Philips Low Pass Filter

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

mae
Donateur
Contacteer:

06 aug 2022, 00:28

bramjacobse schreef: 30 jul 2022, 12:06 Datum 19 - 3 - 1985 nr 126 ?!
Leuke aanwinst!

Serienummer 126 klinkt realistisch, er zullen er genoeg rondgeslingerd hebben in labs, fabrieken en reparatiewerkplaatsen.

Het codenummer dat begint met 7122, wijst op de lokale EBM-afdeling, dus de ontwikkelaar en fabrikant van apparaten die intern bij Philips werden gebruikt. Tegenwoordig zijn veel restanten daarvan ondergebracht in VDL Enabling Technology.
Will
Donateur
Contacteer:

06 aug 2022, 09:20

ChromeMaximaII schreef: 05 aug 2022, 22:57 Even goed opletten waar je een 0 referentie tekent in een simulatie. Hopelijk verheldert dit wat meer:
Jij interpreteert “shield to ground” anders dan ik. :think:

De ingang zweeft ook, klopt je schema dan wel? :think:
C33D1E81-8112-44D6-A0EE-202324F01755.jpeg
Is er geen schema van de in- en uitgangen van de AP, dan hoeven we niet te raden?
(Ik heb het nog niet gevonden…)
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
ChromeMaximaII
Donateur

06 aug 2022, 10:05

Ah, de ingang hangt ook niet hard aan aarde. Wat overigens niet ongebruikelijk is. Dat is nieuwe info en verandert de zaak inderdaad. 0.5V max. suggereert dat er ook twee diodes over die 500 Ohm heen zitten om de boel heel te houden bij ongelukjes. Met je eens dat het niet heel eenduidig is beschreven. Denk verder bij nader inzien dat jouw interpretatie van de BNC shield-to-ground de juiste is. Heb zelf lang geleden eens een output driver gemaakt om dat zo te implementeren. Mijn oude HP8903B audio analyzer heeft voor zowel de ingangen als uitgangen een ground-lift schakelaar.

Zal er vanavond nog eens naar kijken, misschien heeft Bram voor ons nog wat leesvoer van de AP?
bramjacobse
Donateur
Contacteer:

06 aug 2022, 14:15

Ik heb wat gemaild Duncan , geen idee of het aankomt ivm grote attachments..:-)
Will
Donateur
Contacteer:

06 aug 2022, 19:56

Na wat lezen en naar aanleiding daarvan het schema van de simulatie aanpassen, denk ik dat het zo zit:
LC_filter_AP_v2_sch.png
Cruciaal in de meetfout is R_coax_1. Bij een waarde van 0,5 ohm komt uit de simulatie hetzelfde als uit de meting.
Maak je deze waarde lager, dan komt er hetzelfde uit als de meting met de extra massa-draad.
De waarde van R_coax_2 (uitgang van het filter) doet niet ter zake. die mag elke waarde zijn tussen 0 ohm en 10M.
Leg je de "GND" van het filter aan massa, dan is het ook opgelost en dat is de extra massa-draad die Bram gebruikt heeft.

Met een betere coax moet het dus op te lossen zijn. (geoxideerde pluggen :think: pluggen eens schoonmaken :think: )
bramjacobse
Donateur
Contacteer:

06 aug 2022, 20:48

Als ik een draadje ( 3 cm lengte ) leg/klem tussen shield en de GND bus op de generator dan is de meting het best

Afbeelding

Met dit als meetresultaat

Afbeelding

Met de dikke aarddraad (blauw) 6 of 8 mm2 +/- 1 meter van GND bus naar filter ( ps, rood even vergeten in deze tekening )

Afbeelding

Afbeelding

dan is dit meetresultaat

Afbeelding
ChromeMaximaII
Donateur

06 aug 2022, 23:07

bramjacobse schreef: 06 aug 2022, 14:15 Ik heb wat gemaild Duncan , geen idee of het aankomt ivm grote attachments..:-)
Aangekomen. :handgestures-thumbupleft:

Had gehoopt dat AP iets over een (equivalent) input en output circuit zou beschrijven, maar dat vond ik helaas niet. Wel in een van de gestuurde artikelen de nadrukkelijke opmerking dat de ingang van een analyzer altijd differentieel meet.

