PS Een incomplete Philips EL5000 (mog. 5001) projector kwam uit dezelfde inboedel, dus dat is toch waar ze van zijn dan (zoals we eigenlijk inmiddels al wisten).
Blijft apart dat het 2 speakers zijn terwijl het mono is geluid. Maar ja.
Er staat zelfs momenteel nu alsnog een ánder paar op marktplaats zie ik!
https://www.marktplaats.nl/v/antiek-en- ... m-jaren-50
Maar dat zijn (nog) niet die waar ik aan kwam.
Verbaast me wel, waarom uitgerekend daarvoor zoveel geld wordt betaald?? Iemand enig idee wat ze zo uniek maakt?
Kan iemand deze philips luidsprekers identificeren?
Moderator: Moderators
- Will
- Donateur
- Contacteer:
Je kan ze met de ruggen tegen elkaar, aan elkaar koppelen en dan heb je een koffer. Let op het handvat en de "kofferklemmen" op de foto's.
Vandaar ook de haken waar je de snoeren om kunt winden, die aan de voorkant lijken te zitten. Als je ze tegen elkaar klikt dan is alles netjes opgeborgen en beschermd. (maar dat wist je toch allemaal al?)
En het is een 16mm projector, bedoeld voor gebruik voor een groter publiek. Denk aan zaaltjes waar toch wel rond de 100 mensen of meer in kunnen. Dan zijn twee luidsprekers geen grote luxe.
Dat alles bij elkaar maakt het heel logisch om er twee te hebben in plaats van een enkele "kast" die tijdens het vervoer toch beschermd moet worden.
Vandaar ook de haken waar je de snoeren om kunt winden, die aan de voorkant lijken te zitten. Als je ze tegen elkaar klikt dan is alles netjes opgeborgen en beschermd. (maar dat wist je toch allemaal al?)
En het is een 16mm projector, bedoeld voor gebruik voor een groter publiek. Denk aan zaaltjes waar toch wel rond de 100 mensen of meer in kunnen. Dan zijn twee luidsprekers geen grote luxe.
Dat alles bij elkaar maakt het heel logisch om er twee te hebben in plaats van een enkele "kast" die tijdens het vervoer toch beschermd moet worden.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Nou...niet zó logisch. Andere filmprojectoren, jaren vijftig t/m tachtig, alle merken die ik ken, hebben altijd één speaker, in de kap van de projector. Óf, oudste varianten, in een (één) losse koffer, zoals de Siemens 2000.
Wanneer je alles vergeet over stereo, dan vind ik het dus zelf nogal onverwacht. Misschien was het een poging nieuwe dingen te proberen. Er was toch ook een soort jaren vijftig philips subwoofer, meen ik?
Ik weet niks van een jaren vijftig sub van Philips, maar 16 mm projectoren kwamen heus wel eens meer met twee luidsprekers en soms zelfs met twee versterkers, zonder stereo te zijn.
Dat deze film luidsprekers best wat kunnen opbrengen, verbaast me niks. Sommige bioscoop luisprekers zijn legendarisch bij sommige audiofielen...
Bioscoop lampen versterkers gaan vaak nog zottere prijzen.
Dat deze film luidsprekers best wat kunnen opbrengen, verbaast me niks. Sommige bioscoop luisprekers zijn legendarisch bij sommige audiofielen...

Klopt, Philips Hi-Q sets hadden een grote hoekkast als woofer en daarbij losse satellietboxjes. Paste mooi bij het Bi-Ampli principe. Ik meen dat de diverse modellen van 1954-1957 in het assortiment zaten.
Later hebben ze ook de soundbar uitgevonden, ik meen typenummer AG7600 als accessoire bij hun Philicorda orgels.
Nou waren dat allebei weer andere afdelingen (RGT respectievelijk Geluid) dan waar de projectoren vandaan kwamen (ELA). Er zal wel een goede redenatie achter gezeten hebben. Waarschijnlijk toch een betere verdeling van het geluid over de zaal.
Dat laatste hoop ik, want ik heb nog een mooie Bell & Howell liggen die echt prachtig is, zelfs tot in de afwerking aan de onderkant...!cyrano schreef: ↑22 jun 2022, 23:49 Ik weet niks van een jaren vijftig sub van Philips, maar 16 mm projectoren kwamen heus wel eens meer met twee luidsprekers en soms zelfs met twee versterkers, zonder stereo te zijn.
Dat deze film luidsprekers best wat kunnen opbrengen, verbaast me niks. Sommige bioscoop luisprekers zijn legendarisch bij sommige audiofielen...![]()
Maar de luidsprekers blijven toch ook oude 1 weg speakers, dus de geluidskwaliteit zal niet e-nor-m zijn?
