Uitvallen

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

jdv

11 feb 2024, 11:33

Beste MFB-luisteraars,
Ik ben erg benieuwd of er meerdere mensen last hebben van het snel uitvallen van MFB's tijdens zachte muziekpassages. Als liefhebber van klassieke muziek is het bijna ondoenlijk om deze muzieksoort te luisteren. Op dit moment heb ik een goede gereviseerde NAD voorversterker gekoppeld aan MFB 532, recent nog Thomas gereviseerd, en het klinkt werkelijk formidabel, erg strak en gedefinieerd. Maar in bijna iedere zachte muziekpassage ploppen de luidsprekers uit. Hiervoor deden de luidsprekers dit ook bij andere versterkers, alleen bij één goedkoop geïntegreerd Philips versterkertje bleef de boel altijd aan. Maar daarvan was de kwaliteit benedenmaats.
Het is zo frustrerend en het begint me op de zenuwen te werken. Hebben andere MFB-luisteraars ook last van het steeds aan- en uitploppen of houden MFB-freaks alleen van stevige muziek met weinig zachte passages? :) Ben zeer benieuwd naar ervaringen van anderen.
Hartelijke groet,
John
Absolute leek met goed gehoor.
HermanH

11 feb 2024, 15:06

Ja, dat herken ik ook. Op kantoor heb ik een set 541 die gevoed wordt door een 209. Staat het geluid te zacht dan ploppen ze uit en moet ik het volume even opdraaien.

Nu scheelt het dat ik een afstandsbediening heb op de 209.
Met een kleinere auto neem je minder mee
snameroc
Donateur

11 feb 2024, 15:24

Gewoon altijd aan modificatie dmv relais doorverbinden. En zelf aan en uit zetten met stekkerdoos met schakelaar.
jdv

11 feb 2024, 15:39

Heb ik overwogen, nadeel is enerzijds dat alle componenten nogal ver van elkaar afstaan en ingebouwd, dus dat betekent een boel kabelwerkzaamheden. Anderzijds maken er veel gezinsleden gebruik van en ben ik bang dat de luidsprekers vaak hele dagen voor niets aanstaan. Dan moet ik alsnog gaan opvoeden:)

Maar zonder gekheid, het euvel wordt dus herkent en iedereen met MFB's ervaart dit als een lastige bijkomstigheid?
Mr-cool

11 feb 2024, 16:01

Ik heb dit ook gehad met mijn 544 als ik het tv geluid erover afspeelde met een film waar dan zachte passages in voorkwamen.
Oplossing was de gevoeligheid regelaar achterop iets terug draaien zodat de volume regelaar op de versterker iets verder open gedraaid moet worden. Volgens mij heeft de 532 een schakelaar.
Maar wat ook kan zoals ik later ook heb gedaan is de vertraging tijd elco vergroten en zorgen dat er meer spanning over komt te staan.
RH541-RH544-FC566-GA222-FT561-NL6923 pre amp - NL312H - FM16 - Zelfbouw Prelude XL en Digitaal FM tuner met als basis de 22AH180 - N2544 met DNL
Thomas
Site Admin
Contacteer:

11 feb 2024, 21:04

Ik bedenk me nu dat de 532 enkele modificaties heeft gehad waardoor de gevoeligheid verbetert. Dit zijn dingen die ik niet standaard uitvoer maar in dit geval wel de moeite waard kunnen zijn.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
jdv

12 feb 2024, 10:07

Thomas schreef: 11 feb 2024, 21:04 Ik bedenk me nu dat de 532 enkele modificaties heeft gehad waardoor de gevoeligheid verbetert. Dit zijn dingen die ik niet standaard uitvoer maar in dit geval wel de moeite waard kunnen zijn.
Hoi Thomas, is dit een modificatie die marginale verbetering oplevert, of is dit een dusdanige verbetering die het probleem van de zachte passages kan tackelen? Met andere woorden: is het de moeite om hiervoor een dagje naar Lochem te komen?
Thomas
Site Admin
Contacteer:

12 feb 2024, 19:32

Staat er een PL nummer achterop jouw 532’s? Dan kunnen we zien of het circuit al verbeterd is. Ook is het mogelijk om een beetje te spelen met de transistoren in de schakeling. Het verschil kan aanzienlijk zijn, zeker niet marginaal.
Thomas Baur
jdv

13 feb 2024, 13:16

Thomas schreef: 12 feb 2024, 19:32 Staat er een PL nummer achterop jouw 532’s? Dan kunnen we zien of het circuit al verbeterd is. Ook is het mogelijk om een beetje te spelen met de transistoren in de schakeling. Het verschil kan aanzienlijk zijn, zeker niet marginaal.
Hoi Thomas,
Achterop beide luidsprekers zie ik een oud vergeeld stickertje met daarop PL14 532... Wat concludeer je daaruit?
Groet, John
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 feb 2024, 08:15

PL14 is de meest recente versie, dus die heeft alle modificaties al.
Thomas Baur
gromsound
Contacteer:

