Was dat ook zo’n platte constructie dan?
Een 205 heb ik niet gehad, wel 10 jaar lang een 309 diesel. Die had dezelfde achteras (en meer van hetzelfde).
Wat voor auto rijden MFB-freaks ???
Moderator: Moderators
De 309 deelt heel veel onderdelen met de 205. Ietsje langere kont en volgens mij ietsje breder. En dat terwijl de 309 helemaal niet als een Peugeot maar als Talbot (Arizona) is ontwikkeld in de Simca fabrieken.
Een 309 GTI16

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
FA890 CD850MK2 FT980 FC870 F7215
FA660 FA630 CD615 EQ670 FT690 FC670 DCC600 MFB541
DSC950 DSS930(4x) CD930 FC930 FT920
FA890 CD850MK2 FT980 FC870 F7215
FA660 FA630 CD615 EQ670 FT690 FC670 DCC600 MFB541
DSC950 DSS930(4x) CD930 FC930 FT920
Bij dit onderwerp schiet op één of andere manier dit steeds in m'n hoofd
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.



Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
lichte buis op bladveertjes dus supermakkelijk onder een karframe te beunen. wegens de 12M voorwielaandrijving dus niet zon massieve gietijzeren banjo die ze normaliter gebruikten bij zelfbouw. en er waren destijds -1962- nog niet zo veel autos met die setup dus logisch dat dat op de slop in het oog liep.Was dat ook zo’n platte constructie dan?
is later ook wel veel gedaan met daf/dolvo 66 achterassen, zelfde verhaal maar dan een dionas met het diff tegen de vloer geschroefd. de 343 heeft dat ook zo (uiteraard =daf 77) en is dan nog wat breder als bonus.
nu kan je gewoon een montageklaar aanhangerasje met rubbervering kopen, niet eens duur. maar toch he, als ik van die taunus 'V4 wieldoppen' voorbij zie rollen (nog steeds!) heb ik respect voor de ware knutselaar. al zal dat inmiddels zijn (klein)zoon wel zijn die de kar gebruikt...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Die 12M P4 had 'k in m'n militaire diensttijd en reed er mee naar de kazerne.Kreeg je twee keer per maand een bepaalde
vergoeding voor.Deze auto's hadden de carburateur te dicht op het blok zitten,dat na een bepaald aantal kilometers deze
bevriest en daar sta je dan.Maar de motorwarmte trekt omhoog en hup daar ging ie weer.
De eerder genoemde Talbot Arizona zal wel de Horizon mee bedoeld worden.Een heel goed rijdende auto.
An3s
vergoeding voor.Deze auto's hadden de carburateur te dicht op het blok zitten,dat na een bepaald aantal kilometers deze
bevriest en daar sta je dan.Maar de motorwarmte trekt omhoog en hup daar ging ie weer.
De eerder genoemde Talbot Arizona zal wel de Horizon mee bedoeld worden.Een heel goed rijdende auto.
An3s
Laatst gewijzigd door Batavia op 20 sep 2023, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
.--. .- .---- .- -. -..
Wist niet dat de 12M voorwielaandrijving had, weer wat geleerd. Mijn ouders hadden ooit een 17M/2.0S zescilinder, die had achterwielaandrijving (model P7b vermoed ik).
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
nee dat was wel goed, de 309 was bedoeld als talbot arizona maar peugeot vond dat commercieel niet zo handig, die hele talbot actie was een grote flop geworden. eigenlijk is het de laatste Simca, zoals de 343 de laatste Daf is en de K70 de laatste NSU.Talbot Arizona zal wel de Horizon mee bedoeld worden.
Horizon is dat 5deurs brikkie, auto van het jaar nog wel, maar op dat moment weet de jury nog niet hoe zon ding zich houdt op middellange termijn....
de 12M was opvallend vooruitstrevend voor een duitse auto, maar dat komt omdat het eigenlijk een amerikaans projectje was. zoek maar es op 'ford cardinal'. de oerconventionele cortina mk1 uit dezelfde bron was een heel wat groter succes en had dan ook geen rare fratsen/problemen.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
De 309 moest Vauxhall terugbrengen in de UK en mogelijk een re-entry voor Peugeot voorbereiden op de US markt. Wat er precies mis gegaan is met Vauxhall weet ik ook niet, maar op 't allerlaatste moment is het hele plan afgeblazen.gromsound schreef: ↑21 sep 2023, 10:00nee dat was wel goed, de 309 was bedoeld als talbot arizona maar peugeot vond dat commercieel niet zo handig, die hele talbot actie was een grote flop geworden. eigenlijk is het de laatste Simca, zoals de 343 de laatste Daf is en de K70 de laatste NSU.Talbot Arizona zal wel de Horizon mee bedoeld worden.
De re-entry op de US markt is Peugeot nu aan 't proberen.
Die is ook in de USA uitgebracht, als Chrysler Horizon, met een redelijke verkoop (voor een kleine auto).Horizon is dat 5deurs brikkie, auto van het jaar nog wel, maar op dat moment weet de jury nog niet hoe zon ding zich houdt op middellange termijn....
En de Cortina had een Lotus versie...de 12M was opvallend vooruitstrevend voor een duitse auto, maar dat komt omdat het eigenlijk een amerikaans projectje was. zoek maar es op 'ford cardinal'. de oerconventionele cortina mk1 uit dezelfde bron was een heel wat groter succes en had dan ook geen rare fratsen/problemen.

