Ah zo.
Mijn opmerking was niet als kritiek bedoeld dat je de terugkoppeling zelf had (moeten) kunnen vinden.
Het stukje tekst gaf mij de indruk dat je toch wel behoorlijk wat van de materie wist.
Defecte eindversterker Philips 22AH380
Moderator: Moderators
- Will
- Donateur
- Contacteer:
Het artikel dat je noemt gaat wel erg over de details in een schakeling.
Om het in de 380 te begrijpen kun je beter naar het blokschema kijken. Daarbij is TS601 (en 602) een verschilversterker:
Van het signaal op de ingang wordt het signaal van de terugkoppeling afgetrokken.
Om het in de 380 te begrijpen kun je beter naar het blokschema kijken. Daarbij is TS601 (en 602) een verschilversterker:
Van het signaal op de ingang wordt het signaal van de terugkoppeling afgetrokken.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Hi Will,
Geeft niet hoor, ik kan wel wat kritiek hebben
Met dat blokschema wordt het inderdaad wel duidelijk voor de AH380.
Ik wil eigenlijk meer van die materie weten ben ook al gedoken in de boeken van Cordell en Self maar dit gaat mij net even iets te ver. Die 6 artikelen van https://www.learnabout-electronics.orgm wil ik zo goed mogelijk snappen. Dus omdat ik veel tijd heb gestoken in die AH380 gebruik ik het schema veel als voorbeeld.
Geeft niet hoor, ik kan wel wat kritiek hebben

Met dat blokschema wordt het inderdaad wel duidelijk voor de AH380.
Ik wil eigenlijk meer van die materie weten ben ook al gedoken in de boeken van Cordell en Self maar dit gaat mij net even iets te ver. Die 6 artikelen van https://www.learnabout-electronics.orgm wil ik zo goed mogelijk snappen. Dus omdat ik veel tijd heb gestoken in die AH380 gebruik ik het schema veel als voorbeeld.

Kennis is macht, kennis delen is kracht
Het is ook wat lastige materie en het wordt nogal theoretisch gepresenteerd. Wat ik mis is dat elke vorm van NFB is gebaseerd op een opamp, ook al is het maar één enkele transistor. Want dat is in feite óók een opamp. Ook jouw 380 is een opamp. Als je je dat eenmaal realiseert wordt het een stuk simpeler.
Tjerk
Dat je het hele systeem van input stage tot en met output stage kan voorstellen als een OPAMP dat begrijp ik maar dat 1 enkele transistor met NFB ook een OPAMP is dat begrijp ik niet. Een transistor heeft toch maar 1 signaal ingang?
Citaat uit Amplifiers Module 6 (Operational amplifiers): op amp input circuits are designed around a differential amplifier, also called an emitter-coupled amplifier or a long tailed pair, which provides the op amps two (inverting and non-inverting) inputs
Bij een LTP gaat het toch altijd om 2 transistors?
Gr Jürgen
Sterker nog, een transistor heeft helemáál geen ingangen. Pas als je hem gebruikt in geaarde emitterschakeling wordt de basis de inverterende ingang en de geaarde emitter de niet-inverterende ingang. Als de emitter hard geaard is dan is die ingang kortgesloten maar als je impendantie aanbrengt tussen de emitter en massa (bijvoorbeeld een weerstand) dan wordt de ingang daadwerkelijk functioneel.
Tjerk
Zo heb ik het nooit bekeken.

Gr Jürgen
Waarschijnlijk geen probleem op basis van die meting, maar bij Reichelt wel even opletten dat het geen valse zijn.
EDIT: oops, heb het grootste deel van het topic gemist. Hoewel ik er wel achter sta, kan bovenstaande opmerking dus eventueel achterhaald zijn, ben nog niet helemaal bijgelezen.