Ik ken zelf geen voorbeelden van mono 16mm projectoren met meerdere versterkers. Heb je een voorbeeld van een merk/type?
De Bell & Howell die ik net noem, kon zelfs 2 projectoren op 1 versterker doen (voor de zgn. "overname"). Andere hadden een soort versterker-"voetstuk" - dat kan niet dubbel.
Ongetwijfeld is dit allemaal zo omdat ze heel vaak draagbaar waren. Nou ja, makkelijk afbreekbaar & verplaatsbaar.
Ook breedbanders zoals de AD9710 zijn erg geliefd bij audiofielen. In tegenstelling tot meerwegsystemen hebben ze zo goed als geen fase problemen. Sommigen vinden dat beter klinken en ruilen dan graag wat bas en hoog in voor die klank. En het hoge rendement maakt ze extra geschikt voor gebruik met lampen versterkers met een eerder beperkt vermogen.
Het is maar waar je naar luistert. De ene wil luid, een bas die je kan voelen en sprankelend hoog. De andere wil de nuances in de muziek horen. Vaak de zang en dan is de energie van de bas niet zo belangrijk.
Less is more.
Het is maar waar je naar luistert. De ene wil luid, een bas die je kan voelen en sprankelend hoog. De andere wil de nuances in de muziek horen. Vaak de zang en dan is de energie van de bas niet zo belangrijk.
Less is more.
Dat verklaart waarom de luidsprekers los verkocht zijn. Wat overblijft zijn twee mooie philipskoffertjes, zie ook het onderwerp "gratis af te halen".cyrano schreef: ↑23 jun 2022, 19:19 Ook breedbanders zoals de AD9710 zijn erg geliefd bij audiofielen. In tegenstelling tot meerwegsystemen hebben ze zo goed als geen fase problemen. Sommigen vinden dat beter klinken en ruilen dan graag wat bas en hoog in voor die klank. En het hoge rendement maakt ze extra geschikt voor gebruik met lampen versterkers met een eerder beperkt vermogen.
Less is more.
Waar ik trouwens nog wel benieuwd naar ben, misschien weet Wil het, is hoe de bedrading oorspronkelijk zat. Er is bij de mijne aan geknoeid. Tussen de twee helften loopt één vaste kabel?
Maar is dat stopcontactje alleen voor na het oprollen?
Maar is dat stopcontactje alleen voor na het oprollen?
- Will
- Donateur
- Contacteer:
Nee, dat weet ik niet. Ik wil er wel een gokje aan wagen:
Het lijkt me logisch dat alle luidsprekers hetzelfde waren, dus een lange kabel met een stekker. En dat je ze aan elkaar kon koppelen (doorlussen) met dat stopcontactje .
Er is vast meer over te vinden inclusief plaatjes. Je kan het beste op het typenummer van de projector zoeken, dat geeft meer resultaten dan de losse luidsprekers.
Het lijkt me logisch dat alle luidsprekers hetzelfde waren, dus een lange kabel met een stekker. En dat je ze aan elkaar kon koppelen (doorlussen) met dat stopcontactje .
Er is vast meer over te vinden inclusief plaatjes. Je kan het beste op het typenummer van de projector zoeken, dat geeft meer resultaten dan de losse luidsprekers.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Niet zo enorm veel plaatjes eigenlijk, het valt nogal tegen! Sommige advertenties zijn alweer verwijderd dus daar zie je hooguit nog een miniatuurtje van de eerste foto.Will schreef: ↑18 okt 2022, 21:50 Nee, dat weet ik niet. Ik wil er wel een gokje aan wagen:
Maar ik concludeer, dat de "eerste" speaker met XLR verbonden wordt aan de projector. De eerste heeft een stopcontactje. De tweede plug je in de eerste.
De XLR en waarschijnlijk de hele kabel zijn mogelijk niet origineel.
Dat stopcontactje is trouwens biseksueel/hermafrodiet.

PS Dus om mijn eigen vraag te beantwoorden:
Zoals Cyrano al eerder zei, zijn deze speakers nog steeds gewild voor de midden- en hoge tonen.
Dat vertelde iemand mij ook, die ze zelf in gebruik had.
Dus dat is de reden dat ook die dubbele kofferset nog steeds gewild is vandaag de dag.
Zoals Cyrano al eerder zei, zijn deze speakers nog steeds gewild voor de midden- en hoge tonen.
Dat vertelde iemand mij ook, die ze zelf in gebruik had.
Dus dat is de reden dat ook die dubbele kofferset nog steeds gewild is vandaag de dag.