Welke luidsprekerunit is dit?

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Harry

In mijn onlangs verkregen set Toshiba boxen zit een mij onbekende middentoner. De boxen zijn gemaakt in Denemarken, woofers en tweeters zijn van Seas. Maar van welk fabrikaat is dit middentonertje van ca. 8 cm doorsnede?
Bijlagen
IMG_7859.jpeg
IMG_7860.jpeg
IMG_7861.jpeg
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
mae
Donateur
Contacteer:

Het codenummer 2411 264 01007 zegt Philips Frankrijk (Flers? Suresnes?)... Ik denk dat ik die wel ken van de allergoedkoopste uitgeklede lorren van binnenstebuitenspeakers voor kofferplatenspelers, maar dit ziet er toch wel een paar klasses beter uit. En hoe komt dat in Denemarken terecht? Maakte Seas zelf geen goede middentoners in die jaren?

Kan 1270 een datumcode zijn voor 1970? Wat is het type van de betreffende boxen? Sorry als je dat elders al vermeld had.

Nagekomen gedachte:
Er is misschien nog wat raars aan de hand. De cijfergroep 264 gaf in latere jaren ingekochte speakers aan. Dat hoeft hier absoluut niet het geval te zijn, maar als dat wel zo is... Vraag ik me af of de speaker qua stijl en constructie lijkt op de gebruikte Seas units?
Harry

Bedankt voor je input, Maarten! De boxen zijn van het type Toshiba SS-330. Er is weinig over te vinden, op Rmorg is er echter wel een mooie pagina voor: https://www.radiomuseum.org/r/toshiba_s ... s_330.html

Als jaartal staat daar 1977 met een vraagteken erachter. Het zal echter vast niet voor 1970 zijn geweest, daarvoor is de tweeter te nieuw.
Er wordt correct vermeld dat de woofer een Seas 30 TV-EACR is en de dometweeter een Seas H089. De schrijver heeft echter ook geen idee van welk merk of type de middentoner is. Achter de middentoner zit een kunststof behuizing die je ook aantreft achter bijvoorbeeld de bekende Seas 10FM:
IMG_7864.jpeg
Waarom men die unit niet heeft gebruikt, geen idee. Zou toch best gekund hebben in deze configuratie tenzij de 89dB gevoeligheid daarvan net iets te laag was?

De huidige middentoner ziet er zeker niet slechter uit, heeft ook een wat grotere magneet. Vast geen product van de uitgeklede lorrenfabriek ;). Als ik jou goed begrijp wijst dit type 12-cijferige code echter toch specifiek naar Philips?
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
MarkS
Donateur

Ik heb even wat meegezocht. Uitgaande van de andere SEAS drivers (de woofer en tweeter) en de "zwarte dop" blijkt uit de Seas datasheets van 1977 dat het origineel zeer waarschijnlijk de SEAS 10 FM zijn geweest. Ik vermoed dat ze beiden op enig moment zijn vervangen door deze drivers. Welke deze zijn kom ik ook niet uit. Het zijn in elk geval niet de originele SEAS. Ik zie op marktplaats een setje originele Seas 10fm aangeboden voor €20,-. Wellicht die er in zetten en dan is de set weer helemaal origineel.

Succes!!
Gr. mark
2 x Marantz PM66SE KI, 2 x Marlux MX-86, NAD/Bluesound Node 2i, NAD C525BEE, Mission 770 (1979), Mission 727, Floating Cameleon Queen
Harry

De 10FM die je noemt ligt hier nog wel in een van de vele kratten met drivers, dat zou niet het probleem zijn. Maar of die er werkelijk ingezeten heeft betwijfel ik zeer sterk. Zie de zojuist gemaakte foto hieronder, de 10 FM heeft een grotere doorsnede dan de huidige middentoner:
IMG_7866.jpeg
Aangezien alle drivers netjes zijn ingefreesd zou de opening voor de middentoner dan groter zijn. Verder zit de huidige driver vast met dezelfde gele lijm die ook elders in de box is gebruikt.

