Aristona SX6495 (22AH495) Filter aanpassing

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

BTPaul
Donateur

25 sep 2023, 22:28

Dat is even andere koek. Weer wat hoorbare verbeteringen. 8)

Eerste indruk: stuk rustiger hoog en fijner om naar te luisteren. Bijna alle pots in de middenstand. Het midden komt verder naar voren. Samen levert dit nu een duidelijker stereobeeld op met meer detail in het laag- midden. Dit stereobeeld miste tot nu toe of ging verloren in het nogal nadrukkelijk aanwezige hoog-laag Het laag...Tja.. moeilijk te omschrijven. :think: Lijkt minder na te "rommelen" maar nog steeds erg laag met mss wat meer kracht/ punch. Ik blijf het net als op de luistersessie vd meeting lastig vinden om het goed te omschrijven.

Naar dit resultaat ga ik eerst eens even een tijdje goed luisteren. :dance:

edit// wat d+t aangepast
Laatst gewijzigd door BTPaul op 30 sep 2023, 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
BTPaul
Donateur

25 sep 2023, 23:59

Karsten schreef: 23 sep 2023, 21:10 Sluit me aan bij onze Harry.
Niet alles is echter op te lossen.
Transparanter mid en hoog: Ja.
Minder kleuring in het laag: Gedeeltelijk (de woofer kleurt immers zelf ook bij zo'n hoge cross).
Wat bedoel je precies met minder kleuring in het laag?...Dwz ik probeer je omschrijving te duiden / te begrijpen cq te vertalen naar een eigenschap die ik hier op deze 495's kan horen.
Karsten

26 sep 2023, 15:06

Minder kleuring in het laag is verwezenlijkt door de verbeterde demping die je hebt aangebracht.
In het gebied tussen 300 en 700 Hz (bovenbas'/lage midden) is er een stukje holle klank/resonantie/kastgalm verdwenen waardoor het brein van de luisteraar meer aandacht overhoudt voor wat er nog meer te horen is in dat gebied.
Frequenties die eronder liggen, de bassen, krijgen ook meer aandacht en klinken schoner/droger omdat hun harmonischen niet meer die extra nadruk krijgen.
Boven de +/- 350Hz. begint deze woofer echter zelf ook te kleuren door beginnende breakup/conusresonaties.
Door de 22uF parallel aan de woofer heb je daar wat minder last van want er wordt steiler afgefilterd.

Wat de consequenties zijn voor de akoestische aansluiting van de woofer op de middentoner bij deze box weet ik niet uit ervaring. :?

Dat het midden en hoog beter klinken geeft aan dat de originele elco's niet meer zo goed waren.
Als ik jou was zou ik MKP's plaatsen in mid- en hoogsectie; Krijg je nóg meer detail en dus ook ruimte in het stereobeeld. 8)
Meten is weten en weten wat je meet.
BTPaul
Donateur

26 sep 2023, 21:52

Dank voor de uiteenzetting. Leerzaam project zo vwb de werking en afstemming van componenten op elkaar en de functie. Nu snap ik jullie beter en kan ik de mods beter linken aan het resultaat en de wijzigingen die ik doorvoer.

Van de resonantie en de holle klank zijn we idd af. Of je dat voor elke harmonische wil.. :think: Dan wordt het wel erg doods. Maar met als meetinstrument het menselijk oor kom je ook een eind. En dat zegt dat het ok is tot nu toe. 8)

Het laag lijkt minder door te lopen als voorheen. Geen idee wanneer een mid het normaliter overneemt vh laag maar hier pakt het gereduceerde laag in ieder geval beter uit als voorheen met de 22µF bip elco.

De (bip) elco's...daar zijn boeken over volgeschreven en al heel wat discussies over uitgevochten... :mrgreen:
Ik heb niet de sheet erbij gepakt hoe te meten maar op de DMM meetten de oude ca. +20% hoger. Overigens is het geen eigenwijzigheid om de MKP's niet te willen proberen. Zaten alleen niet in het bakje. Nu ik de eigenschap voor dit filter beter begrijp en wat ze met het stereobeeld (MT-HT) doen, gaan ze mee in de volgende bestelling. Dank voor de extra uitleg in deze context.

De mods die ik tot nu toe doorgevoerd heb, gaven allemaal een kleinere of een grotere verbetering. Wat dat betreft prima. Kijken of we nog wat kunnen finetunen.

Ik zal zelf in ieder geval eens proberen of ik de simulatie van Christiaan ook in Everycircuit voor elkaar krijg.

