Goed, prima, het is denk ik niet meer dan redelijk/eerlijk dat de makers van de muziek die je ten gehoren brengt er ook wat aan overhouden maar bij het aanschouwen van de tarieven die die lui in rekening brengen was het toch even schrikken:

Ok, in het geval van het kleine restaurantje met 9 tafels en een oppervlakte van krap 70m2 betekent dat een tarief van 781 euro. Maar wacht, we zijn er nog niet want dit is de afdracht naar de muziekanten en productenten. Er bestaat ook nog zoiets voor een afdracht naar Buma/Stemra die als doelstelling heeft het bevorderen van de materiële en immateriële belangen van auteurs en hun rechtverkrijgenden, uitgevers en uitgeversbedrijven, zonder winstoogmerk voor zichzelf.

Bovenop de 781 euro komt dus nog een Buma/Stemra heffing van 519,24 ex waarmee het totaal uitkomt op 1409,28 per jaar. De variant met korting bedraagt 940 euro maar geld voor zover ik kan beoordelen alleen het eerste jaar van aanmelding? Ben ik nou zo'n zeurpiet of is dit bedrag redelijk aan de hoge kant ? Zijn er hier ook lui met tips voor een meer betaalbare - legale ! - route ?
Je zou trouwens verwachten dat rechtenvrije muziek zoals aangeboden via SoundCloud hier vrij van is maar de voorwaarden van die dienst lezende is ook dat geen uitweg.