Wie kent deze microfoon?

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Will
Donateur
Contacteer:

27 aug 2021, 14:42

Deze incomplete microfoon zat bij een Tandberg reportagercorder.

Het is feitelijk alleen het handvat met een geïntegreerde aansluiting. Het microfoonkapsel (de eigenlijke microfoon) ontbreekt. De stekker lijkt een beetje op de antennestekkers die je ook bijn autoradio's ziet, al is deze veel dikker (bijna 14mm en 4mm)
Het handvat zonder stekker is precies 70mm lang. En met de stekker net geen 9cm.
Het microfoonkapsel moet zeer fijn schroefdraad hebben en is 23mm. In het midden een vast (niet verend) middencontact.
Deze constructie zie je bij de professionele microfoons, al zit dan meestal wat elektronica in het handvat. Dit is niet meer dan een koperdraad met connectors.

Voor zover ik kan ontdekken hoort deze microfoon niet bij de recorder en is waarschijnlijk van een ander merk dan Tandberg. Uit de constructie en stekker maak ik op dat het van rond 1970 is, maar dat is een wilde gok.
Er is nergens een merk, nummer, of ander teken te ontdekken.

Wie herkent dit microfoontje, welk merk is het en welk kapsel hoort er op?
Micro 1
Micro 1
Micro 2
Micro 2
Micro 3
Micro 3
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Manlo

27 aug 2021, 20:50

@Will,
ik ken deze microfoon niet.

Je kan kijken of je met "Tandberg microphone" in google afbeeldingen iets herkend. Ik heb even gekeken maar het lijkt zo niet van Tandberg te zijn.

Een andere mogelijkheid kan zijn met zoeken op afbeelding (find by image): https://images.google.com/?gws_rd=ssl
In het zoekvenster staat een camera icoon waarmee je op afbeelding kan zoeken (heb ik zelf overigens nog nooit gebruikt); mogelijk levert het iets op.
Will
Donateur
Contacteer:

27 aug 2021, 23:16

Goochel vindt op die manier vulpennen, vullingen voor vulpennen, centerpunten en -ponsen.
En zelfs kogels :doh:

En wij maar vertrouwen op beeldherkenning :whistle:

Nee hier moet ik toch hopen op een microfoon liefhebber of kenner.

cyrano

29 aug 2021, 12:24

De bovenzijde lijkt op een ongewoon grote pen aansluiting voor een condensator capsule. Dat doet aan een condensator mic denken.

Maar de onderkant (snoerkant) doet eerder niet aan een mic denken. Is dat een autoradio-antenne plug die ik zie? En zit er een standaard DIN 5 pen aan 't andere eind van 't snoer?

Als dit een mic is, is 't een zeldzame. RFT? Dat is een wilde gok hoor. Maar RFT, Oost-Duits zijnde, heeft veel langer mechanische oplossingen gebruikt dan 't Westen. Ze maakten soms ook hele kleine reeksen.

De vorm zou een oude Lavalier kunnen zijn. AKG heeft iets gelijkaardigs van vorm gemaakt voor Philips. De AKG D109. Maar dat is geen condensator, maar een dynamische.

Nog een wilde gok; B&O liet ook wel eens iets maken. Dan is er nog Rusland, Hongarije...

Om de capsule te achterhalen, zeer precies meten:

- buitendiameter
- binnendiameter
Zowel van de behuizing als van de connector.
- spoed etc. van de schroefdraad

Dan begint de zoektocht, want er is geen enkele standaard voor de schroefdraad etc. van zo'n capsule. En van sommige is op 't net geen afmeting te vinden.

Als 't een condensator mic is, vraag ik me af waar de spanning vandaan komt. Een Tandberg heeft geen phantom of pip power. Tenzij iemand dat toegevoegd heeft.

Zelf zou ik al lang dat ringetje met twee gaatjes losgedraaid hebben... :violin:
Will
Donateur
Contacteer:

29 aug 2021, 15:30

Jouw antwoord brengt me een heel klein stapje verder.

Geen B&O, die staan allemaal in BeoWorld. Had wel gekund als je naar het model en de afwerking kijkt.

Een Lavalier had ik nog niet aan gedacht. In die tijd hingen die inderdaad gewoon aan een touwtje om de nek van de spreker. En zeker gezien de afmetingen zou dat kunnen.