Alleen die stuurinrichting.

Ik vermoed Chrysler, niet Vauxhall?
vauxhall connectie ook nooit van gehoord, dat merk heeft altijd gewoon doorbestaan tot op heden. rebadged opels.
het merk Talbot was wel historisch, zowel engels als frans, jaren 30. vandaar die keuze om zowel in gb als f aan te komen. vergeefs, daaa-eeee-wooos worden ook geen chevy's met een stickertje.
en chrysler heeft juist die hele ex-simca zooi aan peugeot overgedaan om eraf te zijn, kan me niet voorstellen dat die er met hun naam nog aan wilden plakken.... neem je verlies en wegwezen.
dit is vermoedelijk een klokenklepeltje ...
het merk Talbot was wel historisch, zowel engels als frans, jaren 30. vandaar die keuze om zowel in gb als f aan te komen. vergeefs, daaa-eeee-wooos worden ook geen chevy's met een stickertje.
en chrysler heeft juist die hele ex-simca zooi aan peugeot overgedaan om eraf te zijn, kan me niet voorstellen dat die er met hun naam nog aan wilden plakken.... neem je verlies en wegwezen.
dit is vermoedelijk een klokenklepeltje ...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Ik vermoed ook een klok-en-klepel nadat ik wat doorgeklikt heb op wiki. Heb alleen niet echt kunnen reconstrueren wat het oorspronkelijke verhaal moet zijn geweest en over welk merk het dan ging in plaats van Vauxhall of Chrysler.
Nieuwe modellen van Vauxhall en Opel zijn tegenwoordig rebadged Peugeot's voor zover ik kan overzien, dus zo is het cirkeltje helaas toch weer rond, maar dat is een ander verhaal.
Nieuwe modellen van Vauxhall en Opel zijn tegenwoordig rebadged Peugeot's voor zover ik kan overzien, dus zo is het cirkeltje helaas toch weer rond, maar dat is een ander verhaal.
- Hoewie Loewie
- Donateur
- Berichten: 15231
- Lid geworden op: 10 okt 2014, 15:12
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik vind de Ford Taunus 12M en 15M modellen en dan zeker de Coupé uitvoeringen nog steeds hele mooie auto's. Een vroegere buurman had een witte 15M Coupe. Ik vond 'm fantastisch.
Erres SX6393 SX6194 SR3390 - Aristona AR8530 SG1408 CD1202 - Philips AG2230 GA160 GA212 GF403 AF977 GL565 RH423 RH426 RH532MFB FA880 FB820 RH742 CD100 CD104 en heul veul Superscope.
www.superscopeaudio.nl
