Ik kreeg pas een (1) box (samen met een (1) Bose 301) toegeschoven waar ik nergens, zelfs hier, niks over vinden kon.
Niks speciaals, verwacht ik, maar ben wel benieuwd [bijlage]
Kunnen jullie er iets meer over vertellen?
Dirk
F9227/OOZ
Moderator: Moderators
Modeljaar 1982, gebouwd in februari 1983. Is het zo'n dichtgelijmde budgetbox met opgeschilderde middentoners ofzo? Foto's van de voorkant kunnen helpen hem verder te herkennen.
- Will
- Donateur
- Contacteer:
In deze folder staan soortgelijke boxjes. https://mfbfreaks.com/philips-1983-nederland-4/
Van 82 zijn niet veel algemene folders.
Van 82 zijn niet veel algemene folders.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Es ‘t good is moste ‘t good laote.
- Will
- Donateur
- Contacteer:
Als ik het vergelijk met de boxjes in de folder moet je je er niet te veel van voorstellen.
Ik gok dat het een 10W boxje is. Met wat geluk zit er zelfs een stukje vergaan dempingsmateriaal in.
Ja 35W staat er op, vooral niet te lang denk ik dan.
Heb je al eens geluisterd hoe hij klinkt?
Ik gok dat het een 10W boxje is. Met wat geluk zit er zelfs een stukje vergaan dempingsmateriaal in.
Ja 35W staat er op, vooral niet te lang denk ik dan.

Heb je al eens geluisterd hoe hij klinkt?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Folder van 1983 (Najaar), pagina 35 - https://mfbfreaks.com/philips-1983-nederland-2/
Leids Dagblad, december 1983 - https://leiden.courant.nu/issue/LD/1983 ... /0/page/10
Leids Dagblad, december 1983 - https://leiden.courant.nu/issue/LD/1983 ... /0/page/10
Met een kleinere auto neem je minder mee
Dank voor de reacties.
Pure nieuwsgierigheid: wat zegt de toevoeging /OOZ (Oh-Oh-Z, dus niet: nul-nul-Z)?
Hmm, 99 gulden in 1983 ... Zoals gezegd: ik stelde me er niet al te veel van voor.
Ik heb hem gisteren aangesloten en: alleen de tweeter doet het.
Nu hoef ik niet meer voorzichtig te zijn met het front verwijderen, want ik wil wel de woofer eruithalen om te kijken of er misschien alleen een draadje los is. ("Mogelijk, maar niet waarschijnlijk" zei de diplomaat.)
Hebben jullie nog suggesties?
Dirk
Pure nieuwsgierigheid: wat zegt de toevoeging /OOZ (Oh-Oh-Z, dus niet: nul-nul-Z)?
Hmm, 99 gulden in 1983 ... Zoals gezegd: ik stelde me er niet al te veel van voor.
Ik heb hem gisteren aangesloten en: alleen de tweeter doet het.
Nu hoef ik niet meer voorzichtig te zijn met het front verwijderen, want ik wil wel de woofer eruithalen om te kijken of er misschien alleen een draadje los is. ("Mogelijk, maar niet waarschijnlijk" zei de diplomaat.)
Hebben jullie nog suggesties?
Dirk
OO staat toch voor 00 hoor, dat is de versie-code. 00 is de eerste versie, als er een gewijzigde versie komt wordt dat 01 (in de meeste gevallen dan). De Z is de kleurcode, staat voor een bepaalde houtkleur (notenhout meen ik, maar dat weet ik niet uit m’n hoofd).
Op de website stond voorheen een uitgebreide uitleg van Thomas over dit soort codes, maar die zie ik nu even niet meer.
Je kunt eens kijken welk type woofer en tweeter er in zitten, misschien heeft iemand daar nog wat aan. En anders de suggestie van Will volgen
Op de website stond voorheen een uitgebreide uitleg van Thomas over dit soort codes, maar die zie ik nu even niet meer.
Je kunt eens kijken welk type woofer en tweeter er in zitten, misschien heeft iemand daar nog wat aan. En anders de suggestie van Will volgen

Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Het uitvoeringsnummer OOZ bestaat niet, er behoort 00Z te staan. Philips heeft wat geschiedenis met nulletjes. In Duitse documentatie werd vroeger de kleine letter o gebruikt, en op custom luidsprekerchassis wisselend de O en de 0. Hier dus kennelijk ook op een typeplaatje.
Update:
Ik heb hem aan de achterkant opengemaakt, hij bleek inderdaad gelijmd.
Een niet verkruimeld (!) laagje 2 cm schuimrubber achter de speakers, dus geen echt vulmateriaal.
'Scheidingsfilter' model Eco-Budget-Basic-Standard-een-punt-nul.
Tweeter 2404 257 3320? mat in-situ circa 4 ohm,
Woofer 2422 257 28106 deed de DMM niet reageren.
Met de hand het metalen midden van de conus bewegen geeft geen raspend geluid.
Om van te leren: zijn er nog mogelijkheden om de woofer te testen?
Dirk
Ik heb hem aan de achterkant opengemaakt, hij bleek inderdaad gelijmd.
Een niet verkruimeld (!) laagje 2 cm schuimrubber achter de speakers, dus geen echt vulmateriaal.
'Scheidingsfilter' model Eco-Budget-Basic-Standard-een-punt-nul.
Tweeter 2404 257 3320? mat in-situ circa 4 ohm,
Woofer 2422 257 28106 deed de DMM niet reageren.
Met de hand het metalen midden van de conus bewegen geeft geen raspend geluid.
Om van te leren: zijn er nog mogelijkheden om de woofer te testen?
Dirk