Boxen vergelijk bij Jan Otte.

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

piet2401
Donateur

15 sep 2023, 10:41

De boxen vergelijk bij Jan Otte.
Heel gezellige en leerzame dag. Annegreet, de vrouw van Jan heeft ons aardig in de watten gelegd.
Mijn meegebrachte reuzen appelflappen vielen ook erg in goede aarde.
De vergelijk leverde geen grote verrassingen op.
Mijn DSS'n stonden in de stand neutraal, geen enkele correctie behalve wat compensatie voor het oplopend tophoog van de tweeters.
Kleine 8 dB zachter moeten laten spelen vanaf 12.000 Hz.
Vandaar een rechte karakteristiek zachtjes een paar dB aflopend.
Karsten heeft al volledig verteld wat de div. boxen presteerden, daar kan ik me helemaal bij aansluiten.
Veel zeggend was de uitspraak van Karsten aan het eind, mocht hij een set uitkiezen en mee naar huis mogen nemen dan waren het mijn DSS's geweest. De Golden retievers van de dag. Nooit vermoeiend en altijd "to the point".
Mooi om te horen dat de 6,5" Audaxen konden wedijveren met de RSQ in het mid gebeuren en de Fountek X3 tweeter mee kon in het hoog.
De woofers met de randen van Dirk produceerden een strak laag met veel punch
Altijd heel leerzaam een vergelijk, je hoort meteen de pro's en contra's van je box als er die er zijn.
Voor een herhaling vatbaar.
Nu de auto leeghalen en de set weer hier thuis opbouwen.
Karsten

15 sep 2023, 12:51

Dat moet ik ook nog doen maar moet nog even bijtrekken want reed gisteravond rond half één weg bij Jan. :mrgreen:
Harry schreef: 15 sep 2023, 09:00 Tijdens de vergelijking op de meeting viel het gebrek aan laag niet erg op bij de Reflexion, of zou je dat geen vrije opstelling willen noemen?
Kan er niet goed de vinger op leggen waar het 'em in gezeten heeft. :think:
Mogelijk in het volume van de ruimte want er zit ook nog een zolder boven met houten vloer, afgedekt met een dak van pannen-op-stro. Daarnaast is vergelijken relatief dus als alle andere systemen steviger zijn in de bas dan is de Reflexion "the odd one out".
Thuis zijn ze strak en slank in de bas maar klinken niet dun in een ruimte van 4x8 met betonnen vloer en -plafond.
Zo zie je maar hoe belangrijk het is om de juiste box op de juiste plaats in een ruimte te zetten; Het kan de laagweergave maken of breken. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
piet2401
Donateur

15 sep 2023, 13:50

De Translator klonk dan wel slank en miste wat (sub) bas maar klonk verder wel heel lekker schoon.
Veel beter dan die B&W, die viel mij eigenlijk vies tegen.
De Translator klonk erg goed met stemmen en wat klassiek werk.
Je kunt ook niet van ze verwachten dat ze een 10" of 2x 8" in de bas gaat verslaan.
Maar ook wel weer grappig dat met somige nummers ze alle vier goed scoorden.
Het is ook maar net wat voer je ze.
Ik heb geprobeerd op mijn USB stick een zo divers mogelijk muziek programma samen te stellen.
Zodat niet alle nummers alleen op mijn speakers en die van Jan goed zouden klinken.
piet2401
Donateur

15 sep 2023, 14:11

De muziek op het USB stickje:
Schermafbeelding 2023-09-15 140928.jpg
Een echt allegaartje.
Karsten

