassen; net zo lang vervangen tot hij het weer doet. Waar achteraf geen nieuwe voor nodig zou zijn kon de oude weer voor terug komen want ik zette wel overal IC voetjes in.
Afbeelding
Ja shit, wat nu? alles vervangen op volgorde van aannemelijkheid en hij doet het nóg niet!
kleine elkotjes en nog meer zwartpoten op de grote print ook maar vervangen maar noppes.

Moest ik toch gaan meten.
Werkend vanaf IC426, waar het kristal aan vast zit ging het redelijk volgens het boekje tot aan IC441.
Daar was wel iets raars, op punt 4 kwam niks uit en op punt 3 kwam niks binnen. Dit was een terugkoppel lus van IC445 en IC448 die het signaal 3x achter elkaar door 10 delen. nu was de vraag of IC441 wel goed was en/of IC445 en IC448 natuurlijk.
IC448 kon ik in de andere speler testen op de plek van IC434 want dat was ook een 4518, en IC445 kon daar op de plek van IC433 welke ook een 4018 is. Werkte prima in de eerste dus moest alleen IC441 nog bewezen worden en die was bij de eerste nog niet vervangen.

Dus hup, bij deze IC441 eruit en een voetje terug, IC er weer in en he? teller blijft op 000. IC zonet kapot gegaan? nieuwe erin en weer niks, nog een andere erin en idem dito.
Het moet toch echt hierin zitten want net deed hij het nog. De scoop eraan, signaal van de tacho komt niet binnen op ingang 14, er komt niets uit en op 3 komt ook niks binnen. En dan zie ik dat de voeding niet op pootje 16 staat? is de regelaar stuk gegaan misschien? he? op de andere IC's staat de voedingsspanning wél? en aan de soldeer zijde van dit pootje staat ie ook!

Toen moest ik aan Wil z'n opmerking denken dat het een dubbelzijde print is en je goed moet kijken of dit wel allemaal doorgesoldeerd is. Ik had al wel gezien dat er een soort van minibusje in die gaatjes zit waar de sporen aan componentzijde zitten en hier was hij weg, misschien ongemerkt eruit gekomen met het loshalen van het IC.
Nu kan je solderen wat je wil maar zonder dat busje krijg je het niet aan elkaar, remedie was een dun draadje erbij te steken en dan wil het wel. zo ook bij pootje 14 gedaan.
Ik had weer spanning, en hij leefde weer 8)

Bij nr2 had ik dat probleem echter niet, maar wel een vreemde doorverbinding tussen pootjes die er niet moest zijn en die de 1e ook niet had. Ik heb het voetje er nog weer afgehaald om te zien of er onder iets raars gebeurt was maar daar was niets te vinden, ook zonder voetje was die doorverbinding te meten.
Vervolgens ben ik goed naar de sporen gaan kijken of dar iets aan te ontdekken viel, en jawel tussen twee naast elkaar lopende sporen zat een miniem fliedertje tin, een keer erlangs met de bout en klaar. sluiting weg en nu gauw weer de voet en IC terug zetten.
Tadaa, hij doet het weer :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Nu kon ik de oude IC's weer gaan proberen en stuk voor stuk zijn ze weer terug gezet.
Het is toch best een indrukwekkende stapel IC's geworden die eruit gehaald was.
Afbeelding
dit is wat er aan oud weer terug kon want het werkte nog steeds, heel soms werkte het wat instabieler, maar nog niet helemaal kaduuk, die kwamen er dan vanzelf ook niet meer in terug.

Al met al ongeveer 5 IC's vervangen in beide spelers, maar er is geen pijl op te trekken waar de slechte zitten helaas.
Wel weer een hoop geleerd van deze taaie rakkers, vooral dat je beter meteen de scoop erop kunt zetten :shock: :idea: :P

weer in elkaar gezet
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Harry

21 okt 2012, 21:17

Mooi gedaan, Remi! :D Dat was nog een hele klus met al die voetjes er in zetten, met zo'n onverwacht kortsluitinkje op de print kun je inderdaad heel lang zoeken...
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Plaats reactie