Via facebook heb ik een 22RH621 tuner overgenomen. Natuurlijk zat de afstemcondensator muurvast en zat het schaalkoord er los bij.
De afstemcondensator was dus gemakkelijk los te krijgen m.b.v. de tips van Will.
Ook waren alle wieltjes van het schaalkoord bij deze tuner gelukkig nog niet afgebroken. Wel was het chassis beschadigd en rechts achter was er een stuk uit de hoek afgebroken:
Bij de trekontlasting van het netsnoerzit ook een breuk:
Verder waren alle 4 de steuntjes van de hoofdprint afgebrokkeld:
Zo waren alle 4 deze steuntjes er aan toe.
Ik had nog een donor 651 staan, waarvan de afstem indicator stuk is en waar de wieltjes van het schaalkoord afgebroken zijn. De afgebroken stukjes zijn helaas verdwenen en er ontbreekt ook een wieltje. Dus maar besloten om deze 651 op te offeren voor de 621.
Vervolg in de volgende post.
22RH621 revisie
Moderator: Moderators
Laatst gewijzigd door correltje op 05 mar 2023, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
MFB servicepunt in het zuiden van het land.
Hier het leeggemaakte chassis van de 651:
De rest is echter nog gewoon heel, dus toch maar besloten om door te gaan. Ik heb de gaten bij de voorste steuntjes doorgeboord en vanaf de onderkant lange M3 boutjes geplaatst. De hoofdprint wordt later m.b.v. moertjes aan zowel de boven, als de onderkant vast gezet.
Helaas brak er een stuk uit de bodem bij het boren van het 3mm gaatje aan de rechterkant. Waarschijnlijk te veel kracht gezet, tijdens het boren.
Links voorzichtiger geweest en daar bleef de boel heel.
De stukken zo goed en zo kwaad als dat ging terug gelijmd en aan de binnenkant een plaatje aluminium gelijmd, ter versteviging.
Nu het gaatje voorzichtig verder uitgeboord, dat ging gelukkig goed. Omdat het steuntje zo schuin afgebrokkeld was, heb ik nog een hoekje gemaakt, wat aan de ene kant op de kunststof rand steunt en aan de andere kant op het aluminium plaatje, zodat het M3 boutje niet scheef getrokken wordt.
Excuses voor de wat wazige foto, maar als je goed kijkt is toch wel te zien, hoe ik het gemaakt heb.
Op de foto is te zien dat hier bij het losdraaien van de voorste schroefjes van de hoofdprint, de steuntjes ook afgebrokkeld zijn... 
De rest is echter nog gewoon heel, dus toch maar besloten om door te gaan. Ik heb de gaten bij de voorste steuntjes doorgeboord en vanaf de onderkant lange M3 boutjes geplaatst. De hoofdprint wordt later m.b.v. moertjes aan zowel de boven, als de onderkant vast gezet.
Helaas brak er een stuk uit de bodem bij het boren van het 3mm gaatje aan de rechterkant. Waarschijnlijk te veel kracht gezet, tijdens het boren.
Links voorzichtiger geweest en daar bleef de boel heel.
De stukken zo goed en zo kwaad als dat ging terug gelijmd en aan de binnenkant een plaatje aluminium gelijmd, ter versteviging.
Nu het gaatje voorzichtig verder uitgeboord, dat ging gelukkig goed. Omdat het steuntje zo schuin afgebrokkeld was, heb ik nog een hoekje gemaakt, wat aan de ene kant op de kunststof rand steunt en aan de andere kant op het aluminium plaatje, zodat het M3 boutje niet scheef getrokken wordt.
Excuses voor de wat wazige foto, maar als je goed kijkt is toch wel te zien, hoe ik het gemaakt heb.
Klaar voor de transplantatie?
Getransplanteerd!
De voeding met de voorkeurzender potmeters, de voedingstrafo en de spanningsselector moeten nog worden vastgezet.
Hieronder is te zien hoe de hoofdprint aan de voorkant vast is gezet.
Vervolg weer in de volgende post.
Getransplanteerd!
De voeding met de voorkeurzender potmeters, de voedingstrafo en de spanningsselector moeten nog worden vastgezet.
Hieronder is te zien hoe de hoofdprint aan de voorkant vast is gezet.
Uitsparingen in de afdekplaat voor de service luiken gemaakt:
Nadat alles gemonteerd is, ook het schaalkoord weer teruggelegd:
Zo ziet het er nu uit:
Nadat alles gemonteerd is, ook het schaalkoord weer teruggelegd:
Zo ziet het er nu uit:
Het front geplaatst:
De typesticker zat erg los op het oude chassis en kon dus mooi overgezet worden op het donor chassis:
Hierna zijn de elco's en de zwartpoot torren nog vervangen. Ook zit er één germanium transistor in de voeding van deze tuner: en AC187K.
Deze heb ik vervangen door een BD139. Dit kan zonder problemen; het koellichaam, waar deze tor op gemonteerd is, zit elektrisch nergens mee verbonden, dus er hoeft geen isolatie plaatje gemonteerd te worden. Wel even opletten dat je de B en C even kruist.
Ik heb deze tuner ook voorzien van LED verlichting, maar dat zal ik in een ander topic behandelen.
Grtz,
Cor
De typesticker zat erg los op het oude chassis en kon dus mooi overgezet worden op het donor chassis:
Hierna zijn de elco's en de zwartpoot torren nog vervangen. Ook zit er één germanium transistor in de voeding van deze tuner: en AC187K.
Deze heb ik vervangen door een BD139. Dit kan zonder problemen; het koellichaam, waar deze tor op gemonteerd is, zit elektrisch nergens mee verbonden, dus er hoeft geen isolatie plaatje gemonteerd te worden. Wel even opletten dat je de B en C even kruist.
Ik heb deze tuner ook voorzien van LED verlichting, maar dat zal ik in een ander topic behandelen.
Grtz,
Cor
Mooi gedocumenteerd. Chapeau!
Tjerk
Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
- Will
- Donateur
- Contacteer:
Mooie restauratie Cor.
Afgebroken plastic komt me bekend voor bij de 651.
Ook de afgebroken schaalkoordloopwielsteuntjes.
Daar is zelfs een Philips servicebericht van. Dus blijkbaar kwam dat al snel voor en is het gewoon een slecht ontwerp.
Afgebroken plastic komt me bekend voor bij de 651.
Ook de afgebroken schaalkoordloopwielsteuntjes.
Daar is zelfs een Philips servicebericht van. Dus blijkbaar kwam dat al snel voor en is het gewoon een slecht ontwerp.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Es ‘t good is moste ‘t good laote.
De pin-out van een BD139 is anders dan van een AC187. Bij de AC187 zit de basis in het midden en de collector daarnaast. De pin-out is dus E B C.
Bij een BD139 zit de collector in het midden; de pin-out is dus E C B. De basis moet je dus kruisen met de collector, zie foto (sorry voor de wazige foto):
Beetje duidelijk zo?
Grtz,
Cor
- Will
- Donateur
- Contacteer:
En het huisje van de BD139 is verbonden met de Collector. Het huisje van een AC187 is geïsoleerd (tenminste, als het goed is en dat is bij die tiktorren nier meer helemaal zeker)
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.