Beste leden,
Ik ben in het bezit van een set Philips FB-820 speakers.
Ik heb een vraag hierover:
Ik overweeg een zogenaamde 're-cap' uit te voeren op de scheidingsfilters van de set FB-820's. Hiervoor heb ik de kast reeds geopend om bij het scheidingsfilter te kunnen komen, echter, het scheidingsfilter zit behoorlijk vast aan de binnenzijde van de behuizing. Ik zie geen bevestigingsschroeven en met kracht wrikken en draaien wil ik niet zomaar doen.
Weet iemand hoe ik het scheidingsfilter 'netjes' los kan krijgen zonder schade aan de behuizing en/of het filter te veroorzaken?
Dank voor informatie.
Philips FB-820 scheidingsfilter
Moderator: Moderators
-
Bedankt KnarF. Ik ken die foto's ook van een andere topic; ook erg interessant met veel informatie.
Goed idee; in die spoel. Ik ga kijken. Bedankt en ik kom er op terug.
Goed idee; in die spoel. Ik ga kijken. Bedankt en ik kom er op terug.
-
Leuk dat je deze FB820's gaat opwaarderen!
De mijne liggen nog te wachten op zo'n actie maar heb meer plannen dan tijd/energie.
Qua demping ben ik van plan ze aan te pakken zoals ik dat bij mijn FB821's heb gedaan: viewtopic.php?f=9&t=7803

De mijne liggen nog te wachten op zo'n actie maar heb meer plannen dan tijd/energie.

Qua demping ben ik van plan ze aan te pakken zoals ik dat bij mijn FB821's heb gedaan: viewtopic.php?f=9&t=7803
Meten is weten en weten wat je meet.
-
Dank, Karsten, voor je vriendelijke reaactie.
Ik heb deze set sinds mijn jeugd in bezit. Enkele jaren terug de conusranden laten vervangen door rubberen varianten.
Nu wil ik aldus het filter reviseren en ook de demping in de behuizing daarna aanpassen.
Ook deze set heeft verschillende elco's per speaker (zie foto's). Ook ik was enigzins verrast hierover. Ik wil nu eerst de waarden van alle condensatoren achterhalen waarna ik rustig ga kijken naar goede vervangingen.
Het filter van de ene speaker: En het filter van de andere:
Ik heb deze set sinds mijn jeugd in bezit. Enkele jaren terug de conusranden laten vervangen door rubberen varianten.
Nu wil ik aldus het filter reviseren en ook de demping in de behuizing daarna aanpassen.
Ook deze set heeft verschillende elco's per speaker (zie foto's). Ook ik was enigzins verrast hierover. Ik wil nu eerst de waarden van alle condensatoren achterhalen waarna ik rustig ga kijken naar goede vervangingen.
Het filter van de ene speaker: En het filter van de andere:
Laatst gewijzigd door Jenson Warwick op 19 mar 2023, 01:06, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Knarf, je had gelijk. De schroeven zitten in de spoelen. Hierbij een foto waarbij je er één nog net ziet zitten. De andere zit in de iets kleinere spoel. Dank.
-
Hier de FB-820 woofers nog op hun plaats maar de sierringen al wel verwijderd:
Vervolgens de woofers en de lijmresten verwijderd:
Vervolgens de woofers en de lijmresten verwijderd:
-
Foto's van de Philips FB-820 scheidingsfilters. De gebruikte condensatoren zijn per scheidingsfilter verschillend:
Laatst gewijzigd door Jenson Warwick op 20 mar 2023, 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Philips FB-820 scheidingsfilter:
-
Dit is wat ik tot zover kan uitlezen aan gegevens van de condensatoren op het FB-820 scheidingsfilter. Sommige condensatoren zijn zo gedraaid dat ik het niet goed kan aflezen nu ze nog vastzitten op de printplaat:
2x 33uF, 35VAC, bipolar
1x 22uF, 35VAC / 100 VDC
1x 8u2 - 100V-35V AC, bipolar
1x 35V AC, L-A8
Mogelijk heeft iemand hier op dit forum de volledige gegevevens al?
Advies over goede vervangers / een mooie upgrade waardeer ik zeer. Ik lees zelf momenteel wat af online over Jantzen, Mundorf, MKP varianten. Voor mij als beginner indrukwekkend. Wel blij dat ik nu begonnen ben met de restauratie.
Overigens vond ik het nog best lastig de audiokabel van de middentoner los te krijgen om het filter te kunnen verwijderen. Deze kabel zat vastgelijmd (soort van harslijm voor mijn gevoel) in het spaanplaatje van de middentoner behuizing. Door de punt van mijn schroevendraaier te verhitten kon ik de lijm laten smelten en ruimte vrij krijgen om de kabel eruit te trekken, met de aansluitingen intact. Afijn, een geduldig werkje maar gelukt.
Alle informatie en / of advies welkom. Bij voorbaat dank.
2x 33uF, 35VAC, bipolar
1x 22uF, 35VAC / 100 VDC
1x 8u2 - 100V-35V AC, bipolar
1x 35V AC, L-A8
Mogelijk heeft iemand hier op dit forum de volledige gegevevens al?
Advies over goede vervangers / een mooie upgrade waardeer ik zeer. Ik lees zelf momenteel wat af online over Jantzen, Mundorf, MKP varianten. Voor mij als beginner indrukwekkend. Wel blij dat ik nu begonnen ben met de restauratie.
Overigens vond ik het nog best lastig de audiokabel van de middentoner los te krijgen om het filter te kunnen verwijderen. Deze kabel zat vastgelijmd (soort van harslijm voor mijn gevoel) in het spaanplaatje van de middentoner behuizing. Door de punt van mijn schroevendraaier te verhitten kon ik de lijm laten smelten en ruimte vrij krijgen om de kabel eruit te trekken, met de aansluitingen intact. Afijn, een geduldig werkje maar gelukt.
Alle informatie en / of advies welkom. Bij voorbaat dank.
Met die kabel ben je wel even zoet geweest begrijp ik, zo’n probleem ben ik gelukkig nog niet tegengekomen!
Daar zal ook nog een waarde in μF op moeten staan. Indien echt onleesbaar staat dat misschien wel ergens op het forum, de FB820 is bij mij (nog?) niet in huis geweest.
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
-
Ik heb inmiddels van alle condensatoren de waarden kunnen aflezen:
2x 33uF, 35V
1x 22uF, 35V
1x 8u2, 35V
1x 3u3, 35V
Wat betekend eigenlijk precies die 8u2 en 3u3?
Moet ik dat lezen als 8.2uF / 3.3uF ?
2x 33uF, 35V
1x 22uF, 35V
1x 8u2, 35V
1x 3u3, 35V
-
Ik lees ondertussen aardig wat mooie en interessante topics op dit forum door.
Ook eentje tegengekomen (van Karsten; en dank!) waarin de originele condensatoren van de FB-821 worden vervangen door axiale MKP’s van SCR, 110Vac/250Vdc.
Waarom specifiek dit merk en waarom die waarden (110Vac/250Vdc)? Moeten de vervangende condensatoren niet dezelfde waarden aanhouden? Dus, in mijn geval voor de FB-820 bijvoorbeeld een 33uF, 35V condensator vervangen met een audiograde variant met dezelfde waarden?
Ik lees door...met aardig wat bomen die in de weg van het bos staan
Ook eentje tegengekomen (van Karsten; en dank!) waarin de originele condensatoren van de FB-821 worden vervangen door axiale MKP’s van SCR, 110Vac/250Vdc.
Waarom specifiek dit merk en waarom die waarden (110Vac/250Vdc)? Moeten de vervangende condensatoren niet dezelfde waarden aanhouden? Dus, in mijn geval voor de FB-820 bijvoorbeeld een 33uF, 35V condensator vervangen met een audiograde variant met dezelfde waarden?
Ik lees door...met aardig wat bomen die in de weg van het bos staan

