Voortgangsrapport.
Gisteren mijn bestelde GP380 "new old stock" ontvangen. Het schakelen tussen het oude element, geschikt voor 78 toeren (op LINE-IN) en de GP380 (op PHONO) heb ik opgelost met een kastje en wat "opvoeding".
Het volgende kastje werkt prima daarvoor:
De 22GA160 sluit je aan op de linker connector (eigenlijk bedoeld voor OUTPUT maar ik gebruik het kastje precies andersom, het is maar een schakelaar). AUX 1 gaat naar de PHONO ingang van de versterker, AUX 2 naar de LINE-IN. AUX 3 kan misschien in de toekomst naar een digitiser.
De "opvoeding" houdt in dat als mijn zoon z'n 78 toeren platen wil draaien, hij het element wisselt en mijn GP380 Heel Netjes veilig weglegt, hij de naalddruk aanpast, het kastje op AUX 2 zet en de juiste input selecteert op de versterker. Klinkt als meer werk dan het is.
Nog twee dingen die ik moet oplossen.
1) Als de 22GA160 z'n element uitschakelt tijdens automatische bewegingen bromt de versterker als de voorversterker gebruikt wordt. Mijn vermoeden is dat de kabels, als de schakelaar het element uitschakelt, als een mooie antenne gaan dienen. Ik weet niet of dit normaal is. Misschien, als het normaal is, kan ik de schakelaar in de 22GA160 modificeren zodat 'ie de verbinding niet onderbreekt maar de handel juist kortsluit. Of is er een andere oorzaak? Het hele systeem is geaard overigens.
2) Als de speler op 45 of 78 toeren staat en de automaat de arm wil positioneren stuitert de arm soms terug en mist 'ie soms de plaat. Ik heb het mechanisme nog niet bekeken om te zien waar het fout gaat. Een demper?
Wordt vervolgd.