upgraded (?) 22RH532's

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Tittah
Donateur

01 nov 2023, 23:48

Olrait, I think I F'd up :roll:

Ik heb het printje van de inschakelautomataat verwijderd en een aantal solderingen opnieuw gevloeid. Dat moet iets wakker gemaakt hebben want daarna schakelde de relais direct wanneer ik een brom introduceerde op de ingang. Alleen één probleem, de box zat niet achter de DBT en er kwam rook van 1 van de componenten :shock: . Ik heb het niet goed gezien omdat ik zo snel mogelijk de speaker uitgeschakeld heb, maar ik denk dat het van C544 kwam. Of iets net daar onder, beetje moeilijk te zien bij een stijgende rookpluim...

Met de de DBT ertussen (25W), licht de lamp even op bij het inschakelen en gaat dan een heel klein beetje branden. Wanneer de relais inkomt, geeft de lamp nog een beetje meer licht.

Misschien ben ik snel genoeg geweest en is er niks bijkomend kapot gegaan, maar ik meet nu afwijkende spanningen over de weerstanden tussen de darlingtons. Waar ik 75 en 420 mV zou moeten meten, zit nu 35,5V...
correltje
Donateur

20 nov 2023, 21:29

Will schreef: 21 okt 2023, 14:47 Neu, hoeft niet. Als de transistor flink staat te werken en warm wordt verlopen die waardes. Bovendien meet je tov massa. Vbe kun je het beste meten tussen… b en e

Ik denk eerder dat er wat los hangt bij de c of de weerstand kapot is. Als de tor kapot zou zijn dan verwacht ik 20V (open) of 12V op de collector, niet 1,9V. En dus is je meting twijfelachtig.
Nee hoor, die spanning van 1,91V klopt, het is n.l. een fout in de service manual.
Helaas is het plaatje in de tekst weggevallen, ik zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden.

Grtz,
Cor

Naschrift: Plaatje opnieuw gemaakt en toegevoegd.
MFB servicepunt in het zuiden van het land.
mae
Donateur
Contacteer:

20 nov 2023, 23:16

Tittah schreef: 22 okt 2023, 00:31 Vanavond aan de slag gegaan met de L-deur. Er zijn hier duidelijk al een aantal torren vervangen in het verleden. TS447 en TS449 is een 2SC1312 26G, TS448 is een 2SC1312 R85F. Op TS453 staat 4358C-C W7314 (kan ik niks over vinden).

In het pad loopt het fout bij TS449, daar meet ik op de 3 aansluitingen 0V. Die ga ik er morgens eens uithalen. Kan ik die eventueel vervangen door een BC547? Die heb ik in mijn bakje.
Je kunt de transistortypes gebruiken die in de servicemanual worden opgegeven. Philips kocht in die jaren veel buiten de deur als het net een cent goedkoper was, maar in principe waren dat allemaal equivalenten.

TS449 is volgens de servicemanual een BC148B of een BC548B, dus daar kan een BC547B voor in de plaats. Een BC547C zal waarschijnlijk ook kunnen, maar de werking is met een BC547A of eentje zonder letter erachter, niet gegarandeerd.

TS453 zal zeker geen 2SC4358 zijn. Dat staat er niet op en komt van geen kanten overeen met de BC546 die er volgens het servicemanual in zou zitten. Ook betekent 4358C-C niet BC358 want dat werd simpelweg niet op die manier geschreven net zoals 2SC 4358 niet op die manier werd geschreven. Ook komen de elektrische eigenschappen van de BC358 absoluut niet overeen met de BC546. De reden dat er een BC546 in zit is de wat hogere spanning die er over kan komen te staan. Daar zou ik dus toch een BC546 voor gebruiken.

Het aparte is dat die tor wel een rasechte Philips is in de bekende SOT-54 behuizing. De datumcode luidt H7314 waarbij de H voor Nijmegen staat. Dat maakt het wel weer een leuk Philips-puzzeltje, want ik kan dat nummer op dit moment nog niet thuisbrengen. Mogelijk een pre-productietype of een customtype.

EDIT: de 8 in het typenummer lijkt op de foto toch wel echt een 8. Als het stiekum toch een B was dan zou het raadsel opgelost zijn... De pre-productieversie van de BC639 die rond maart1973 uitkwam (dus 7314 is een plausibele datumcode) heet 435BC/C en opzich zou dat best een logisch type zijn op die plek. De BC546 kwam misschien net wat later uit of werd later als goedkopere oplossing toegepast.

Let goed op als je die transistor zou vervangen (is niet nodig als hij niet stuk is!) want de BC639 heeft 2 verschillende mogelijke pinouts die geen van beiden overeenkomen met de BC546. Ik zou er denk ik gewoon een BC546 inzetten maar als je toevallig een BC639 hebt dan natuurlijk die. Overigens geldt deze tip voor meerdere afwijkende transistortypes die gebruikt zijn; let altijd goed op de pinout als je er eentj vervangt.
Plaats reactie