Kenwood cd speler DP 940

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tbilderbeek

19 apr 2020, 15:34

Geacht forum. Heb hier een cd speler waarvan de cd lade wel open en dicht gaat maar als de lade inschuift blijft de motor draaien dus de snaar slipt dan. Na ong. 3 sec. gaat hij vanzelf weer open en de motor stopt. Ook als de lade inschuift gaat ook de aandrijving voor de cd niet draaien.
De schakelaar die dit moet bedienen werkt wel goed. Er mist ergens een signaal en ik denk op de printplaat die er boven op zit. Een ic defect ? maar welke.
Ben benieuwd naar jullie reacties en waar te beginnen.
Ton
MGf
Donateur

19 apr 2020, 16:02

Het lijkt er zo van een afstand toch wel op dat de schakelaar niet door het systeem gedetecteerd wordt.
Als de lade dus niet na x seconden via de schakelaar als dicht wordt gezien, gaat deze weer open.
Hoe is de weerstand van de schakelaar als die dicht is?
Met de speler aan kan je met een multimeter ook kijken op welke pootje van de schakelaar de spanning veranderd als de schakelaar omgeschakeld wordt. Dat is het signaal dat naar de processor/controller wordt gestuurd.
~ Mark ~
Tbilderbeek

20 apr 2020, 16:13

Hallo Mark. Fijn dat je meedenkt. Er is een stekker met 5 aansluitingen. 3 naar de schakelaar en 2 naar de motor. De schakelaar is goed . Geen weerstand te meten. Bij openstand heb ik 4,5 volt op een zijde van de schakelaar staan en 0 volt op de motor. Bij sluiten 4,5 volt op de andere kant van de schakelaar en er blijft 4,5 volt op de motor staan dus deze wil blijven draaien.
Wat denk je hiervan?
MGf
Donateur

20 apr 2020, 16:51

Tbilderbeek schreef: 20 apr 2020, 16:13 Geen weerstand te meten. Bij openstand heb ik 4,5 volt op een zijde van de schakelaar staan en 0 volt op de motor. Bij sluiten 4,5 volt op de andere kant van de schakelaar en er blijft 4,5 volt op de motor staan dus deze wil blijven draaien.
Wat denk je hiervan?
Even gegoogled, maar geen service manual gevonden, dus dat is wat lastig meedenken.

Geen weerstand? Bedoel je dan 0 ohm?
Aangezien het een schakelaar is met drie aansluitingen, verwacht ik dat die schakelaar voor de open en de dicht detectie is.
Op de middelste pin 4,5V.
Lade helemaal open, schakelaar de ene kant op, 4,5V op een van de buitenste pinnen, lade helemaal dicht, schakelaar andere kant op, 4,5V op de andere buitenste pin.
Als dat signaal op die manier goed terug komt op de aansluiting op de printplaat, dan zit het probleem denk ik niet in het loopwerk/mechaniek.
Misschien slechte solderingen?
~ Mark ~
Tbilderbeek

21 apr 2020, 17:19

Dacht dat er een condensator los zat maar helaas, Heb ook ondertussen geen display meer. Einde verhaal? Ik zie wel een testpunt op de printplaat zitten. Is dar iets mee te doen? :?:
MGf
Donateur

25 apr 2020, 17:33

Tbilderbeek schreef: 21 apr 2020, 17:19 Einde verhaal?
Geen idee wat de waarde is van die speler en wat de waarde voor jou is.
Mijn ervaring is dat een storing als deze vaak wel op te lossen is. Ook een plotseling uitgevallen display is vaak wel te repareren.
Tbilderbeek schreef: 21 apr 2020, 17:19 Ik zie wel een testpunt op de printplaat zitten. Is dar iets mee te doen? :?:
Zonder service manual kan je niet heel veel met die testpunten. Die zijn meestal voor het afregelen van het loopwerk. Maar dan heb je dus een SM nodig en moet die wel iets meer doen dan nu. :lol:
~ Mark ~
snameroc
Donateur

25 apr 2020, 18:33

Slipt de snaar niet op het pubt dat het loopwerk een beetje omhoog komt zodat de cd op de spindle komt.
Tbilderbeek

10 mei 2020, 14:18

Hallo medeknutselaars. Ik heb afscheid genomen van de KENWOOD. Er kwam nu ergens rook uit.
Einde project.
Ton
MGf
Donateur

10 mei 2020, 15:09

Dat is jammer.
Ik zeg zelf ook altijd: apparaten werken op rook, als die eruit is, dan doet ie t niet meer. :lol: :mrgreen:
Dus nu op zoek naar een andere speler?
~ Mark ~
Plaats reactie