15 sep 2023, 17:11

Dat lijstje ga ik eens doornemen, Thanks! 8)
piet2401 schreef: 15 sep 2023, 13:50 De Translator klonk dan wel slank en miste wat (sub) bas maar klonk verder wel heel lekker schoon.
Veel beter dan die B&W, die viel mij eigenlijk vies tegen.
De Translator klonk erg goed met stemmen en wat klassiek werk.
Je kunt ook niet van ze verwachten dat ze een 10" of 2x 8" in de bas gaat verslaan.
Dat is ook wel weer zo. :think:
Dat ze het met stemmen en klassiek erg goed deden viel mij ook op, ja, vooral het orkestwerk. Dat laatste zou je ook kunnen zien als een teken dat ze de meest neutrale afstemming hebben (afgezien van het wel erg slanke laag).
Toen ik rond het middaguur de auto uitlaadde en de Translators op de krukken naast de de Teufels zette bleken ze wel erg hoog te staan en realiseerde ik me een suffe fout gemaakt te hebben. :doh:
De Reflexion's zet ik normaal altijd op de Oisterwijks eikenhouten stoofjes van 22cm of plat liggende DM100-kasten en niet de open krukken van 45cm. Lager gezet op de stoofjes en dat maakt écht verschil voor de tonale balans.
De krukken van 45cm zijn voor de Linton 85th Anniversary's trouwens heel fijn want die zijn wat kleiner van stuk en steviger in de bas waardoor ze al gauw te dik klinken in het laag. :wink:

:idea: Als ik de demping en het tweeter-niveau van de 603's heb aangepakt is het wellicht leuk om eens met jouw sticky hierheen te komen om te vergelijken. :wink:
piet2401
Donateur

15 sep 2023, 17:58

:idea: Als ik de demping en het tweeter-niveau van de 603's heb aangepakt is het wellicht leuk om eens met jouw sticky hierheen te komen om te vergelijken. :wink:
Sticky ligt nu bij Jan maar ik heb nog meer stickies, dus laat het maar weten als je zover bent, leuk. 8) 8)
Harry

15 sep 2023, 18:24

Karsten schreef: 15 sep 2023, 17:11 De Reflexion's zet ik normaal altijd op de Oisterwijks eikenhouten stoofjes van 22cm of plat liggende DM100-kasten en niet de open krukken van 45cm. Lager gezet op de stoofjes en dat maakt écht verschil voor de tonale balans.
Ongetwijfeld maakt dat een belangrijk verschil! De origineel bij de Reflexion leverbare standaards zijn ook ongeveer zo hoog als een stoofje, echter wel geheel open aan voor- en achterzijde (met luidsprekerdoek ervoor).
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
piet2401
Donateur

22 sep 2023, 16:47

Ik vond op het web div. reviews van de 600 serie van B&W. Allen zijn het er overeens dat er iets raars is met midden en hoog.
Hoog vinden ze allemaal veels te luid.
Kwam ook nog een freq. karakteristiek tegen die verklaart veel......
Schermafbeelding 2023-09-22 163023.jpg
Flinke dip in de mid weergave en idd een te luid hoog.
Die dip zal niet makelijk weg te halen zijn........
Karsten

22 sep 2023, 17:20

Mid wordt tweede orde afgefilterd bij +/- 1800 Hz. en de tweeter is eerste orde gefilterd bij 4000Hz. en dat zorgt voor die dip maar ook rare fasefouten. Mijn plan is om naar tweede orde te gaan bij de tweeter en een octaaf te zakken met de cross. Daarnaast mag er wel 3 á 4 dB vanaf.
Het meest in het oor springend was voor mij gek genoeg niet eens die karakteristiek maar de zeer sterke resonantie bij ongeveer 300Hz. Kloppend op de kast kom ik 'em niet tegen dus voor mijn gevoel is het geen paneel- maar staande golf resonantie. :think:
Of ze ooit het niveau van de Teufel Definion 3F gaan halen als "Golden Retriever-van-dienst" valt nog maar te bezien dus alles wat ik wijzig moet ook weer teruggedraaid kunnen worden bij eventuele verkoop. :wink:

Schema en metingen?
Prego :wink: :https://www.avmagazine.it/articoli/audi ... -ed_2.html

