RH544 - woofer AD8067/MF4 - MFB sensor defect?

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanTweeters

Hi Forum,
In een eerdere post heb ik poging de laag-versterker te repareren van mijn 22RH544 beschreven. Deze lijkt nu weer werken.
Echter, het lukt niet de MFB terugkoppeling juist in te stellen. Bij 10 mVrms/125Hz op de ingang kan ik de 'goede' box een juiste waarde (125 mVrms) instellen met R692. Bij de 'slechte' box is het veel te hoog; 370 mVrms. Met R692 is deze waarde nauwelijks aan te passen.
De DC spanning op knooppunt C538/R676 (terugkoppelsignaal MFB woofer) is voor beide ongeveer 5.2 V, dat lijkt correct.
Wanneer ik de versterker panelen omwissel, dan blijft het probleem bij de box.
Een signaaltoon injecteren rechtstreeks op de draadjes op de conus van de MFB woofer geeft bij beide hoorbaar resultaat.
Met 25 mVrms/125 Hz op de ingang zie ik met de scoop op het knooppunt C538/R676 (MFB terugkoppel signaal) bij de 'goede' box een signaal, bij de 'slechte' box niets.
Is "dus" de sensor in de MFB woofer defect?
Zijn er reparatie opties?
Laatst gewijzigd door JanTweeters op 19 feb 2024, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Will
Donateur
Contacteer:

JanTweeters schreef: 19 feb 2024, 15:12 Wanneer ik de versterker panelen omwissel, verhuist het probleem ook.

Is "dus" de sensor in de MFB woofer defect?
Nee, want dan zou, na het verwisselen van de deurtjes (versterkerpanelen), het probleem bij de box blijven. Nu blijft het blijkbaar bij de versterker.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
JanTweeters

oops, foutje: "dan blijft het probleem bij de box", ik zal de tekst aanpassen - dank voor het opmerken!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

Het komt wel eens voor dat de fet in de woofer stuk gaat, die kun je met wat geduld vervangen. Zie ook:

viewtopic.php?f=2&t=8301
Thomas Baur
20 jaar MFBfreaks: 2003 - 2023

Home: http://www.mfbfreaks.com
Shop: http://shop.mfbfreaks.com

4-4-2024: Over de Philips Big Sound Drive In Show!
JanTweeters

Hi Thomas, dank voor je reactie!
Ik had het artikel over de 'AD8067/MFB4 FET operatie' gezien. Ik heb nogmaals de versterker panelen omgewisseld, conclusie blijft helaas hetzelfde: MFB sensor werkt niet. Deze losse luidsprekers worden niet veel aangeboden, dus ff moed verzamelen en het mes erin!
Will
Donateur
Contacteer:

Als de fet stuk is geeft de sensor ook geen signaal. Dus met het omwisselen van de deuren kun je niet zien of de fet of de sensor de oorzaak is. En de ervaring leert dat de fet vaker de oorzaak is dan de sensor zelf.
Laatst gewijzigd door Will op 22 feb 2024, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

JanTweeters

Hi Wil, dank voor je bericht.
Alle hoop is gevestigd op een defecte FET :-).
Inmiddels heb ik de stofkap verwijderd volgende de methode in de genoemde post: https://mfbfreaks.com/mfb-opnemer-fet-vervangen/.
In mijn geval (22RH544, AD8067/MFB4) ziet het er een klein beetje anders uit. De aansluitdraden van de sensor en de spreekspoel zitten heel dicht bij de lijmlaag en met name de draden van de spreekspoel zijn dun. Daarom is (nog) meer voorzichtigheid geboden bij het lossnijden van de stofkap.
Zie Foto.
240222 8648 MFB sensor and wires.jpg
. Ook is de gate weerstand is schijnbaar 10M ipv 33M. Ik neem aan dat een BF245 nog steeds een prima alternatief is.
Will
Donateur
Contacteer:

Oeps, foutje zie ik nu
Will schreef: 21 feb 2024, 17:20 Als de fet stuk is geeft de sensor ook signaal. Dus met het omwisselen van de deuren kun je niet zien of de fet of de sensor de oorzaak is. En de ervaring leert dat de fet vaker de oorzaak is dan de sensor zelf.
Dit moest zijn: Als de fet stuk is geeft de sensor ook geen signaal. Beter gezegd: je kan dan niet zien of de fet of de piëzo de oorzaak is.

JanTweeters

update :-)
Nadat de oude FET vervangen was door een BF245 (zie foto) kon ik met de scoop wel het feedback-signaal zien op knooppunt C538/R676. Dit was vrijwel iedentiek aan hetzelfde signaal bij de andere box. Ook kon ik nu met 10mVrms (125 Hz) aan de ingang middels R692 de uitgang afregelen op 125 mVrms.
Als laatste nu nog een druppeltje hotmelt glue onder FET etc. en de stofkap er weer op lijmen.
Dank aan het forum, de essentiële informatie die het bevat en de waardevolle antwoorden op mijn vragen!
240222 8651 nieuwe BF245 FET erin.jpg
Kortom, MFB terugkoppeling werkte na reparatie van de versterker nog niet door een defecte FET in de luidspreker.
Plaats reactie