Mss de weerstand in het hoog nog 1-2 Ohm vergroten (of zoals Harry al aangaf links voor C727 nog een extra weerstand plaatsen).
Mogelijk zijn de MKP's voldoende om nog wat meer detail erin te brengen voor het midhoog en is de upgrade naar een andere MT niet nodig..
Het laag...daar ga ik nog eens goed naar luisteren. Met een echte jaren 70-80 LP gewoon ok. Met modernere muziek.... :character-beavisbutthead: ....kan mss nog wat beter... :think:
Laatst gewijzigd door BTPaul op 26 sep 2023, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
BTPaul
Donateur

26 sep 2023, 22:01

Deev Eedeez schreef: 24 sep 2023, 11:06 Leuk die vergelijkingstabel met de RL140 en de AH495. Was dat een vergelijking met fabrieksuitvoering of custom uitvoering? Ik had mijn AH495’s ook voorzien van schroefaansluitingen (die steeds los gingen, want dat is een producteigenschap ervan… weten niet veel mensen… veerklem
is superieur of eigenlijk is Neutrik dat…en die zitten er dan nu ook in, gaat nooit meer los, tenzij je het zelf wil), maar af fabriek zat er toch een standaard grijs vast snoer aan met din plug?
Weet jij of Harry of iemand anders die meeleest wat het rendement/ SPL en dergelijke zijn vd AH495?
BTPaul
Donateur

26 sep 2023, 22:21

Harry schreef: 22 sep 2023, 11:05 Interessant filmpje, al zegt dat inderdaad nog niet alles. Er wordt alleen naar de staande golven bij lage frequenties gekeken.
Zoals gezegd ben ik dit nog niet bij andere fabrikanten tegengekomen, ook niet bij de eveneens Deense Jamo’s. Die gebruikten zelfs glaswol tegen de wanden van BR (dus open) boxen. Geen overheidsvoorschrift dan, zou je denken.
B&O gebruikte in andere modellen (bijvoorbeeld de S45, S75, M70 en M100) inderdaad ook lompen, vaak zit de hele kast er mee vol.
Will schreef: 22 sep 2023, 10:35 Over audio worden immers hele stammenoorlogen uitgevochten

Ja, en dat gaan we hier toch maar niet doen hé :mrgreen:

T.z.t. ga ik de boxen waarin ik het in plastic verpakte glaswol aantrof ook nog opknappen, dan kan ik wel eens wat vergelijken. Maar dat staat voorlopig nog niet op de rol, er staan hier inmiddels projecten voor vele jaren….. :roll:

Nog eens terug zitten kijken: Het gaat iha toch ook bij dit soort dempingsmateriaal om de demping vd lange golven (laagfreqent?) in de kast (en in de hoeken) te reduceren/ dus laagfrequente resonanties ed te voorkomen?
christiaanstaps

26 sep 2023, 22:48

Goed bezig in ieder geval tot nu toe Paul, fijn om te horen dat elke aanpassing wel een kleine of grotere verbetering ten gevolge had!

Wat het rendement van de 495 betreft ben ik niet zeker van het totaal, maar voor de woofer is de operating power 5 watt, voor de originele middentoner de operating power ook 5 watt (standaard in middenstand van Lpad 3dB gereduceerd ten opzichte van woofer), vandaar dat de 02150 met operating power van 2.5 watt gelijk zou zijn aan de woofer met de Lpad in middenstand. Wat betreft de tweeter ben ik niet zeker, ik krijg de 0164 zo snel niet in de datasheets terug gevonden, maar ik denk dat de operating power wat lager ligt, oftewel rendement iets hoger. Ik vermoed een operating power van 3 watt, vergelijkbaar met de AD0163.

Operating power van 5 watt wil zeggen dat dat nodig is voor 96dB. 2.5 watt = 93dB. 1.25 watt 90dB, oftewel zit het rendement ongeveer rond de 89dB bij de woofer en middentoner.
Last van het upgrade virus :lol:
christiaanstaps

26 sep 2023, 22:49

BTPaul schreef: 26 sep 2023, 21:52
Ik zal zelf in ieder geval eens proberen of ik de simulatie van Christiaan ook in Everycircuit voor elkaar krijg.

Als je LTspice gedownload krijgt wil ik je gerust het bestand door mailen
Last van het upgrade virus :lol:
Will
Donateur
Contacteer:

26 sep 2023, 23:37

Nog eens terug zitten kijken: Het gaat iha toch ook bij dit soort dempingsmateriaal om de demping vd lange golven (laagfreqent?) in de kast (en in de hoeken) te reduceren/ dus laagfrequente resonanties ed te voorkomen?
In de boeken over luidsprekerbouw las ik altijd dat de belangrijkste eigenschap van dempingsmateriaal het vergroten van het effectieve volume van de box is.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
piet2401
Donateur

