603 in combinatie met 541 luidsprekers

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
brmvndnhvl

Beste allen,

Al enkele jaren heb ik van mijn schoonvader dit setje gekregen en met plezier in gebruik, inclusief alle kabels die er toen al bij zaten.
Inmiddels worden er geen platen of cd's meer via beluisterd maar is het allemaal digitaal via internet. Verder complete leek wat betreft geluidstechniek ed.

Op het forum had ik al enkele tips gezien maar voordat ik echt iets verkeerds doe (met name bij punt 1 en 2) toch graag wat advies want er lijkt toch echt ergens iets niet goed te zitten want het geluid is bij mijn linker speaker minder hard en heb ik soms een ruis die soms heel goed hoorbaar is. Het geluid is op sommige momenten echt zeer goed dus vermoed dat er iets zit in de kabels en/of instellingen en niet in de speaker of tuner zelf.

In de bijlage heb ik een schema getekend met alle aansluitingen en instellingen erbij.
De vragen die ik heb (nummers corresponderen met de groene cijfers in het schema ;)):
1) Kan/moet ik de voltage van 220 bij de speakers veranderen?
2) Pre-Amplifier staat nu op 1V, las elders dat dat niet goed was (heeft dat evt te maken met puntje 1?)
3) De aansluiting naar de speakers gaat nu via de mfb uitgang. Ik heb een verloopstukje hiervoor maar kan ik de speakers niet direct op de 8 Ohm uitgang zetten? Dit is al een DIN uitgang.
4) Alle signalen gaan er in nu via TAPE 2. Is dit prima of is een andere input beter?
5) Ik heb een switch gekocht om zowel signaal van tv als van chromecast audio via tape 2 te laten lopen. Dit werkt prima maar is wel B kwaliteit van een paar euro. Is het beter om de switch niet te plaatsen en één op tape 1 te zetten? Hier zat eerder de cd speler op maar die is nu weg. Of heeft iemand advies voor een ander type swith (evt digitaal en op afstand regelbaar).
6) Tv signaal gaat via optische kabel naar een RCA converter. Werkt opzich prima maar vroeg me af of het beter is om de HDMI Arc uitgang te gebruiken. TV signaal lijkt over het algemeen slechter te zijn dan van Chromecast Audio maar dat kan ook komen door de tv zelf of de input daarvan.
Bijlagen
audio schema.jpg
fastfolkert

Welkom op dit forum!

Korte antwoorden op je vragen:
1- als de 541 op 240V gezet kan worden zou ik dat doen. Wellicht vinden de puristen (😉) dat je dan ook de ruststroom en feedback weer moet laten afregelen omdat je voedingsrails zijn veranderd.
2- 1 V is prima als je de 541 op een MFB uitgang aansluit.
3- MFB’ s aansluiten op een speakeraansluiting heeft IMHO geen meerwaarde omdat je dan de eindtrap van je 603 “extra” gebruikt.
4- lijkt me prima
5- geen idee…
6- ditto…..

YMMV.

(verhelderend plaatje trouwens!)
Mancave op zolder met hifi uit de 70's-90's waaronder Quad, NAD, ARCAM, Meridian, Mission, Cyrus, B&W, DUAL en Philips natuurlijk!
piet2401
Donateur

5 je kan de switch weg laten en de tape 1 ingang gebruiken .
6 Hdmi Arc gaat tov optisch geen verbetering geven en is weer een convertor.
Hoewie Loewie
Donateur
Contacteer:

brmvndnhvl schreef: 10 jan 2024, 22:59 1) Kan/moet ik de voltage van 220 bij de speakers veranderen?
2) Pre-Amplifier staat nu op 1V, las elders dat dat niet goed was.
3) De aansluiting naar de speakers gaat nu via de mfb uitgang.
4) Alle signalen gaan er in nu via TAPE 2. Is dit prima of is een andere input beter?
5) Ik heb een switch gekocht om zowel signaal van tv als van chromecast audio via tape 2 te laten lopen. Dit werkt prima maar is wel B kwaliteit van een paar euro. Is het beter om de switch niet te plaatsen en één op tape 1 te zetten?
6) Tv signaal gaat via optische kabel naar een RCA converter. Werkt opzich prima maar vroeg me af of het beter is om de HDMI Arc uitgang te gebruiken. TV signaal lijkt over het algemeen slechter te zijn dan van Chromecast Audio maar dat kan ook komen door de tv zelf of de input daarvan.
Welkom op dit mooie en leerzame forum. :D

1. Als het kan dan zou je dat kunnen doen maar strikt noodzakelijk is het niet.
2. Dat is de juiste instelling. Uitgangsspanning van de MFB uitgang van jouw 603 is 2,5 Volt maar die stand heeft een 541 niet dus dan is 1 Volt de beste keuze.
3. Prima.
4. en 5. Nee hoor, TAPE 2 is prima. Maar de switch kan er tussenuit en je kunt ook gewoon TAPE 1 gaan gebruiken. Geen probleem.
6. Kun je de audio van de TV niet streamen naar de Chromecast Audio? Zo ja, dan kan er een hoop tussenuit.

