22AH307 gecorrodeerde prints

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kingmace

Ik heb afgelopen week eindelijk een 22AH307 op de kop kunnen tikken. De versterker speelt maar bij nadere inspectie blijkt dat alle prints gecorrodeerd zijn. Is dit een veel voorkomend probleem met deze versterkers? Ik heb ook een 22AH305 die dit absoluut niet vertoond. Ik zou me nog iets kunnen voorstellen van contactreiniger of iets dergelijks maar het gaat hier om alle prints in de versterker. Is het nog de moeite om dit te gaan reviseren of zullen de prints nog verder corroderen en alsnog de geest geven?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mae
Donateur
Contacteer:

Lijkt wel alsof hij naast de kattenbak heeft gestaan, van opslag in een omgeving die alleen maar een beetje vochtig is, heb ik dit nog nooit gezien. Wel van lekkende NiCd accu's, maar die zitten hier niet in.

Ik zou wel even kijken of er niet toevallig lekkende elco's op die plek zitten.
kingmace

mae schreef: 03 jan 2024, 14:33
Ik zou wel even kijken of er niet toevallig lekkende elco's op die plek zitten.
Ik heb nog geen zichtbaar lekkende elcos gezien. Maar wat ik al zei, alle prints hebben hier last van (in meer of mindere mate).
ds23man

Denk dat dit echt een vochtprobleem is, pertinax is daar niet ongevoelig voor. Je ziet op de foto's dat de printsporen onder de laklaag aan het corroderen zijn geslagen. Als ik dit zo zie is het een project hopeloos.
snameroc
Donateur

Ik denk toch lekkende elkos of zuur van buiten af. Bij sony komt het zuur vaak via de pootjes naar buiten dat ziet er net zi uit. Met een glasstift krijg je dit op de foto’s wel weg. Blank maken en vertinnen.
Will
Donateur
Contacteer:

We zien maar een paar voorbeelden van slechte plekken. Het lijkt alleen aan de zijkanten te zitten.

Het ligt er aan hoe dierbaar je dit apparaat is, want dit kun je met een fiberpen of met fijne staalwol wat opschuren en dan kijken hoe het met de printbanen gesteld is. Als het een paar sporen zijn zou ik die vertinnen en zonodig een draadje erover leggen.
Als een gatenkaas is dan wordt het een hele klus.

Op basis van deze foto's zou ik het niet meteen afschrijven.

Edit: ik zie dat Johan me net voor was met nagenoeg hetzelfde oordeel 8)
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
ds23man

Lekkende elco's lijkt me sterk. Heel typisch is dat het van de randen naar binnen werkt, vandaar ook de schade zoals op de foto's. Probleem is dat je pertinax hebt en pertinax. Vandaar dat veel fabrikanten op glasvezel zijn over gestapt. Bij Studer/Revox zie je na de A7x serie totaal geen pertinax meer en in de Pro audio ook niet. Verder is het een drama als er al vocht in zit tijdens het solderen, je soldeereilandje kookt dan gewoon van de print af.
Flatline
Donateur

Reviseren?

Goed met en glasvezel pen erover en alle corrosie met wat IPA eraf spuiten. Daarna UV-uithardbaar soldeermasker toepassen op het blote koper en uitharden met een UV lamp. Problem solved. Nu gaat het inderdaad verder vreten aan het blote koper.

Glasvezel pen:
https://www.conrad.nl/nl/p/pb-fastener- ... 30166.html

IPA:
https://www.conrad.nl/nl/p/kontakt-chem ... 82011.html

UV-uithardbaar soldeermasker (lamp nodig, & duurt langer):
https://www.amazon.nl/Mechanische-Solde ... B08GSS9B3Z

Of soldeermasker zonder lamp en uitharden via UV licht. De laatste opties zijn de goedkoopste en de snelste. let wel op dat je alles goed afplakt met 74309-AH, want die verneveld erg goed die bus, pas ook niet te veel toe op de print en laat het goed drogen!
Suc6
:: MFB freak sinds 2013
1x 22RH587 1x 22RH532 2x 22RH544 1x 22RH541 1x 22RH743 KEF 304SP1127 +Pioneer 520
2x F9328 2x 22AH489 2x 22RH423 1x 22RH384 1x B4X23A/74
Creative SB X-Fi Xtreme Fatal1ty Pro Series (SB0460) /w frontpanel AC97 breakout mod
mae
Donateur
Contacteer:

Bij nader inzien denk ik ook niet aan elco's.

Kom ik toch weer naast de kattenbak uit. Er zijn niet zo heel veel gassende vloeistoffen die zo corrosief zijn. Zeker als het vanuit de kanten optrekt is het een externe bron van bijtend materiaal.

Ik denk dat restauratie misschien nog wel mogelijk is, Flatline geeft een paar goede suggesties.
mae
Donateur
Contacteer:

ds23man schreef: 03 jan 2024, 19:45 Lekkende elco's lijkt me sterk. Heel typisch is dat het van de randen naar binnen werkt, vandaar ook de schade zoals op de foto's. Probleem is dat je pertinax hebt en pertinax. Vandaar dat veel fabrikanten op glasvezel zijn over gestapt. Bij Studer/Revox zie je na de A7x serie totaal geen pertinax meer en in de Pro audio ook niet. Verder is het een drama als er al vocht in zit tijdens het solderen, je soldeereilandje kookt dan gewoon van de print af.
Ik denk niet dat dit zoveel met pertinax te maken heeft; glasvezelepoxyprint heb ik net zo hard aangetast gezien. Hooguit heb je met dit soort corrosieschade de kans dat het betreffende zuur of loog makkelijker in de print trekt in geval van pertinax, maar je hebt alsnog best kans dat het in dit geval oppervlakkig is.
kingmace

Bedankt voor de tips! Ik de spullen besteld en ga ermee aan de slag. We gaan zien hoe ver we komen en hopen dat het oppervlakkig is gebleven en niet te diep is gegaan. Het zal wel een klusje worden :)

@flatline: ik wil hem ook een elco revisie gaan geven
Henk-74

mae schreef: 05 jan 2024, 03:25 Bij nader inzien denk ik ook niet aan elco's.

Kom ik toch weer naast de kattenbak uit. Er zijn niet zo heel veel gassende vloeistoffen die zo corrosief zijn.
Ik heb in mijn jeugd een prachtige Philips ghetto blaster in kippen legbatterijen gebruikt bij vakantiewerk. Door de amoniak of methaan of ander sterke geuren en gassen daar kreeg het ding kuren. Bij inspectie overal corrosie op de pcb's
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Henk-74 schreef: 05 jan 2024, 22:30Bij inspectie overal corrosie op de pcb's
Dat is dan wel consistent met de kattebak-theorie.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
kingmace

Ik denk toch dat hij lang in vochtige omgeving is opgelagen is geweest. Ik vind ook veel corrosie op de metalen delen en roest op de schroeven. Miscchien ergens in de buurt van de zee of iets dergelijks.
ds23man

Of kelderbox.
Plaats reactie