Je kunt er net instoppen wat je zelf leuk vindt aan audiograde spul, zolang de capaciteit (μF) maar gelijk is aan de originele waarde en de werkspanning niet (veel) lager. Hoger mag wel in dat laatste geval, en de werkspanning van MKP’s ligt bijna altijd hoger.
SCR maakt prima condensatoren voor een prettige prijs, niets mis mee. Zelf gebruik ik meestal Audyn Q4 omdat de winkel waar ik vaak spullen koop die toevallig heeft. Ook dit zijn geen dure condensatoren.
Natuurlijk staat het je geheel vrij om er bijvoorbeeld Duelund in te stoppen, waarmee de condensatoren duurder worden dan wat de boxen meestal kosten. Maar dit is geen High End set hè, als je al verschillen tussen MKP’s kunt horen (ik kan het niet) dan moet je toch wel andere boxen hebben.
Als je deze boxen verder wilt verbeteren kun je beter eens kijken naar een upgrade van de demping, Karsten heeft daar veel over geschreven. Wat dat betreft zit er ook geen verschil tussen de FB820 en 821.
SCR maakt prima condensatoren voor een prettige prijs, niets mis mee. Zelf gebruik ik meestal Audyn Q4 omdat de winkel waar ik vaak spullen koop die toevallig heeft. Ook dit zijn geen dure condensatoren.
Natuurlijk staat het je geheel vrij om er bijvoorbeeld Duelund in te stoppen, waarmee de condensatoren duurder worden dan wat de boxen meestal kosten. Maar dit is geen High End set hè, als je al verschillen tussen MKP’s kunt horen (ik kan het niet) dan moet je toch wel andere boxen hebben.
Als je deze boxen verder wilt verbeteren kun je beter eens kijken naar een upgrade van de demping, Karsten heeft daar veel over geschreven. Wat dat betreft zit er ook geen verschil tussen de FB820 en 821.
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
JaJenson Warwick schreef: ↑22 mar 2023, 17:03
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)