Hier een tekening met alle in- en uitgangen van de 603 met de bijbehorende spanningen.
philips_22ah603-00-12-15_stereo_receiver_sm.pdf_2.png
Laatst gewijzigd door Hoewie Loewie op 11 jan 2024, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Erres SX6393 SX6194 SR3390 - Aristona SG1408 CD1202 - Philips AG2230 GA230 GF403 AF977 GL565 RH532MFB F9412HGS FA880 RH742 AH682 CD100 CD104 CD614 CD615 en heul veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Hoewie Loewie
Donateur
Contacteer:

Plaatjes bij het praatje. :) De Philips AH603:
Philips AH603 01.png
Philips AH603 02.png
Philips AH603 03.png
Erres SX6393 SX6194 SR3390 - Aristona SG1408 CD1202 - Philips AG2230 GA230 GF403 AF977 GL565 RH532MFB F9412HGS FA880 RH742 AH682 CD100 CD104 CD614 CD615 en heul veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Will
Donateur
Contacteer:

Hoi en welkom hier
brmvndnhvl schreef: 10 jan 2024, 22:59 1) Kan/moet ik de voltage van 220 bij de speakers veranderen?
3) De aansluiting naar de speakers gaat nu via de mfb uitgang. Ik heb een verloopstukje hiervoor maar kan ik de speakers niet direct op de 8 Ohm uitgang zetten? Dit is al een DIN uitgang.
5) Of heeft iemand advies voor een ander type swith (evt digitaal en op afstand regelbaar).
1) dat moet niet, het ligt aan de netspanning bij jou in huis. Probeer het gewoon. TREK DE STEKKER UIT HET STOPCONTACT voordat de aan de spanningscaroussel draait anders blaas je de trafo op.
3) de MFB uitgang van de 603 is van de luidsprekeruitgang afgetakt. Dus het loopt al via 8 ohm uitgang van de (eind-)versterker.
4) kwestie van smaak, Tape 1/2 is net zo goed als een extra schakelkastje.
5) een digitaal schakelkastje is niet beter dan een mechanische schakelaar, soms zelfs slechter (Ali etc kwaliteit).
MFB aftak
MFB aftak
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
brmvndnhvl

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga binnenkort maar even aan de slag met jullie advies.

Wat ik zelf nog raar vind is dat ik, wanneer het geluid zachter is op de linker luidspreker, als ik de powerknop half indruk het geluid weer harder wordt.

Hoop dat dat met de 220->240v verholpen is.

gr.
Harry

Het lijkt me eerder dat er dan ook een mute-schakeldeel op die powerknop zit en dat dit moet worden schoongemaakt.
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Will
Donateur
Contacteer:

Dat heeft deze niet, als ik de servicemanual moet geloven.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
brmvndnhvl

Is zoiets dat het geluid zachter word bij 1 box iets wat met een revisie van luidspreken verholpen kan worden of heeft dat met het signaal van de tuner te maken? Heb ook het gevoel dat de ruis/piep naarmate van tijd steeds sterker wordt.

Moet daarnaast vaak ook het volume even flink omhoog schroeven om beide speakers te activeren als er even geen geluid/signaal is geweest. Vaak is de linker al sneller uit dan de rechter. Nu is links ook "de laatste speaker" waar het signaal komt, weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben?

En is het een keertje open- en schoonmaken (stofvrij maken, evt contactspray etc) voor een leek veilig te doen en altijd wel even aan te raden of is dat beter meteen door een expert te laten doen?
fastfolkert

brmvndnhvl schreef: 15 jan 2024, 15:04 Is zoiets dat het geluid zachter word bij 1 box iets wat met een revisie van luidspreken verholpen kan worden of heeft dat met het signaal van de tuner te maken? […]

En is het een keertje open- en schoonmaken (stofvrij maken, evt contactspray etc) voor een leek veilig te doen en altijd wel even aan te raden of is dat beter meteen door een expert te laten doen?
Wissel de speakeraansluiting eens om op je versterker. Als het “zachter spelen” bij de dezelfde luidspreker blijft is er mogelijk wat met die luidspreker aan de hand. Anders is het je versterker.

Als je een beetje handig bent (schema lezen, goed kunnen solderen en goed met een DMM overweg kunt), is revisie/afregelen goed te doen. Anders kun je via dit forum wellicht iemand uit je regio vinden die het kan doen.
Revisie vind ik persoonlijk niet altijd nodig. Vervangen van bekende probleem-componenten is m.i. vaak voldoende. Bijv. kleine koppelelcos

Schoonmaken (stekkers eruit!) van de binnenkant is goed te doen. Zorg dat je niks stuk maakt.
Als je de speakers bedoelt: De noodzakelijke schroeven om de deur te openen zijn gemarkeerd.

YMMV
Mancave op zolder met hifi uit de 70's-90's waaronder Quad, NAD, ARCAM, Meridian, Mission, Cyrus, B&W, DUAL en Philips natuurlijk!
brmvndnhvl

Het schoonmaken lijkt wel erg geholpen te hebben.
Het wisselen van speaker werkte ook in die zin dat de spanningsproblemen er niet meer zijn.

Geluid lijkt helderder te zijn en ruis is ook verminderd behalve als de treble erg hoog staat. Hopen dat het zo blijft!

Wel apart is dat als je het deurtje van de speaker weer dicht doet de snoertjes die boven in de box in gaan flink in de weg zitten met componenten op de printplaat.
Bijlagen
IMG_5927.jpeg
IMG_5929.jpeg
Plaats reactie