Fortissimo 2 x100 2FG573

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

ChromeMaximaII
Donateur

13 sep 2023, 18:32

BTPaul schreef: 13 sep 2023, 17:22 Even terug in de tijd vwb de behuizing/koeling/SMPS: met wat ik 4-5 mnd geleden wist, zag ik geen aanleiding om een kast te kopen waarbij de torren aan de zijkant op externe koellichamen worden gemonteerd. Dit werd ingegeven door de handleiding vd ontwerper zelf (inbouw met koellichaam in een omkasting) met voldoende passieve ventilatiemogelijkheden,
Er valt je niets te verwijten. Je mag er van uitgaan dat het ontwerp wat je gaat bouwen met de voorgeschreven materialen klopt. Je zou Ton Giesberts kunnen vragen of de warmteontwikkeling wat je waarneemt abnormaal is. Ik heb verder met alles wat ik heb voorgerekend aangenomen dat de ruststromen uit de handleiding ook daadwerkelijk kloppen in jouw versterker. Dat zou je nog kunnen controleren door de spanningsval over elke emitterweerstand R50, R51,R54 en R55, afzonderlijk te meten als de versterker op bedrijfstemperatuur is. Overtuig jezelf er verder van dat de versterker niet staat te oscilleren. Dat is vaak een verborgen oorzaak van overbodige warmteontwikkeling.

BTPaul schreef: 13 sep 2023, 17:22 Als ik met wat ik nu weet en bijgeleerd heb dit leuke en leerzame project overnieuw mocht doen, dan had ik zeer waarschijnlijk....
...een ander, meer conventioneel versterkerontwerp overwogen. :shifty:
Regenpak
Contacteer:

13 sep 2023, 22:13

ChromeMaximaII schreef: 13 sep 2023, 18:32meer conventioneel versterkerontwerp
Hoe langer ik hier naar kijk hoe meer problemen ik krijg met die maffe bootstrapschakeling in de VAS. Het is me totaal onduidelijk welk probleem Ton Giesberts hiermee heeft willen oplossen. Misschien moet ik het verhaal nog eens effe bestuderen. Maar echt gemotiveerd ben ik daar niet voor...

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
snameroc
Donateur

13 sep 2023, 22:24

Heb je al eens gemeten hoeveel watt het geheel uit het net opneemt?
Dan heb gelijk een idee hoeveel warmte ontwikkeling er is.
ChromeMaximaII
Donateur

13 sep 2023, 22:35

Regenpak schreef: 13 sep 2023, 22:13 Hoe langer ik hier naar kijk hoe meer problemen ik krijg met die maffe bootstrapschakeling in de VAS. Het is me totaal onduidelijk welk probleem Ton Giesberts hiermee heeft willen oplossen.
Ik kom niet verder dan dat het een oplossing is om symmetrisch te kunnen bootstrappen en zo de eindtrap zowel positief als negatief helemaal uit te kunnen sturen tot aan de voedingsrails. Zonder die constructie zou de VAS een eigen, hogere voedingsspanning moeten hebben om tot hetzelfde resultaat te komen. :think:
BTPaul
Donateur

13 sep 2023, 23:32

snameroc schreef: 13 sep 2023, 22:24 Heb je al eens gemeten hoeveel watt het geheel uit het net opneemt?
Dan heb gelijk een idee hoeveel warmte ontwikkeling er is.
Nee, niet op de netingang gemeten. Wel gemeten op de ingang vd versterker dus tussen voeding en versterker:

Ruststroom opname zat per versterker nauwelijks verschil in: +310mA/-290mA en +260mA/-250mA Volgends het boekje had dit 300mA +/- 10% moeten zijn. Gezien het minimale onderlinge verschil tussen +/- per versterker hier niets mee gedaan.

Gemeten met kortgesloten ingangen zonder belasting. P in rust = 20,5W en 24W

En dat ligt dus heel erg dicht bij wat Duncan een paar reacties terug al berekend had.

Dat zal dan in ieder geval al in warmte worden omgezet.
Laatst gewijzigd door BTPaul op 13 sep 2023, 23:43, 2 keer totaal gewijzigd.
BTPaul
Donateur

13 sep 2023, 23:35

ChromeMaximaII schreef: 13 sep 2023, 18:32
BTPaul schreef: 13 sep 2023, 17:22 //
Je zou Ton Giesberts kunnen vragen of de warmteontwikkeling wat je waarneemt abnormaal is. Ik heb verder met alles wat ik heb voorgerekend aangenomen dat de ruststromen uit de handleiding ook daadwerkelijk kloppen in jouw versterker. Dat zou je nog kunnen controleren door de spanningsval over elke emitterweerstand R50, R51,R54 en R55, afzonderlijk te meten als de versterker op bedrijfstemperatuur is. //
Wat nog na te meten was van R7 t/m R42 en R55 vlg bouwbeschrijving had warm een afwijking van < 0,1V +/- .

Deze metingen gelden voor beide versterkers. Zie svp ook mijn antwoord op de vraag van Johan.

Dat is grotendeels overeenkomstig bouwbeschrijving.
Laatst gewijzigd door BTPaul op 14 sep 2023, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Regenpak
Contacteer:

14 sep 2023, 06:54

ChromeMaximaII schreef: 13 sep 2023, 22:35en zo de eindtrap zowel positief als negatief helemaal uit te kunnen sturen tot aan de voedingsrails
Daar kom ik inderdaad ook op uit. De vraag is wat je ermee wint. Paar volt meer uitgangsspanning bij clippen. Misschien wel leuk om dat eens in LTSpice te prakken...

Edit: Maakt geen reet uit. Bij V+=+40 V is bij snortissimo_regular V(clip)=35.86 V en bij snortissimo_boot 36.48 V. Dit is bij de zeer royale ruststroom van 0.44 resp. 0.54 A. Zal later vandaag de plaatjes plaatsen want ik moet nu op jacht naar DCC spelers. Die gaan naar iemand die er wel verstand van heeft.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Regenpak
Contacteer:

15 sep 2023, 06:41

Hierbij de plaatjes:
Dit is de standaard output met de diodes in de VAS:
snortissimo_reg_plot.png

Dit is de versie met bootstrapelco's:
snortissimo_boot_plot.png

Dit zijn de schema's en LTSpice files:
bootissimo.zip
(58.34 KiB) 1 keer gedownload

Wat me wel opvalt is de maffe afronding in plaats van harde clipping. Op zich niet verkeerd maar snappen doe ik het niet.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Plaats reactie