Denon DR-M10HX deck

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Ickxsz
Donateur

21 sep 2023, 11:44

Beste mensen,

Ik heb bovengenoemd deck voor een reparatiepoging (zonder succesgarantie) in behandeling.
Ik had uit voorzorg alvast de bijbehorende snaren uit Andijk laten komen.
Bij de echte diagnose bleek dat FF en REW prima werkten, maar Play: ho maar.
Het bijbehorende motortje gaf eerst geen sjoege, maar na een zetje draaide ie weer wel (al maakt hij wel wat herrie).
Ook de capstan draait voelbaar, al heb ik nog niet gekeken of die dat ook onder belasting volhoudt.
Voor de volledigheid: dit is de variant waarbij de capstan draait zodra je het deck aanzet. Ik heb pas geleerd dat dat niet voor alle decks geldt, zoals ik lang gedacht heb.

Als ik mijn gebruikelijke 'sacrificial' cassette wil afspelen, duurt het een fractie van een seconde voordat het deck afslaat en komt de cassette er zo uit: [bijlage]
Een lusje in de band vOOr de capstan. ???

Hebben jullie ideeen en/of suggesties wat de oorzaak van deze storing zou kunnen zijn en hoe die te verhelpen?
Bij voorbaat dank!

Dirk
Bijlagen
cassettelusje_IMG_20230920_165758.jpg
Will
Donateur
Contacteer:

21 sep 2023, 12:41

Dan draait de opwikkelspoel niet bij afspelen. En heb je geluk dat de automatische afslag meteen ingrijpt, anders had je Bandsalat gehad
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
snameroc
Donateur

21 sep 2023, 17:21

Voor de capstan?
Is het een dubbel capstan?
Ickxsz
Donateur

22 sep 2023, 11:31

Dank voor de reacties!

Het is een enkele capstan; het net-niet-meer-instapmodel uit die serie: $280 in 1987.
Ook als ik de capstan weerstand bood met mijn vinger, bleef hij draaien.
Ik heb het transportsysteem eruitgehaald, de capstansnaar ontkoppeld en vastgesteld dat het vliegwiel en dus de capstan soepel draait, maar dat de motor (zonder spanning) hakkelt als ik m met de hand draai.
Omdat vervangen van de snaar (lastiger) altijd nog kan, heb ik eerst de oude snaar binnenstebuiten gedraaid.
Dat hielp; een beetje, want spelen doet ie nu wel, al is het met hemel-tergende W&F.
Volgende voorgenomen stappen:
* schoonmaken met IPA en daarna afdrogen van
- de baan van de snaar op de poelie en op het vliegwiel
- de capstan en de aandrukrol
tenzij iemand een andere suggestie heeft, omdat bijvoorbeeld IPA en rubber niet zo lekker samengaan.
Je ziet: ik ben van "waarom moeilijk doen als makkelijk misschien ook voldoende helpt?".

Dirk
Will
Donateur
Contacteer:

22 sep 2023, 12:32

Draait de opwikkelspoel en -aandrijving nu fatsoenlijk? Daar lees ik niks over in je verslagje.

Ickxsz
Donateur

23 sep 2023, 11:13

@Will Ja, dat gaat goed (genoeg) gedurende circa een minuut.
Ik kon de vreselijke W&F niet langer aanhoren, dus toen heb ik m maar gestopt.

IPA en rubber (snaar, aandrukrol): kunnen die twee met elkaar of kan ik beter iets anders dan IPA gebruiken om schoon te maken? Dasty?

Dirk
Will
Donateur
Contacteer:

23 sep 2023, 12:53

Ik gebruik altijd IPA of anders brandspiritus. Dat lost kunstrubber alleen op als het toch al slecht is.
Dasty staat hier bekend om het goed oplossen van (vergane) snaren. Dat zou ik zeker niet gebruiken.

Ickxsz
Donateur

24 sep 2023, 15:35

(Ik voel me een beetje opgelaten omdat het niet om een vaderlandsch product gaat.)

Gisteren de voorgenomen werkzaamheden verricht met IPA, ook de koppen natuurlijk even gedaan. Er kwam weinig vuil af.
Na het terugbouwen: play slaat binnen een seconde af. (Dit keer zonder lusje.) :(
FF en REW nog steeds goed, maar dat was geen verrassing (andere motor).
Bij inspectie bleek de (12 V) capstanmotor 14,4 V geleverd te krijgen, maar doet er niks mee.
Met de power-schakelaar op "on" is de poelie van de motor niet of nauwelijks met de hand te draaien, maar bij "off" loopt hij heel soepel.
Voorzover relevant: toen hij nog wel draaide, heb ik hem zonder cassette een uurtje laten draaien bij wijze van duurtest.

Ideeen, suggesties?

Dirk
Laatst gewijzigd door Ickxsz op 26 sep 2023, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Will
Donateur
Contacteer:

24 sep 2023, 16:18

Ickxsz schreef: 24 sep 2023, 15:35 (Ik voel me een beetje opgelaten omdat het niet om een vaderlandsch product gaat.)
Nergens voor nodig. Er is hier hooguit wat meer ervaring met Ph spul.
Zo goed als alle Philips audio van na pakweg 1978 is ook geen vaderlands product meer.