Uit Audio Measurements Handbook van Bob Metzler:
Unbalanced Devices: If the test generator has an unbalanced output configuration, that should be selected. High-quality audio analyzer inputs are always balanced, even when measuring at the output of an unbalanced DUT.
Dat is inderdaad gebruikelijk en zou dan kunnen betekenen dat het meetcircuit als volgt uitziet:

filter_respons_aardfout_schema3.png

Dan moet je het opeens erg bont maken met een slechte connector, 0,5 Ohm heeft dan niet meer zo veel impact. :think: 22 nF begint bij hogere frequenties steeds meer te bepalen wat dan gebeurt.

filter_respons_aardfout3.png
Will
Donateur
Contacteer:

06 aug 2022, 23:43

Ik ben bang dat de ingang van de AP op de een of andere manier toch niet zwevend is.
Meet in de sim maar eens tussen signaal en massa ipv waar je nu meet. Dan zie je dat het weer exact overeen komt met Bram’s metingen.
ChromeMaximaII
Donateur

07 aug 2022, 00:01

Dat had ik eerder inderdaad al eens gedaan en dat lijkt dan goed op de uitgevoerde meting. Maar het was fijn als we het zeker konden weten, het blijft toch een beetje gissen zo.

@Bram: Een leuk testje om te doen is de CMRR van de BNC ingang testen. Een kortgesloten BNC connector op de ingang aansluiten. Dit samen dan weer aansluiten op uitsluitend de tip van de uitgang. Daarvan de frequentierespons opmeten. Bij een perfecte ingang zie je dan helemaal niets. :wink:
Will
Donateur
Contacteer:

07 aug 2022, 10:04

Uit nieuwsgierigheid zou ik gewoon met de ohmmeter eens tussen de verschillende massa/ground-aansluitingen op de AP meten. Apparaat uiteraard uitgeschakeld.

Misschien worden we daar wat wijzer van. :think:
bramjacobse
Donateur
Contacteer:

07 aug 2022, 11:35

ChromeMaximaII schreef: 07 aug 2022, 00:01 @Bram: Een leuk testje om te doen is de CMRR van de BNC ingang testen. Een kortgesloten BNC connector op de ingang aansluiten. Dit samen dan weer aansluiten op uitsluitend de tip van de uitgang. Daarvan de frequentierespons opmeten. Bij een perfecte ingang zie je dan helemaal niets. :wink:
- 70 dB , Met BNC shield van de analyser aan GND onder de -100 dB
ChromeMaximaII
Donateur

07 aug 2022, 12:30

Dat zijn geen ongebruikelijke getallen. Het is wat lastig om goed te meten omdat je met die 500 Ohm en 0,5V max. maar beperkt kunt uitsturen. Als je met deze meting de BNC afscherming naar aarde kortsluit, heb je ook de generator kortgesloten. Dat helpt ook om de onderdrukking te verbeteren. :wink: :roll:
Will schreef: 07 aug 2022, 10:04 Uit nieuwsgierigheid zou ik gewoon met de ohmmeter eens tussen de verschillende massa/ground-aansluitingen op de AP meten. Apparaat uiteraard uitgeschakeld.

Misschien worden we daar wat wijzer van. :think:

Lijkt me ook wel interessant. Heb van de oerversie AP1 een servicedoc gevonden. Daar wordt een differentiële ingang voor zowel gebalanceerd als ongebalanceerd gebruikt. Voor de uitgang wordt een trafo ingezet. Maar dat zegt weinig over hoe het in andere toestellen zit.
bramjacobse
Donateur
Contacteer:

07 aug 2022, 22:14

ChromeMaximaII schreef: 07 aug 2022, 12:30 .Als je met deze meting de BNC afscherming naar aarde kortsluit, heb je ook de generator kortgesloten. Dat helpt ook om de onderdrukking te verbeteren. :wink: :roll:
zo waar zat ik met mijn gedachten.... :whistle:
bramjacobse
Donateur
Contacteer:

08 aug 2022, 11:21

Generator shield BNC <> ground 700 kOhm
Analyser shield BNC <> ground oneindig
Will
Donateur
Contacteer:

08 aug 2022, 12:19

bramjacobse schreef: 08 aug 2022, 11:21 Generator shield BNC <> ground 700 kOhm
Analyser shield BNC <> ground oneindig
:think: dit kan dus niet de invloed hebben die we zien. (Of toch, Duncan?)

Edit: ik kan het ook niet rijmen met de specs

En wat is Generator shield BNC <> Analyser shield BNC ?
Dat is dan volgens mij het enige punt waar het mis kan gaan :think:
Plaats reactie