Wat ik niet kan verklaren is de dip bij +/- 6k die onder extreme hoeken in het horizontale vlak (30 á 35 graden) duidelijk minder diep wordt. Dat het geluidsniveau van de tweeter bij 30 graden off axis lager is dat lijkt me logisch maar dat er on axis een dip is bij 6k die off axis kleiner wordt kan ik alleen als volgt verklaren:
De mid heeft een resonantie bij 6k die in tegenfase is met de tweeter en zorgt voor die dip.
Off axis die piek bij de mid minder hoog en gaat daar minder ten koste van de tweeter output maar dan is er die laagdoorlaat, tweede orde BW bij 1800 Hz. die dat weer niet zo aannemelijk maakt... :?
piet2401
Donateur

23 sep 2023, 13:02

Ja idd heel vreemd die dip.
Dit doet het filter elektrisch. Er van uitgaande dat de mid en de tweeter 4 Ohm zijn.
Schermafbeelding 2023-09-23 124006.jpg
Als ik kijk naar de vervorming in de grafieken dan is er idd ergens een resonatie bij 6kHz want ook de vervorming neemt daar toe.
Maar een dip van 20dB veroorzaken.........in tegenfase???
Heel raar allemaal, de mid zal daar al heel aardig bundelen, dat zou dan kunnen verklaren dat het onder een hoek minder is.
Dat eerste order filteren van die tweeter zal ongetwijfeld ook invloed hebben.
Ik ben er nog niet uit.......
Will
Donateur
Contacteer:

23 sep 2023, 13:23

Kan dat programma ook een faseplaatje van het filter (elektrisch) maken? Dat zou ik wel eens willen zien.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Harry

23 sep 2023, 13:27

Raar, je zou toch verwachten dat er bij de producent wel uitgebreid is nagedacht over de filtering? Zeker bij een “anniversary” model.
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Karsten

23 sep 2023, 14:33

Tja Harry; Ik neem aan dat men bij B&W de kennis heeft om elke frequentiecurve te krijgen die men hebben wil en de vervormingscijfers zijn ook goed dus aan de units ligt het niet. Met deze wijze van filtering creëert men waarschijnlijk bewust een bepaald geluid. Bij pop, rock, hiphop ed. doet dat het best goed maar bij natuurlijke instrumenten gaat het mis; Dat is niet meer dan logisch.
piet2401 schreef: 23 sep 2023, 13:02 Dit doet het filter elektrisch. Er van uitgaande dat de mid en de tweeter 4 Ohm zijn.
Ik heb het ernstige vermoeden dat de mid rond de 8 Ohm is (bij 2kHz.). Dat resulteert in tweede orde BW bij 1800Hz. wat ook strookt met de dip boven 2kHz. Door de tweeter output die met 6dB/oct geleidelijk opkomt stijgt de output weer gelijdelijk maar dat stijgen gaat wél te ver door. Vandaar het plan om 3 á 4 dB van de tweeter af te halen, naar tweede orde BW te gaan en te zakken naar ongeveer 2700Hz; Klassieke "uit elkaar getrokken", tweede orde BW-hellingen dus.
Met een C, L en twee R's is het te realiseren maar het moet wél schadeloos terug te draaien zijn bij eventuele verkoop.
Twijfel nog... :?
piet2401
Donateur

23 sep 2023, 14:44

Will schreef: 23 sep 2023, 13:23 Kan dat programma ook een faseplaatje van het filter (elektrisch) maken? Dat zou ik wel eens willen zien.
Dat kan ie. Rood is de middentoner.
Schermafbeelding 2023-09-23 144216.jpg
Natuurlijk doen de units ook wel een klein beetje mee, maar mooi gelijk lopen ze niet.
Waarschijnlijk door de manier van filteren van de tweeter.
Harry

23 sep 2023, 15:07

Karsten schreef: 23 sep 2023, 14:33 Twijfel nog... :?
Just my 2ct: als je dat allemaal gaat proberen, worden het dan blijvertjes? Spelen ze dan de Teufels er uit? Vermoedelijk niet, als ik je eerdere posts zo lees, en dan kun je ze net zo goed nu meteen te koop zetten. Het is vast niet dat je dan gebrek aan projecten krijgt ;)
Deze anniversary modellen krijgen op het net best goede reviews, er zal vermoedelijk wel belangstelling voor zijn.
Plaats reactie