meerkanaals volumeregeling met 1 potmeter?

Van tekentafel tot soldeerbout, in deze afdeling is alle ruimte voor eigen ontwikkeling van audio gerelateerde apparatuur. Schema's tekenen, print ontwerpen, componenten kiezen, printplaten etsen of laten maken.

Moderator: Moderators

gromsound
Contacteer:

23 jan 2023, 13:38

waarde soldeer ridders,

om de totaal verrotte multi-schuifpotmeters en betreffende print van mijn 832 functioneel te vervangen dacht ik aan een spanningsgestuurde meerkanaalsregeling middels simpele mono schuifpots. net zoiets als in de 3chip SQ decoder wordt gedaan.
Oom Johan kwam met de suggestie: motorola MC3340 maar die blijkt al sinds 1990 uit productie te zijn en bovendien te lijden aan 'interne rot', ze zijn allemaal al kaduk en niet meer verkrijgbaar.

weten jullie een goed(koop) verkrijgbaar alternatief?

volledigheidshalve, nabouw van de originele schakeling op verse print heb ik ook overwogen maar de zeer aparte meerpolige potmeters -ook nog met loudness aftak maar die heb ik niet nodig- zijn nergens te vinden.
evt was mechanische koppeling van twee stereoschuiven ook mogelijk maar die waarden bestaan niet.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Rontronix

23 jan 2023, 14:42

De SSI216x serie?

Groeten, Ron.
Will
Donateur
Contacteer:

23 jan 2023, 18:11

LM1035N
LM1036
TDA1074A (zie ah798)
TDA1524
TCA730A TCA740A
LC7535 ?
X9C503 (Digitaal aansturen?)

Voor digitale (i2c) aansturing zijn er veel te vinden, allemaal uit TV en autoradio vanaf ca 1980, maar ik vermoed dat je de zaak gewoon met een schuifpot wil aansturen.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
gromsound
Contacteer:

24 jan 2023, 10:23

ja dat klopt, zo simpel en origineel mogelijk en als het even kan ook een tijdje storingvrij...
ik ga het lijstje eens nazoeken op verkrijgbaarheid, dank zover!
Will
Donateur
Contacteer:

24 jan 2023, 10:46

Simpel en origineel kun je vergeten, het zijn allemaal "regelaars" en geen elektronische potmeters.

Kijk in de datasheets naar de standaard-applicatie en je ziet dat je feitelijk de volledige volume/balans en eventueel ook de toonregeling vervangt.
Voor quadro heb je uiteraard alles twee keer nodig, maar elk chippie is al stereo.

Het is allemaal nog redelijk verkrijgbaar (o.a. bij Tessa). En ik vermoed al dat je wat over de prijzen gaat zeggen.

Ik zal nog eens in de 832 doc kijken, met wat geluk is het op te lossen door de steekprintjes te vervangen door een nieuwe schakeling met de chips.

gromsound
Contacteer:

24 jan 2023, 11:34

zo ik heb alle datasheets doorgenomen.
de LM1036 is wat mij betreft de beste keuze. minste rommel eromheen nodig. Tessa 4,95 - 2 nodig.
schuifpots 47k lin - 5 nodig als ik tone en l/r balans voor alle 4 kanalen tegelijk bedien en volume v/a apart. Tessa 5,95. evt een stereo schuifpot idem, 1 nodig a 6,95 voor ook gekoppelde volumereleging v/a.

heb ik alleen nog een schemaatje nodig om v/a balans met 1 schuif te regelen. u weet ik ben fietsenmaker dus dit gaat me te hoog. ze gebruiken een zenerafgeleide stuurspanning van 0 - 5.4 V over de 47k regelaars. hoe los ik dit op zodat het net zo reageert als de originele 832? dus balans v/a regelaar halverwege = normaal volume, schuiven = per kant afname zonder dat de andere kant wijzigt. :think:
met wat geluk is het op te lossen door de steekprintjes te vervangen door een nieuwe schakeling met de chips.
de originele potmeters zijn rip, de dubbellaags print ook en die aparte potmeters zijn nergens verkrijgbaar... het hele spul zal eruit moeten.
snameroc
Donateur

24 jan 2023, 11:41

Ik heb ooit een donor aan kojak over gedaan. Misschien zitten daar de potmeters nog in. Toen hij hem mernam ontbraken alleen de vu meters vlgns mij.
Bij mijn 832 heb ik daar geen problemen mee
Will
Donateur
Contacteer:

24 jan 2023, 12:27

Die potmeters zijn van hetzelfde soort als die in de magnocontrollers. Die heb ik open gemaakt, dan helemaal schoon gemaakt (de verzilverde baan was flink geoxideerd) en dan wat nieuw "vet" er in. Volspuiten met ipa hielp hooguit voor twee dagen.

Na een grondige behandeling nooit meer last gehad.

Dus een donor heeft ook mijn voorkeur, want simpel gaat het niet worden.