In het binnenste blijkt een condensator te zitten. In serie met de middenaansluiting en het middencontact. 10nF 400V.
Wat ik daar nu van moet denken :think:

Aansluiting aan de andere kant van het snoer is niet origineel, daar zit nu een 3,5mm jackplug aan. Die past in een van de aansluitingen op de recorder. De recorder heeft trouwens ook een 3-pens Cannon (tegenwoordig XLR) mic ingang, maar geen fantoomvoeding.

De stekker kwam ik ook tegen op een plaatje van een bakalieten RFT microfoon. Klik

De houder heeft binnendraad en veel kapsels hebben zelf binnendraad.

Al de antwoorden op je andere vragen (afmetingen, ook van de stekker) staan al in het oorspronkelijke bericht. De spoed heb ik niet gemeten, maar ik schat 0,5 of rond die waarde.

cyrano

29 aug 2021, 20:43

Sorry, te lang naar de foto's gestaard; alweer de tekst vergeten... :oops:

23 mm diameter capsules zijn recenter en van AKG (CK33, bv.)

Maar dat kan geen condensator mic zijn met 10 nF in serie. Dan blijft dynamisch. Geen band of piezo mic. Daar is ie te klein voor. Tenzij er iets groots op schroefde, maar dat denk ik niet.
Maar waarom een C in serie met een dynamisch element? Laag afval voor een spraak mic?

Is de 6,35 mm jack stekker met twee of drie draadjes aangesloten? Ik gok op twee, gezien de rest van de constructie.

B&K heeft bij de meet microfoons ook wel eens rare aansluitingen. En die zijn over 't algemeen ook ongebalanceerd, zoals deze vermoedelijk is.
ben buchta

22 nov 2022, 23:05

Hallo,

je hebt twee stukken van Bruel&Kjaer : een coax stekker (compatibel met een 4 mm banaan stecker);
deze werden in de loop van de tijd vervangen door BNC stekkers, maar bij B&K wou men
steeds compatibel blijven met de oudere apparatuur;

het tweede stuk is een specifieke adapter

heb jij meer interesse in deze stukken kan ik een kopie van de catalogus pagina opsturen

groeten

Ben B
Will
Donateur
Contacteer:

23 nov 2022, 09:24

Hallo Ben.

Dank je voor je reactie. B&K dus, daar had ik nog niet aan gedacht.

Ja ik ben wel geïnteresseerd in die pagina van de catalogus.

ben buchta

01 dec 2022, 00:05

Beste,

ik heb efkens op de zolder moeten zoeken:

op de eerste foto ziet men een B&K coax stekker eind jaren 50, dan een nieuwere,
en nog een adapter naar BNC;
deze connectoren werden voor de audio signalen gebruikt, tot 200 kHz ;
later werd er naar BNC over geschakeld, maar traditie getrouw was het steeds mogelijk
toestellen uit een oudere generatie te verbinden;

dan een mooie Siemens stekker, NIET compatiebel met B&K

het andere stuk is een adapter om de microphoon voor versterker te kunnen gebruiken voor
elektrische signalen : dus de condensator microphoon capsule werd af geschroefd en de adapter werd
erop geschroefd; een condesator van binnen voorkomt dat de 200V polarisatie spanning de ingang (buitenwereld) bereikt;
met microphoon voorversterker wordt bij B&K bedoeld de kabel impedantie omvormer;

je vind deze adapter terug op de photo links beneden

hoopelijk heb ik je kunnen helpen
het zijn intussen collectie stukken geworden

mvg

Ben
Will
Donateur
Contacteer:

01 dec 2022, 13:10

Dank voor de genomen moeite en het uitzoekwerk.

In het verhaal verwijs je naar afbeeldingen, maar die zijn niet te zien in de post.
Vergeten, of niet gelukt om deze te plaatsen?

El torro

01 dec 2022, 22:39

Test voor de plaatjes
B&K_stecker.jpg
B&K_catalogus.jpg
ben buchta

02 dec 2022, 12:30

El torro schreef: 01 dec 2022, 22:39 Test voor de plaatjes
B&K_catalogus (1).jpg
B&K_catalogus (1).jpg
[/quote