Ickxsz
Donateur

27 sep 2023, 15:32

Update: Ook met de snaar eraf
- geen spontane beweging als de 14,4 V aangevoerd wordt
- met (enigszins stevige) hulp is ie dan wel per stap/per pool over de weerstand te krijgen (ik hoop dat ik het begrijpelijk verwoord)
dat had ik nog niet geprobeerd.

Ideeen, suggesties?

Dirk
BTPaul
Donateur

27 sep 2023, 16:13

Als je het wieltje alleen maar met grote moeite rond krijgt (dus met wat manipuleren), zou het een mechanische oorzaak in het motortje kunnen hebben. Wordt de motor ook erg warm na inschakelen? Koolborstels gecontroleerd als deze erin zitten?
Ickxsz
Donateur

28 sep 2023, 10:49

Dankje Paul.

Op het net lees ik dat het inderdaad een motor met borstels is, een MMU-5B3LNJ.
[ik citeer mopar300m op tapeheads.com]
Those older Denon decks run the capstan motor full time when powered on. I had a 10MX where the capstan motor was destroyed. The brushes were non-existent and the commutator was very worn.
[einde citaat]

Zijn 'brushless' motoren iets van de laatste tijd, zoals ik denk?

Ik zal je aanwijzingen opvolgen en laat hier daarna weten wat mijn bevindingen zijn.
Met de motor openmaken wacht ik nog even, al vrees ik dat ik er toch aan zal moeten geloven.

Dirk
Will
Donateur
Contacteer:

28 sep 2023, 11:21

Ickxsz schreef: 28 sep 2023, 10:49 Zijn 'brushless' motoren iets van de laatste tijd, zoals ik denk?
Nee, zeker niet.
Kwa techniek zijn ze net zo oud als de elektromotor. Vanaf het computertijdperk zijn ze steeds meer toegepast in diskdrives. Voor de aandrijving van de schijven zelf en ook voor de lees-/schrijfkoppen. Die laatste zijn stappenmotors en die zijn ook borstelloos.

Tegenwoordig vind je ze steeds meer in allerhande apparaten, omdat het toerental heel fijn te regelen is met frequentie en pulsregelingen.

In groot speelgoed vind je ook, zoals treinen (en loks) en in elektro-auto's.

Will
Donateur
Contacteer:

28 sep 2023, 11:28

Ik had verwacht dat Johan wel zou inspringen, die heeft ruime ervaring met dit spul.
Ickxsz schreef: 27 sep 2023, 15:32 Update: Ook met de snaar eraf
- geen spontane beweging als de 14,4 V aangevoerd wordt
- met (enigszins stevige) hulp is ie dan wel per stap/per pool over de weerstand te krijgen (ik hoop dat ik het begrijpelijk verwoord)
dat had ik nog niet geprobeerd.
Als het motortje (asje) niet met de hand makkelijk te draaien is, is er mechanisch iets met het motortje. Uitbouwen en onderzoeken.

Als het motortje met de hand wel soepel ronddraait, maar met aangesloten spanning niks doet, is natuurlijk het motortje stuk.

Ik heb geen zin om de servicemanual te zoeken, maar algemeen: in die deckjes zit meestal een motortje mét elektronica voor de snelheidsregeling (te herkennen aan een opening voor het afstellen van de snelheid, zie servicemanual).
Dan kan zowel de elektronica als het motortje zelf stuk zijn. Ook weer een kwestie van uitbouwen en onderzoeken.

BTPaul
Donateur

28 sep 2023, 17:33

Wat je kunt proberen zonder het geheel (definitief) uit elkaar te halen:

1) mechanisch: motorlagertje(s) smeren (klein drupje olie (bijv. naaimachine olie (geen WD40 !) - als het dan nog niet soepel wil draaien is er echt meer meer aan de hand...
2) Draait het wel soepel op de hand: dan 12VDC erop;
3) Draait het niet met 12VDC erop: kleine tik tegen de zijkant vh huis met de achterkant van een schroevendraaier; gaat het dan wel (haperend) lopen=> koolborstels zijn dan levensmoe en mogelijk meer
4) Soms helpt het als je de snelheidsregeling (rode cirkel foto) voorzichtig manipuleert: keer een 1/4 slagje heen en weer draaien met een klein (bvk niet magnetisch) schroevendraaiertje. De snelheidsregeling zit onder/achter het ronde gaatje met een inwendige inkeping voor de elec. snelheidsregeling. Meestal zit hier een witte soort viltachtige bescherming voor. (beetje aan de kant manipuleren met je schroevendraaiertje)

Dus voorzichtig proberen en niet te hard of te ver erin duwen!

Schermafbeelding 2023-09-28 170353.png
Schermafbeelding 2023-09-28 170353.png (227.42 KiB) 168 keer bekeken

5) Als dat allemaal niets oplevert en je weet zeker dat er een goede voeding aanwezig is, dan wordt het een kijkoperatie als mogelijk...

Motortje is een Matsushita mmu-5b3lnj..mss een donordeck voor weinig?
Plaats reactie