Will
Donateur
Contacteer:

24 jan 2023, 14:38

Globale aanpak:
- Volume/contour verwijderen en doorverbinden
- Eerst door versterkertrapje heen (TS401,402 etc) ivm signaalniveau (22mV is erg weinig, 320mV is veel beter voor IC)
- Toonregeling vervangen door Volume/Balans(L/R)/toonregeling (en dit 2x, alleen Lf/r is getekend)
- Nieuwe (mono) Potmeters voor/achter (Toon en L/R) koppelen.
- Volume en V/A-regeling handig koppelen (allemaal mono potmeters) : door Volumeschuif en Voor/Achter schuif handig te verbinden blijft de originele V/A regeling bestaan. Dit deel is niet getekend
22RH832_potmeters_globaal.jpg

Will
Donateur
Contacteer:

24 jan 2023, 14:55

Volume en Voor/Achter(f/r)balans
Blauwe blokken zijn de IC's

22RH832_voor_achter.jpg

Will
Donateur
Contacteer:

24 jan 2023, 15:02

Waarom zelf gaan bedenken... Klikklik

Idem met een TDA1524 Klikklak

gromsound
Contacteer:

24 jan 2023, 16:08

dank u! die potmeteropstelling had ik zelf niet verzonnen [dummy emoticon] wat voor waarden voor de weerstanden en de potmeters?

uit de specsheets had ik de LM1036 gekozen boven de TDA1524A ivm eenvoudigste opbouw, ze kosten hetzelfde bij Tessa, is er een technisch gebaseerde voorkeur aan te geven?

die paar dingen plak ik wel op strokenprint, net weer een voorraadje gekocht. de schuiven moeten sowieso op een aparte montageplaat onder de originele knoppen.
ik neem aan dat de 1 tors voortrapjes in de 832 niet nodig zijn, zit er al in?

MC schuiven had ik ook al bedacht, sloopvoorraad zat even nakijken welke waarde ze zijn.
aan de andere kant is nieuw de eerste tijd kraakvrij. voor die paar eu scheelt het veel ergernis. na 15 jaar ellende met die kraak/uitvalbak :(

Kojak heeft alleen nog 2 complete werkende 832's over, beetje zonde om alleen voor die schuivenprint te demonteren. ik meen dat de donor destijds bij een mooie 832 mee is verkocht aan Rene/Marion.
Will
Donateur
Contacteer:

24 jan 2023, 18:22

Ik zal er eens induiken, al die vragen.
Alvast een paar aandachtspunten:

De potmeters moeten lineair zijn (jawel!). Normaal zijn potmeters voor volume of opnameniveau logaritmisch. Kijk uit met sloopvoorraad.

Kwa schakeling zit er niet veel verschil tussen beide IC's, scheelt hooguit een paar componenten. Daar zou ik de keuze niet op baseren
De LM1036 is de armeluisversie van de LM1035.
De TDA is van Philips... 8)

De waardes van de componenten (m.n. de C's) bepalen het gedrag/de eigenschappen van de toonregeling en ook de contour.
De contour-mogelijkheid van de IC's zou ik gebruiken. Niet veel meer dan een simpel draadje naar bestaande schakelaar(s)

gromsound
Contacteer:

24 jan 2023, 22:06

vraag gaat voornamelijk om de weerstandswaarden in jouw balans schetsje, de rest staat wel in de spec.
lijkt me dat het volume toch gaat toenemen als je vanuit midden naar front of back schuift? (fietsemaker alert sorry).

de spec van de lm1035 vermeldt tov de lm1036 echter duidelijk slechtere noise waarden. en de laatste kan uit met veel minder rommel eromheen. in hoeverre de TDA1524 nog zuiver philips is.... de lm1036 wordt al wel ergens 'obsolete' genoemd, maar is ondertussen gewoon verkrijgbaar. als er ooit een doorfikt wil ik natuurlijk wel een verse kunnen kopen.

laatste vraag dan (hoop ik): de uitgangsspanning wordt opgegeven als max 3V dat is 2x MFB nivo. dus verplicht verzwakken met een spanningsdelertje op t eind? ik wil liever niet steeds gaan draaien aan de boxregelaars.

eigenlijk bekruipt me het gevoel dat ik beter een heel nieuw quadro voorversterkertje kan bouwen met deze spullen dan dat ouwe lijk oplappen, de pickup en de tuner gebruikte ik toch al nauwelijks resp. niet meer. kom je weer terug op dat 'project 209 replica' :D rijtje schakelbare din/cinch in bussen, pupversterkerunitje uit een sloopradio, keuzeknop stereo-quadro (-evt ook SQ, dat flutprintje kan er dan ook wel bij in). stekkervoedingkie, visoogdoosje erom klaaro. ik heb nou toch tijd zat :)
Laatst gewijzigd door gromsound op 25 jan 2023, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Will
Donateur
Contacteer:

25 jan 2023, 10:57

Wat gaat het worden? Een 832 mod of een 209-Q?

Mbt tot de IC's: die zijn allemaal obsoleet en oude voorraad die toevallig nog ergens in een laatje ligt. Tegenwoordige IC's worden allemaal digitaal aangestuurd (I2C, ook door Philips bedacht in de jaren 70/80. Lichtjaren vooruit nietwaar :wink: )
Vrij zeker dus allemaal originele chips.

Een tijdje geleden zijn er in China kitjes gemaakt (waarschijnlijk nav de ontwerpen in de twee links van hierboven) en kon je voor een luttel bedrag zo een kant en klare 1035/1036/TDA schakeling kopen bij Ali, Banggood etc. Klikklik

Ik kijk nog even in de 1036 datasheet voor de f/r schakeling weerstandswaarden.

Plaats reactie