Praktische(r) afregelprocedure magno-controllers?

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Manlo

Beste medeforummers,

Na het vervangen van een hoeveelheid elco's en wat zenerdiodes op de insteekprintjes wil ik mijn N4419 controleren / bijstellen.

Over het afregelen zijn er al meerdere bijdragen geweest. Desondanks is het voor mij toch nog niet heel duidelijk.

De procedure in de manual volgen lukt zowiezo niet; ik heb niet alle benodigde apparatuur, niet de afstelmal voor de koppen en ook niet de genoemde Test-band met 1 KHz en 10 KHz.

Wat ik wellicht wel zou kunnen doen:

1. Kopstanden magno-controller
Bij gebrek aan een afstelmal heb ik een band langs de koppen gespannen.
Bovenkant van de band ligt gelijk met bovenkant bovenste spoor van de wiskop (is nog origineel).

De band loopt vrij langs de 2 vaste bandgeleiders die naast de opname- en weergave-koppen staan.

De bovenkant van de band loopt ongeveer 5 mm vanaf de bovenkant van beide koppen, en loopt net iets onder de bovenrand van de inkeping (niet van slijtage) bovenin de koppen (ongeveer op de helft van de inkeping).

De hoogte van de koppen zal vermoedelijk wel kloppen - is dit juist?

Niet alle koppen hebben overigens zo'n inkeping; ik heb enkele oudere koppen los die bovenin geen inkeping hebben.

1a. Azimut controle
Ik heb wel een testband met 1 KHz signalen (dankzij een ander forumlid) maar geen 10 KHz; de azimut controle kan ik dus niet volgens de richtlijn (10 KHz) doen.

2. Bandspanning controle
De stroom van de linker en rechter wikkelmotor M1/M2 (113/160) moet 100 mA zijn (= 50 mV over de weerstanden R605//R606 en R607 / R608 op de montagestrip - achterzijde van het loopwerk).
Deze spanning wordt gemeten met geblokkeerde spoelschotel en de bandspanningsaftaster in de ruststand.
Instellen door de potentiometers R7 op de Tape tension units U203/U204 te verdraaien.

Dit is niet echt duidelijk wat nou de bedoeling is.
Ik lees hieruit dat je de recorder ofwel in FF of RW moet zetten, daarbij de betreffende spoelschotel moet tegenhouden en tegelijkertijd de potmeter op de betreffende Tape tension unit moet bedienen en ook nog de meter moet aflezen (heb je handen tekort).
Is dit juiste interpretatie?

3. Bias
Om de Bias te controleren heb je de VU-meters nodig om de DB-waarde af te lezen.
Hierbij dienen echter wel allereerst de VU-meters correct te zijn afgesteld. Dit wordt echter helemaal niet genoemd in de manual.
In de recorder zitten wel 2 Indicator-modules U5 / U105, met een instelpotmeter.
Welke spanning moet er aan punt 1 (input) aangesloten worden om de VU-meter op 100% af te regelen?

4. Bandsnelheid controleren
Behalve geen 'Wow & flutter' meter heb ik ook geen testband met 3150 Hz.

@Will,
op uw dokuwiki site geeft u onder Bandrecorders-->N4510 een mogelijkheid om de snelheidsregeling te meten op pen 3 van U7 Speed control unit - frequentie van de tacho.

Vraag: is deze manier toepasbaar voor alle magno-controllers - dezelfde frequenties?

Dit geldt wellicht niet voor de N4450; in een post uit 2014 gaf rob68 aan: "9,5 cm/s = 1052 Hz op pennetje 4 van speed control printje." zie viewtopic.php?f=5&t=5366&p=98166&hilit=1052#p98166

Alvast bedankt.
Will
Donateur
Contacteer:

Deze vragen komen steeds terug, daarom heb ik ze in mijn wiki gezet Klikklak
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Manlo

@Will,
hartelijk dank voor uw opsomming. :handgestures-thumbup:
Dit maakt het meteen overzichtelijker.

De bandsnelheid controleren kan ik wel volgens de mechanische manier doen.

Als iemand nog punt 2 -Bandspanning- kan verduidelijken dan kan ik helemaal aan de slag.
JustDee

Ik heb een vraag over de band snelheidsregeling. Welke potmeter of potmeters regelen de snelheid van de N4510 en is dit apart voor de drie snelheden of kun je het verschil (in mijn geval draaien 3 machines spot on, echter de n4510 draait bij 9,5 op 8,8) met 1 afstelling herstellen? Alvast bedankt voor uw reactie.
JustDee

