USA autoradio

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Regenpak
Donateur
Contacteer:

Hoewie Loewie schreef: 20 dec 2023, 18:55dan staat er De-Emphasis bij. Of is dat hetzelfde?
Pre-emphasis is aan de zendkant en de-emphasis aan de ontvangstkant. Hiermee wordt de hoogfrequent ruis aanzienlijk verminderd. Het zit ook in een CD-speler maar volgens mij wordt dat nooit gebruikt. Is nergens voor nodig...

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Will
Donateur
Contacteer:

Het zit ook in cassettedecks en bandrecorders. En RIAA is er ook een vorm van.
Allemaal met eigen kantelpunten (ofwel eq tijdwaarden).
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Hoewie Loewie
Donateur
Contacteer:

Kijk eens aan. Weer wat geleerd. :D
Erres SX6393 SX6194 SR3390 - Aristona SG1408 CD1202 - Philips AG2230 GA230 GF403 AF977 GL565 RH532MFB F9412HGS FA880 RH742 AH682 CD100 CD104 CD614 CD615 en heul veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Karsten

+1; Ik wist niet dat die filtering in de US anders is dan bij ons.
Regenpak schreef: 20 dec 2023, 19:21 Het zit ook in een CD-speler maar volgens mij wordt dat nooit gebruikt. Is nergens voor nodig...
Op één of twee CD's in mijn collectie is het wel degelijk toegepast. Het dateert uit de tijd dat de DAC's nog niet zo fijnzinnig waren. Ik heb één DAC (Musical Fidelity X-ACT) waar een LEDje op zit dat oplicht bij het inschakelen van het filter. Dat gebeurt op basis van een bitje in de subcode.
Meten is weten en weten wat je meet.
ds23man

Gebeurde vaak bij klassieke cd's, vooral Denon had er een handje van. Daar loop je nu met het streamen tegenaan, veel opnames op het net zijn niet gecompenseerd en zijn daarom niet aan te knauwen.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

ds23man schreef: 21 dec 2023, 13:12 Daar loop je nu met het streamen tegenaan, veel opnames op het net zijn niet gecompenseerd en zijn daarom niet aan te knauwen.
Is dat zo? Die pre-emphasis doe je bij het masteren van de CD, niet in het bronmateriaal. Lijkt me. Bron?

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Karsten

Regenpak schreef: 21 dec 2023, 13:51 Die pre-emphasis doe je bij het masteren van de CD.
Tot zover klopt het.
DE-emphasis gebeurt in de dac van het afspeelapparaat; In de woonkamer dus. Waar het fout gaat is dat het bitje in de subcode van de originele CD niet mee wordt gestuurd naar de huiskamer. Hetzelfde probleem treedt soms op bij het kopiëren van CD's op de computer. Dan klinkt de kopie frisser dan het origineel omdat de de-emphasis niet wordt ingeschakeld bij weergave; Reden voor mij om CD's alleen via S/P-DIF op een CD-recorder te kopiëren want die neemt het bitje in de subcode mee in de kopie.
Als het meesturen van het bitje bij streaming niet mogelijk is dan zou de dienst op het origineel eerst digitale de-emphasis moeten toepassen. Daar gaat het waarschijnlijk fout. :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

We dwalen wel lekker af zo...

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
ds23man

Bijkomend probleem is dat de moderne dac's/streamers niet eens een De emphasis functie meer hebben.
Will
Donateur
Contacteer:

Karsten schreef: 21 dec 2023, 14:30 Tot zover klopt het.
DE-emphasis gebeurt in de dac van het afspeelapparaat
De de-emphasis bij spelers met een TDA1540 en TDA1541 zit in het analoge deel na de DAC. Dus in of net voor het uitgangsfilter, niet in de DAC zelf.

Andere spelers (DAC’s) heb ik nog niet bekeken.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
ds23man

In veel dac chips wordt het digitaal gedaan, voorbeeldje van een recente AKM dac:
Knipsel.PNG
Probleem is dat deze functie bijna nooit in een streamer of losse dac geïmplementeerd word. Als je dan een cd afspeelt via de spdif kneitert het hoog je om de oren.
J.S.
Donateur

Een goedemorgen mede liefhebbers !
Bedankt voor het meedenken en reacties.
Wat ik er in grote lijnen uithaal is dat de radio gewoon goed alle zenders kan ontvangen.
Toch moet het ding er eerst maar uit, want ook de cassettespeler doet het niet .
> Ook die oude wijze uil, was ooit eens een uilskuiken ;)
Regenpak
Donateur
Contacteer:

J.S. schreef: 23 dec 2023, 08:24 Wat ik er in grote lijnen uithaal is dat de radio gewoon goed alle zenders kan ontvangen.
Doet die radio het nu wel of niet? Of had je dat nog niet uitgeprobeerd? Nu het cassettedeck "ook" stuk is?

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
J.S.
Donateur

De radio gaat aan.
Verlichting brand en de equalizer slaat uit maar voor de redt nog niks.
Ook niks geen geluid over de speakers.
> Ook die oude wijze uil, was ooit eens een uilskuiken ;)
Regenpak
Donateur
Contacteer:

J.S. schreef: 23 dec 2023, 12:14maar voor de redt nog niks
Okay, duidelijk!

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Plaats reactie