EDIT: Net even dat youtube filmpje van Rob geluisterd. Wow, wat klinkt dat goed. Fantastisch.

Moderator: Moderators
Dé reden dat ik een 202 heb (een DUX overigens) met een 78t naald.Hoewie Loewie schreef:maar zou ze eventueel af kunnen spelen op mijn GA202, afgezien van het feit dat ik er geen geschikte naald voor heb.
Inderdaad, dat is voor mij ook de reden voor de 202 (2x Philips, 1x Dux). Daarom ben ik ook aan het experimenteren geweest met 78 toeren naalden/elementen. Een naald voor een GP400 element verwisselen is makkelijker dan een Shure M78S op een slede uitwisselen. Het Shure element is zwaarder dan het Philips element, met naald wissel hoef je niets aan te passen, met element wissel moet je opnieuw de arm uit balanceren.Albert900 schreef:Dé reden dat ik een 202 heb (een DUX overigens) met een 78t naald.Hoewie Loewie schreef:maar zou ze eventueel af kunnen spelen op mijn GA202, afgezien van het feit dat ik er geen geschikte naald voor heb.
Karsten heeft hier al eens een keer iets voor opgezocht: <klik>gromsound schreef:wat ik me al die tijd al afvraag: 78 toeren platen zijn toch nog niet RIAA gecorrigeerd opgenomen? Dan is afspelen met een MD element via een standaard pu versterker (met RIAA correctie) dus helemaal krom?deze kapt netjes af rond 10kHz, voordeel van een keramisch element. De GP400 en Shure gaan veel verder door in de frequentie karakteristiek, waar dus ook de slis zit.
Kan je volgens mij beter een laat kristalelement nemen met een dikke naald. probleempje is misschien de leverbaarheid van een nieuwe naald, je kan ze inderdaad wel bestellen voor de gebruikelijke MD elementen.
Misschien een projectje waard: MD versterkertrapje zonder RIAA?