14 feb 2024, 11:42

Anderzijds maken er veel gezinsleden gebruik van en ben ik bang dat de luidsprekers vaak hele dagen voor niets aanstaan.
ook dat pleit voor de centrale stekkerdoos met schakelaar. knop om = alles uit ook de versterker en de geluidsbron. ik doe dat altijd al zo, die afschakelautomaat heb ik niet nodig. ik kan ze op de 544 en 567 gewoon per knopdruk 'automatic on/off' bypassen, kan de 832 dat niet dan? :?
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
jdv

15 feb 2024, 10:07

Thomas schreef: 14 feb 2024, 08:15 PL14 is de meest recente versie, dus die heeft alle modificaties al.
Hoi Thomas,
Fijn om te weten enezerzijds dat ik een goed paar luidsprekers heb, maar is daarmee anderzijds de hoop vervlogen om nog verbetering aan te brengen? Met andere woorden: is continue stroom erop met een externe schakeling, zoals eerder op dit forum is gesuggereerd de enige of beste optie?
Beste groet, John
jdv

15 feb 2024, 10:08

gromsound schreef: 14 feb 2024, 11:42
Anderzijds maken er veel gezinsleden gebruik van en ben ik bang dat de luidsprekers vaak hele dagen voor niets aanstaan.
ook dat pleit voor de centrale stekkerdoos met schakelaar. knop om = alles uit ook de versterker en de geluidsbron. ik doe dat altijd al zo, die afschakelautomaat heb ik niet nodig. ik kan ze op de 544 en 567 gewoon per knopdruk 'automatic on/off' bypassen, kan de 832 dat niet dan? :?
Nee, die mogelijkheid is niet aanwezig, wellicht omdat de 532 de eerste MFB was.
Karsten

15 feb 2024, 11:42

Hey John;

Ik ben ook fervent luisteraar van klassiek en heb met enige regelmaat MFB's in de huiskamer staan (ondanks de passie voor passief). Bij mijn 22AH585/586/587 en de 541 (laatste generatie met zwarte dometweeter) heb ik nooit problemen met tussentijds uitschakelen. De vertraging van deze gereviseerde sets bedraagt ongeveer 5 minuten, wat volstaat bij klassiek op achtergrondniveau.
Wellicht is er zoals vermeld een probleem met de RC-tijd of gevoeligheid van de schakelautomaat :think:
Het kan natuurlijk ook een producteigenschap zijn van de 532 maar die heb ik niet.
De passieve broertjes wél; De gereviseerde en opgewaardeerde RH426's zijn heerlijke weergevers voor klassiek en excelleren met strijkkwartetten! :violin:
Meten is weten en weten wat je meet.
jdv

15 feb 2024, 19:49

Karsten schreef: 15 feb 2024, 11:42 Hey John;

Ik ben ook fervent luisteraar van klassiek en heb met enige regelmaat MFB's in de huiskamer staan (ondanks de passie voor passief). Bij mijn 22AH585/586/587 en de 541 (laatste generatie met zwarte dometweeter) heb ik nooit problemen met tussentijds uitschakelen. De vertraging van deze gereviseerde sets bedraagt ongeveer 5 minuten, wat volstaat bij klassiek op achtergrondniveau.
Wellicht is er zoals vermeld een probleem met de RC-tijd of gevoeligheid van de schakelautomaat :think:
Het kan natuurlijk ook een producteigenschap zijn van de 532 maar die heb ik niet.
De passieve broertjes wél; De gereviseerde en opgewaardeerde RH426's zijn heerlijke weergevers voor klassiek en excelleren met strijkkwartetten! :violin:
Dag Karsten,
Bedankt voor je ervaringen met andere MFB's, ik ben benieuwd wat ik ga tegenkomen op mijn ingeslagen actieve pad. Passief heb ik dezelfde ervaring als jij omschrijft. Ik heb zelf lange tijd gemodificeerde RH427's gehad, gekoppeld aan een stevige Yamaha versterker en dat klonk als een tierelier. Mijn dochter heeft op haar slaapkamer RH426's gehad, tweedehands van een rommelmarkt, en deze klonken ook erg warm. Helaas heeft mijn zoon deze recent opgeblazen.
Toch ben ik erg gecharmeerd van het MFB-geluid. Het is erg in balans en het laag is al zo heerlijk diep aanwezig bij laag volume, je hoort de bassen gewoon gestuwd worden. Nu heb ik alleen ervaring met de 532's dus ik kan niets zeggen over de andere actieve varianten, maar ik wil er toch wel even mee doorgaan om te zien hoe de verbeteringen kunnen leiden tot nauwelijks meer uitval tijdens het luisteren. Een bijkomend voordeel van MFB's is dat ik weinig plaats heb en ze staan nu op hoogte in een kast. Bij niet-actieve luidsprekers heeft dat teveel invloed op het geluid en moet je altijd rekening houden met de plaatsing.
Leuk dat je ook van klassieke muziek houdt. Heb je nog aanbevelingen?
Groet, John
Plaats reactie