Persoonlijk denk ik dat het zo zit:
Deze Toshiba mocht niet teveel kosten, dat merk je aan de nogal dunne, lichte kast en de beperkte filtering. De woofer heeft een spoel en een elco, beide andere units alleen een elco (bij de middentoner heb ik dit aangepast, maar dat terzijde). Bovendien zat in een van de boxen een kernspoel en in de andere een luchtspoel, niet bepaald consequent.
Daarnaast is duidelijk dat de woofer van een aanmerkelijk ouder model is dan de tweeter. Zoals ik het inschat heeft men overgebleven woofers van Seas opgekocht, die was in de 70er jaren al op andere modellen overgestapt. Ook de tweeter kan best eens daar in de aanbieding zijn geweest (koppelverkoop?). De zeer veel verkochte 10 FM zal niet in de aanbieding zijn geweest, dus moest men nog op zoek naar een partij middentoners. En dat het resultaat van die samenbouw toch verrassend goed klinkt komt door de kwaliteiten van de Deense fabriek en/of door toeval…..
Uiteraard heb ik voor bovenstaande bewering verder geen bewijs ;)
MarkS
Donateur

ah ja.. die afmetingen had ik niet gecheckt. Dan klopt mijn redenering dus niet. :D
2 x Marantz PM66SE KI, 2 x Marlux MX-86, NAD/Bluesound Node 2i, NAD C525BEE, Mission 770 (1979), Mission 727, Floating Cameleon Queen
mae
Donateur
Contacteer:

Men heeft overgebleven units (van SEAS, en dus waarschijnlijk van Philips) opgekocht, maar dat roept de vraag op wie 'men' dan was. Ik denk niet dat Toshiba zelf een fabriek in Denemarken had. Philips Denemarken maakte geen boxen, of toch niet meer als ze dat ooit gedaan hebben. Het is ook geen B&O want het moest waarschijnlijk inderdaad goedkoop.

Ik denk dat de boxen in hun geheel door SEAS Denemarken (tegenwoordig VIFA) gefabriceerd zouden kunnen zijn. Maar wat deed SEAS met Philips units... Waren het door SEAS voor Philips Frankrijk geproduceerde units die nooit afgenomen zijn... Of zijn het door Philips Frankrijk voor SEAS geproduceerde units? Ik geloof dat door SEAS geproduceerde units er anders uitzagen, dus dan zou het de tweede optie moeten zijn (of een ingewikkelder dus onwaarschijnlijker constructie).
Harry schreef: 17 jan 2024, 12:45 Als ik jou goed begrijp wijst dit type 12-cijferige code echter toch specifiek naar Philips?
Klopt, hij heeft niet alleen 12 cijfers (andere fabrikanten zouden in theorie ook 12 cijfers kunnen gebruiken, al doe de meesten dat niet) maar decodeert compleet plausibel als Philips 12NC voor een luidspreker.

24 = diverse elektrotechnische en elektromechanische artikelen (codegroepen 1 t/m 29 wijzen naar basisartikelgroepen en niet naar HIG'en)
11 = Frankrijk (22 = Nederland)

264 = (ingekochte?) luidsprekers (2422 264 zijn ingekchte luidsprekerunits voor platte televisies, normale luidsprekers lijken 2422 255..259 te gebruiken)

010 = volgnummer
07 = uitvoerings- of verpakkingsvariant

(zo gaat het bij normale luidsprekers; bij de latere 2422 264 nummers zou 01007 in zijn geheel een volgnummer zijn, dus dat kan hier eventueel ook)

P.S. Als ik de bronmotivatie op rmorg bekijk dan vind ik 1977 +- 1 jaar redelijk plausibel. Dan is de volgende vraag wat een unit uit 1970 daar dan te zoeken heeft. Misschien is het toch geen datumcode, of anders wel echt uit een of andere restpartij.
Harry

Bedankt weer voor je uitleg, Maarten! Het is dus een echte Philips driver, maar waarvoor deze ooit ontwikkeld is? Het is een model zonder schroefgaten, moet dus “klassiek” met klemmetjes (of in dit geval met lijm) worden vastgezet.
Het zou best iets uit 1970 kunnen zijn geweest wat ergens nog op de plank lag. De Seas woofer is imho ook niet veel nieuwer als dat, staat op de Seas site in de oude categorie waar weinig specs van beschikbaar zijn. Enfin, toch in ieder geval iets van “vaderlands trots” in deze box :lol:
mae
Donateur
Contacteer:

De luidspreker is toch wel een hifi type. Dan is er wel wat te speculeren over waar de luidspreker oorspronkelijk in terecht had moeten komen en waarom Philips Frankrijk zich ueberhaupt bezighield met "mooie units" in plaats van alleen slappe lorren voor goedkope gramofoons en portable radio's. Het zou kunnen dat het om een product gaat dat door Philips Frankrijk ontwikkeld werd voor een eigen product dat achterhaald is door producten van de nog vrij jonge hifi groep van Bovenmeester Piet. Het zou ook kunnen gaan om een product voor gebruik in auto's. Ik weet niet zeker of Rambouillet dat in 1970 al deed, maar dat was tot in het VDO-tijdperk een belangrijke autoradiolocatie en toeleverancier voor de Franse autofabrikanten.
Harry

Het is wel een leuk raadseltje hè :)
Plaats reactie