27 sep 2023, 08:55

Dat is een leuke bijkomstheid van de glaswol/BAF/ wol etc.. Je verlaagd de luchtsnelheid waardoor de boel groter lijkt.
Demping van laag frequente staande golven of afgestraalde energie van de achterkant van de speaker doe je van de wanden af. Je wil namelijk daar dempen waar de luchtsnelheid het grootst is.
Dus ergens in het midden van de kast. Op de wanden doet dempings materiaal weinig tegen staande golven van (zeer) lage frequenties.
Wel verleggen ze de resonatie frequentie van de wanden, net als verstevigings latten etc. je krijgt minder kast kleuring.
Daarom zitten grote baskasten vaak zonder dempings materiaal maar zitten ze vol met kast verstevigingen. Extra balken tussen (op) wanden etc.
Wel werkt tegen de wand aangebracht, bv noppenschuim, tegen (laag) midden frequente golven als het dik genoeg is. (halve golflengte)
Voor midden frequent, mid behuizing, werkt bv lompen/tapijt op de wanden en wat noppen schuim achterin en de rest losjes opgevuld met echte wol het beste.
Zo heb ik het geleerd.
Harry

27 sep 2023, 10:08

demping vd lange golven
het vergroten van het effectieve volume van de box
Beide factoren spelen imho een rol. Als bijvoorbeeld de kast al groot genoeg is zonder dempingsmateriaal moet je juist geen virtuele volumevergroting willen. Misschien heeft B&O daarom de glaswol wel in plastic verpakt? :think:
In hoeverre je staande golven moet dempen hangt ook af van de vorm van de kast, in hoge staande kasten krijg je al bij lagere frequentie kans op een staande golf (halve golflengte) dan in een meer rechthoekig model zoals de AH 495. Maar ook de plaats van de woofer(s) speelt daarbij mee.
Boxenbouw is een soort wetenschap ;)
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Will
Donateur
Contacteer:

27 sep 2023, 10:19

Misschien heeft B&O daarom de glaswol wel in plastic verpakt? :think:
Die RL140 en zo zijn wel hele grote boxen, maar de effectieve inhoud is niet zo heel groot. Volgens de buitenmaten is het 84 liter. Daar blijft maar 38 liter van over (specs).
Verder is het een basreflex met afgestemde poort. Of dat nog iets voor het dempingsmateriaal betekent weet ik niet.

Ik kan me voorstellen dat BenO die vezels niet door de box wilde laten zweven, of het misschien inpakte vanwege de arbeidsomstandigheden in de montage.
Voor het geluid maakt wel/niet inpakken niet uit volgens de meting in het filmpje waar ik naar verwees.

Will
Donateur
Contacteer:

27 sep 2023, 10:33

Wel werkt tegen de wand aangebracht, bv noppenschuim, tegen (laag) midden frequente golven als het dik genoeg is. (halve golflengte)
Ca 4cm dik noppenschuim, ca 340m/s. Dat is een frequentie van ca 8500Hz. Of 4250Hz voor de halve golflengte.
Maak ik een denkfout, of versta ik iets anders onder "(laag) midden frequente golven" dan jij? :think:

Harry

27 sep 2023, 11:09

Will schreef: 27 sep 2023, 10:19 Voor het geluid maakt wel/niet inpakken niet uit volgens de meting in het filmpje waar ik naar verwees.
Ja, da’s ook weer waar…. En ik weet ook geen ander antwoord.
Of het een BR is maakt hier alleen in zoverre wat uit dat je een luchtweg zonder dempingsmateriaal erin wilt hebben tussen poort en woofer. Een (virtuele) vergroting van de box heeft wel invloed op de afstemming van de poort, maar dan kom je ook weer terug bij de gelijke grafieken in het filmpje.
Dit gaat toch boven mijn petje…. :(
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
piet2401
Donateur

27 sep 2023, 11:40

Will schreef: 27 sep 2023, 10:33
Ca 4cm dik noppenschuim, ca 340m/s. Dat is een frequentie van ca 8500Hz. Of 4250Hz voor de halve golflengte.
Maak ik een denkfout, of versta ik iets anders onder "(laag) midden frequente golven" dan jij? :think:
Klopt helemaal Will, dat is niet erg laag mid. Vandaar gebruik ik meestal het dikste en doe het niet vast op de wand, beetje rond tussen de zijwanden zodat het alleen midden tegen de achterwand aankomt. Ook zo op de bodem en boven in de box. Zodoende dempt het op veel verschillende frequenties. Daaruit blijkt maar weer dat dempings materiaal zoals noppen vast op de wand niets doet voor lagere frequenties. De vervelend lange golven zitten toch meest tussen bodem en top, vandaar de dubbel gevouwen BAF daar in het midden. Ook een plaatje 4 cm noppen schuim daar helpt.
Plaats reactie