Gezocht originele kabel voor DSS 930 SE speakers

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

cool

Hoi,

Ik ben op zoek naar de originele kabel voor de DSS 930 SE speakers.

Kan iemand mij daar aan helpen?

Groet, Michel
Robert

Als je aan kabel van de DSS930 kunt komen is het ook goed.
Er werd destijds gepraat over speciale kabel voor de se versie maar dat was een mooie marketing stunt.
piet2401
Donateur

De originele DSS kabel is voor de SE versie vervangen door een zilverkleurige.
Deze was wel degelijk beter van kwaliteit dan de standaard DSS.
Volgens de oppermeester was dat ook wel hoorbaar.
De gebruikte kabel is een RG178B/U met teflon isolatie en verzilverde draden.
Ook een fijne coax om je interlinks van te maken zoals ik gedaan heb.
Will
Donateur
Contacteer:

Ik verwacht dat het TS vooral gaat om een originele kabel te hebben (daar is m.i. niks mis mee).

Als het gaat om de (benodigde) kwaliteit van de kabels beperk ik met tot het verwijzen naar het topic met metingen hierover: viewtopic.php?t=15147
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Deev Eedeez
Donateur

piet2401 schreef: 19 sep 2023, 12:54 De originele DSS kabel is voor de SE versie vervangen door een zilverkleurige.
Deze was wel degelijk beter van kwaliteit dan de standaard DSS.
Volgens de oppermeester was dat ook wel hoorbaar.
De gebruikte kabel is een RG178B/U met teflon isolatie en verzilverde draden.
Ook een fijne coax om je interlinks van te maken zoals ik gedaan heb.
Waar bestel jij "RG178B/U met teflon isolatie en verzilverde draden"?
Bijna altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005 (aangevuld met Stage Accompany spul voor de Home Cinema).
ChromeMaximaII
Donateur

Mouser, Pasternack? Die laatste heeft zo ongeveer alles wat ooit voor RF connectiviteit is verzonnen.

Beetje jammer dat de verzilverde kern als basis verkoperd staal heeft.
Will
Donateur
Contacteer:

Wordt de overdracht van de bitjes daar niet roestig van? Dat hoor je vast terug in het geluid :mrgreen:

Even serieus: RG178 is 50 ohm. De DSS is 75 ohm. Als je zo kritisch op de eigenschappen van de kabel bent is dit wel een foute keuze.

piet2401
Donateur

Typo RG179 B/U is de 75 Ohm variant.
Nu zijn de data stromem niet zo hoog dat je van die 50 Ohm last zult gaan hebben.
Deev Eedeez
Donateur

piet2401 schreef: 25 mar 2024, 08:38 Typo RG179 B/U is de 75 Ohm variant.
Nu zijn de data stromem niet zo hoog dat je van die 50 Ohm last zult gaan hebben.
Hoewel ChromeMaximaII de bekende adressen noemde was ik toch benieuwd waar JÍJ het precies gehaald hebt, die RG179B/U?
Bijna altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005 (aangevuld met Stage Accompany spul voor de Home Cinema).
piet2401
Donateur

Ik kocht ze bij Philips in de tijd dat we nog incourant konden kopen.
Bleven wel eens stukken over die niet helemaal netjes waren, kleine beschadigingen, gewoon over, geen labels meer, enz.
Konden we heel veel meters kopen tegen weinig. Paar gulden voor de laatste meters op een 50m. klos bv.
Heb het laatste grote stuk verkocht aan Movieman indertijd en de restjes verwerkt in wat interlinks.
Die interlinks gebruik ik nog steeds nu in mijn systeem.
Will
Donateur
Contacteer:

piet2401 schreef: 25 mar 2024, 08:38 Typo RG179 B/U is de 75 Ohm variant.
RG178 heeft een impedantie van 50 ohm
RG179 heeft een impedantie van 75 ohm

En dat het voor SPDIF met die relatief korte kabels niet veel uitmaakt wat voor kabel je gebruikt hadden we inderdaad al eens geconstateerd.

piet2401
Donateur

Idd Will.
Als Philips kochten we die kabels toen natuurlijk in bij Pope, het tegenwoordige Belden.
ChromeMaximaII
Donateur

Will schreef: 25 mar 2024, 08:10 Wordt de overdracht van de bitjes daar niet roestig van? Dat hoor je vast terug in het geluid :mrgreen:
Gaat wat meer blikkerig klinken. :mrgreen:

Het is dure kabel en ik zie geen andere reden dan kostenbesparing, heel misschien nog mechanische stevigheid. Dat bijt elkaar wel vind ik. Signaaltechnisch zorgt dat ijzer voor een ander verloop van frequentie vs skin diepte. Niet dat het veel meer uitmaakt bij SPDIF signalen
Will schreef: 25 mar 2024, 08:10 Even serieus: RG178 is 50 ohm. De DSS is 75 ohm. Als je zo kritisch op de eigenschappen van de kabel bent is dit wel een foute keuze.
Helemaal mee eens. Als signaalintegriteit zo belangrijk is, dan is de correcte karakteristieke impedantie veel belangrijker dan zilver en teflon.
piet2401
Donateur

Als je praat over tientallen MHz dan wel ja.
In het HF bereik zoeken de electronen meer de buiten kant op, vandaar zilver over ijzer. Idd kosten besparing en mechanische sterkte.
Voor onze SPDIF signalen helemaal niet van toepassing. Ook 50 of 75 Ohm niet zo van belang.
Gooi er maar eens een blokgolf van paar kHz op dan zie je het wel, capaciteit is dan veel belangrijker.
Vandaar Teflon.
En ja op een goede instalatie hoor je verschil tussen verzilverd en puur koper.
Zilver klnkt wat helderder, koper wat warmer.
Nu praten we over een kabel van 5 -10 Euro, wat als we bv een Siltech gaan beluisteren........
ChromeMaximaII
Donateur

Met die MHz-en heb je dus wel te maken. Stop het SPDIF-signaal maar eens in een spectrumanalyzer. :wink:

Om herhaling van eerdere discussie te voorkomen verwijs ik net als Will naar een eerder draadje waarin we dit hebben uitgelegd en onderzocht.
Plaats reactie