Ik heb een band gemarkeerd en laten draaien, tijd opgenomen en daarna de band tussen de twee markeringen opgemeten. Van de 4 bandrecorders lopen er 3 echt spot on. Goede tip. Ik zal nu de test banden gaan maken. Ik op dat mijn vorige vraag mij verder gaat helpen 🙏
gromsound
Contacteer:

aangezien er regelmatig gevraagd wordt om zon afstelbandje (de eenvoudige versie niet wetenschappelijk verantwoord maar het werkt wel) heb ik voor het eerst deze in mijn meetinghandel opgenomen:

viewtopic.php?p=370306#p370306 item #14

en zo werkt het:

viewtopic.php?p=33225#p33225

gek genoeg nul interesse. ik ben er een kwartier mee bezig, plus het teepie zelf dan is tien eu toch niet teveel gevraagd? :roll:
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Will
Donateur
Contacteer:

JustDee schreef: 13 mar 2024, 02:21 Ik heb een vraag over de band snelheidsregeling. Welke potmeter of potmeters regelen de snelheid van de N4510 en is dit apart voor de drie snelheden of kun je het verschil (in mijn geval draaien 3 machines spot on, echter de n4510 draait bij 9,5 op 8,8) met 1 afstelling herstellen? Alvast bedankt voor uw reactie.
R14 is voor 9,5
IMG_3104.png
Staat allemaal in de servicemanual.

JustDee

Merci Gromsound! Ik heb kennelijk een verkorte Duitse uitvoering van de SM en zag niet direct deze punten, andere twee zijn dan voor de 4,75 en 19?
Will
Donateur
Contacteer:

JustDee schreef: 13 mar 2024, 14:43 andere twee zijn dan voor de 4,75 en 19?
Klopt.

Gebruik de servicemanual van de N4418, dat is de basismachine van de serie. klikklik

wim-nl

3. Bias
Om de Bias te controleren heb je de VU-meters nodig om de DB-waarde af te lezen.
Hierbij dienen echter wel allereerst de VU-meters correct te zijn afgesteld. Dit wordt echter helemaal niet genoemd in de manual.
In de recorder zitten wel 2 Indicator-modules U5 / U105, met een instelpotmeter.
Welke spanning moet er aan punt 1 (input) aangesloten worden om de VU-meter op 100% af te regelen?

Dat is niet zo :D :whistle:
Als de leverancier van de tape aangeeft 4 db over maximum, is dat 4 db over het maximum. Ook als je VU meter niet klopt. Maar je gebruikt natuurlijk niet de VU meter op je recorder maar een AC millivolt meter met DB schaal, dat is wat beter af te lezen.

En als je tape met 1000Hz hebt (bv op 19.5 cm/sec,)van een andere recorder, kun je met die tape natuurlijk ook de snelheid controleren. Frequentie op je uitgang controleren, die moet dan ook 1000 Hz zijn. En 500 hz op 9.5 cm/s.
Maar alles valt of staat natuurlijk met het hebben van meetapparatuur.

Gr, Wim
Will
Donateur
Contacteer:

Ik krijg het idee dat jij het afregelen van de bias en het afregelen van het opnameniveau (hoe sterk het signaal op de band komt) en het weergaveniveau (wat noemen we 0dB) door elkaar haalt.

En het afregelen van de VU meters staat ook in de servicemanual en ik kan je vertellen dat het nogal een gedoe is bij deze recorders.

Het afregelen van de bias kun je bij deze recorders beter niet doen met de VU meters want dan ga je flink de mist in.

Realiseer je dat de afregelvoorschriften van deze recorders gemaakt zijn in het begin van de jaren '70 en toen hadden de meeste winkels die ook repareerden beperkte middelen. Je kunt duidelijk zien dat er een middenweg is gezocht om tot een redelijk resultaat te komen. Daarnaast zijn het ook consumentenrecorders, geen professionele machines.

JustDee

Merci Will! Direct een 1khz band gemaakt op de "geijkte" machine met een toon van Spotify bleek een 996hz toon te zijn na meting met mijn frequentie counter :).Maar goed die loopt op alle machines stabiel echter de 4510 in kwestie komt van 946hz tot 984hz verder gaan de pots niet (heb de toon op alles snelheden opgenomen) op alle snelheden stabiel op 984hz maar te traag. Zie ik iets over het hoofd?
JustDee

Ik heb het gevonden, tacho wieltje los gemaakt, leeskop tacho schoongemaakt, andere snaar deze liep wat strak en motoras en capstan as gesmeerd. Nu netjes op 996 hz stabiel op alle snelheden.

Blijf het hilarisch vinden dat een digitale 1khz toon 996hz is geworden op spotify
Will
Donateur
Contacteer:

Ik heb het gevonden
mooi zo!
Blijf het hilarisch vinden dat een digitale 1khz toon 996hz is geworden op spotify
En jij gaat er van uit dat het niet aan je frequentiemeter kan liggen :wink:

Wat zijn de specs van die meter? Het is een afwijking van 0,4% !

Plaats reactie