Beomaster 901 (vreemd euvel)

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MarkS
Donateur

Collega enthousiastelingen,

Ik ben een Beomaster 901 aan het “restaureren” en loop tegen een issue aan dat ik niet opgelost krijg. Hopelijk denken jullie even met me mee.

1. Het issue is dat na het indrukken van de Tape selector (schakelaar 7/8) het geluid even goed is waarna het linkerkanaal na 2 a 3 seconden een stuk zachter wordt.
2. Als ik de tuner selecteeer als input of een exterme platenspeler aansluit (schakelaar 3/4 en 5/6) is het geluid even sterk op beide kanalen en blijft ook gelijk.
3. Als ik het schema bekijk lijkt het tape signaal vrijwel hetzelfde pad af te leggen als het tuner of phono signaal.
4. Ik denk te zien dat het ingangsignaal van de Tape eerst wordt verzwakt met 47k om daarna hetzelfde pad te vogen als het Phono signaal. (wat ik vreemd vind maar mogelijk gebeurt dat vaker?)

Het betreft voorzover ik kan analyseren ingang 3 van de TAPE (DIN) die naar het linkerdeel van de voorversterking gaat.

Maar welk onderdeel kan nou de oorzaak zijn van die verzwakking van het signaal na enkele seconden? Als het tuner en phono signaal wel gewoon goed is èn vrijwel hetzelfde pad doorloopt in de voorrversterking dan kan ik even niet snappen waar het dan misgaat. Hoor graag jullie inzichten!
B&O-Beomaster 901-2601 2-1972-diagram 2.jpeg
B&O-Beomaster 901-2601 2-1972-diagram 1 groot.jpeg
2 x Marantz PM66SE KI, 2 x Marlux MX-86, NAD/Bluesound Node 2i, NAD C525BEE, Mission 770 (1979), Mission 727, Floating Cameleon Queen
Will
Donateur
Contacteer:

Bij wat je beschrijft is toch de schakelaar zelf de eerste verdachte.
Maak de schakelaar eens goed schoon met ipa, voordat je verder zoekt.

Je kan ook nog testen met de mono-schakelaar. Als dan het probleem weg is kan het weinig anders meer zijn.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
BTPaul
Donateur

Het lijkt op het defect dat ik hier had maar dan voor rechts: klikklik

Mss geeft dat aanknopingspunten als bovenstaande niet helpt? Hier was C129 de schuldige.
Will
Donateur
Contacteer:

Goeie opmerking Paul!

Nu zie ik ook weer dat de tuner zijn eigen uitgangscondensatoren heeft en daarom blijft het wel werken met de tuner als bron.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
BTPaul
Donateur

Kwam erg bekend voor vandaar. Kijken waar Mark mee komt.
MarkS
Donateur

Ah.. heb jullie reacties even gemist. Was druk aan het klooien tussendoor.

Ik ga die C's vervangen. Zijn inderdaad Tantalen en in schema Elkootjes..

Tot later!!
2 x Marantz PM66SE KI, 2 x Marlux MX-86, NAD/Bluesound Node 2i, NAD C525BEE, Mission 770 (1979), Mission 727, Floating Cameleon Queen
BTPaul
Donateur

Zou dan toch eerst beginnen met meten. Anders weet je het niet zeker of is het toch wat anders.
MarkS
Donateur

EUREKA! Dankzij jullie opgelost. Inderdaad hetzelfde euvel als bij Paul. Tantaaltjes C129 en C97 vervangen door twee 2.2uF elkootjes.

Muziek klinkt in mijn oren! Heerlijk.

Nu nog even de luidsprekers (buitenzijde) een beetje opkuisen met wat olie of wax en dan mag dit setje weer naar een andere liefhebber. Natuurlijk wel even de Elko's laten inspelen. (grapje...daar zijn andere Fora voor.. :lol: )

Dank Wil en Paul!

Gr. Mark
Plaats reactie