Nu en dan kom je een icoon van Philips tegen die het vraagt om opgeknapt te worden. De piramide 22AV1993 en de 2 subs 22AV1994 is zo’n gave iconische (qua looks althans) set. Destijds leverbaar bij de matchline serie van Philips.
Plan van aanpak subs AV1994:
- schoonmaken
- Kastherstel (ivm openstaande lijmverbindingen)
- Luchtdicht maken
- Vergane demping vervangen
- Philips logo’s opknappen
- Filters per stuk voorzien van 2 nieuwe elco’s (4x 100Uf)
- Solderingen filter vernieuwen
- Woofers refoamen
- Herstellen cups tbv woofers (magnetically shielded)
- Chromen pootjes ontdoen van roest
Plan van aanpak AV1993 (piramide)
- schoonmaken
- Tweeters repareren (door vergane lijm lagen de magneten op de bodem)
- Refoamen mids
- Elco mid vervangen (100uf)
- Elco hoog vervangen voor mkt (2.2uf)
- Beetje demping bij de mid plaatsen
Wat viel op?
De vergane lijmverbinding van de tweeters en woofers. Het viel allemaal zo uit elkaar. Iets om op te letten mocht je zo’n set ook hebben staan.
De woofers hebben een kleiner diameter magneet dan de broer in o.a. de FB563. Er zit ivm het “magnetically shielded” een tweede nog kleinere magneet op gelijmd. Daarnaast gaat over beide magneten een metalen cup. De cup kwam onverwachts los tijdens het refoamen. De lijm was volledig vergaan.
Morgen aansluiten en testen. Dan volgen nog de foto’s waarop ze klaar zijn.
Opknappen 22AV1993/4 piramide en subs
Moderator: Moderators
- Hoewie Loewie
- Donateur
- Contacteer:

Erres SX6393 SX6194 SR3390 SX6290 - Aristona AR8530 SG1408 CD1202 - Philips AG2230 GA160 GA202 GA212 GF403 AF977 GL565 RH423 RH426 RH532MFB FA880 FB820 RH742 CD100 CD104 CD950 AH170 AH180 N2221 en heul veul Superscope.
www.superscopeaudio.nl

Dank! Ik vind het nu het aangesloten is ook een mooi eindresultaat. Het heeft wat. Qua geluid moet ik nog even luisteren maar zover klinken ze ook erg leuk. Alles moet nog inspelen natuurlijk. Ze klinken in ieders geval lekker vol en niet te “tv-achtig”, zoals ik verwachtte omdat ze daar voor ontwikkelt zijn. Hierbij vast een foto naast de FB860 voor het perspectief.
Laatst gewijzigd door 8sixtie op 16 mei 2023, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Netjes hoor heb wel een zwak voor matchline spullen 

Bestaat er medicatie voor het stapel virus
Helaas nog niet
Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien
Gezocht F610 meubel JVC VT700 tuner

Helaas nog niet

Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien

Gezocht F610 meubel JVC VT700 tuner
Dank! Leuk om het ook hier weer te delen.
Ik heb ze nu een paar dagen de tijd gegeven. Ze klinken echt prima. Niet dat ze hier andere speakers zullen vervangen maar ik ben blij dat ik ze heb opgeknapt. Met name Rock klinkt gewoonweg goed. R&B vraagt iets te veel van de combinatie maar ach. Voorlopig nog even wat uren geven om verder in te spelen. Daarna toch wel op marktplaats omdat het zoals altijd, weer in de weg gaat staan
. Hoe dan ook veel plezier gehad met het opknappen, luisteren en de wetenschap dat er weer iets van Philips een ronde mee kan.
Ik heb ze nu een paar dagen de tijd gegeven. Ze klinken echt prima. Niet dat ze hier andere speakers zullen vervangen maar ik ben blij dat ik ze heb opgeknapt. Met name Rock klinkt gewoonweg goed. R&B vraagt iets te veel van de combinatie maar ach. Voorlopig nog even wat uren geven om verder in te spelen. Daarna toch wel op marktplaats omdat het zoals altijd, weer in de weg gaat staan