Hoi iedereen, bestaan er vervangingen voor de speaker en source selector schakelaars bij een 22AH305? Ze veroorzaken namelijk wat ruis (even heen en weer switchen brengt soms verbetering), en reinigen met Kontakt Cleaner 601 lijkt maar beperkt effect te hebben. Of probeer ik beter eens met en sterker product zoals IPA of Kontakt 61?
De schakelaars en omliggende pcb zien er overigens wat vettig uit, dus misschien is WD-40 van een vorige eigenaar ook een issue?
Vervaning Speaker en Source Selector 22AH305
Moderator: Moderators
- Will
- Donateur
- Contacteer:
De luidsprekers worden geschakeld door relais, de schakelaar stuurt enkel de relais aan.
Als de input-schakelaar kraakt is er feitelijk maar één goede remedie: uit elkaar halen, netjes schoonmaken en een beetje vet aan de contacten (vaseline of vet voor schakelcontacten, ook wel eens contactvet genoemd).
Schoonspuiten met ipa of zo en dan inspuiten met Kontakt-xx helpt alleen als de schakelaar dagelijks gebruikt wordt. Een maand wegzetten en het is weer hetzelfde.
En WD40 in elektronica is voor mij helemaal uit den boze...
Als de input-schakelaar kraakt is er feitelijk maar één goede remedie: uit elkaar halen, netjes schoonmaken en een beetje vet aan de contacten (vaseline of vet voor schakelcontacten, ook wel eens contactvet genoemd).
Schoonspuiten met ipa of zo en dan inspuiten met Kontakt-xx helpt alleen als de schakelaar dagelijks gebruikt wordt. Een maand wegzetten en het is weer hetzelfde.
En WD40 in elektronica is voor mij helemaal uit den boze...
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Es ‘t good is moste ‘t good laote.
- Thomas
- Site Admin
- Contacteer:
Wat jij ruis noemt, is waarschijnlijk kraak en brom. Je zou de source schakelaar eens flink kunnen doorspoelen met ipa (isopropanol) om alle rommel van eerdere “techneuten” eruit te spoelen. Apparaat schuin naar voren zetten en de ipa rijkelijk van achteren in de schakelaar spuiten, aantal keer bedienen en nogmaals spuiten. en met een stuk keukenrol of tissue alles opvangen dat eruit loopt aan de voorkant.
Dan de zaak een paar uur goed laten drogen en een wolkje contact 390 spray erin spuiten. Een wolkje is een beetje!
Dit zou je probleem met betrekking tot de source schakelaar moeten oplossen.
Zoals Will al schreef, de speakers worden door relais geschakeld: wanneer dus af en toe een luidspreker uitvalt of kraakt, moeten waarschijnlijk de relais worden gedemonteerd en de contactjes hiervan gereinigd worden.
Dan de zaak een paar uur goed laten drogen en een wolkje contact 390 spray erin spuiten. Een wolkje is een beetje!
Dit zou je probleem met betrekking tot de source schakelaar moeten oplossen.
Zoals Will al schreef, de speakers worden door relais geschakeld: wanneer dus af en toe een luidspreker uitvalt of kraakt, moeten waarschijnlijk de relais worden gedemonteerd en de contactjes hiervan gereinigd worden.
Anecdotische ervaringen suggereren dat relais altijd moeten worden vervangen. Ook hier geldt dat schoonmaken/poetsen/schuren van de contacten even helpt maar dat uitval na enige tijd weer terugkomt.
Voor jou wel, voor mij ook maar je zal ze de kost moeten geven...
Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
-
Aha, bedankt voor de tips. Ik had er zelf nog niet bij stil gestaan dat de luidsprekers door de relais geschakeld worden, maar logisch natuurlijk… Om te beginnen zal ik even starten met een grondige IPA reiniging van input schakelaar en de relais, kwestie van uit te sluiten dat dat effectief het probleem is. De relais hebben zo te zien geen behuizing, ik vermoed dat dat ook niet helemaal ‘origineel’ is 

- Thomas
- Site Admin
- Contacteer:
Mee eens, maar een vervangend relais met deze footprint heb ik nog niet kunnen vinden. Daarom reinig ik het liever, in plaats van te moeten prutsen met een verloop printje of draadjes. Je kunt het relais vrij makkelijk ver genoeg demonteren om met een glasvezelstift de contactjes allemaal keurig blinkend te poetsen. Dan wat contact vet erop tegen de oxidatie en vonk overslag, dan moet het zeker weer een hele tijd goed gaan.
- Thomas
- Site Admin
- Contacteer:
Dat is zeker niet origineel, er hoort een doorzichtig plastic kapje overheen te zitten. Er heeft dus vast al eens iemand zitten prutsen in die versterker.BlueArchon schreef: ↑23 mei 2023, 22:34 De relais hebben zo te zien geen behuizing, ik vermoed dat dat ook niet helemaal ‘origineel’ is![]()